مساجد منطقه ۵ برای اهالی غرب تهران یادآور منبرهای وعظ اندیشمند و خطیب بزرگی است که تا آخرین روزهای عمرش منبر روضه و سخنرانی‌اش قطع نشد. مرحوم حجّت الاسلام محمدمهدی تاج لنگرودی واعظ معروف تهران به اخلاق نیک و مردم‌داری شهره بود.

حاج محمد مهدی تاج لنگرودی

همشهری آنلاین – سمیرا باباجانپور: مرحوم حاج محمدمهدی تاج لنگرودی از وعاظ بزرگ تهران بااینکه در مسجدهای بزرگ پایتخت به منبر می‌رفت و سخنور مشهوری بود و به‌واسطه تألیفات جامع و کاملی که در حوزه دین و اخلاق داشت از اندیشمندان دوره خود محسوب می‌شد اما لحظه‌ای منبرهای محلی و خانگی را ترک نکرد.

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید.

حاج محسن تاج لنگرودی از وعاظ و منبری‌های معروف تهران که در مکتب پدردرس گرفته است می‌گوید: «پدر توجه خاصی به روضه‌های کوچک و خانگی داشت. آنقدرکه این روضه‌ها را جان و روح دین و مذهب می‌دانست. محافل مذهبی که در دل محله‌ها جان می‌گیرند و نوای روضه‌خوانی‌شان شهر را پر می‌کند.»

واعظ بزرگ تهران منبرهای خانگی و محلی را ترک نکرد

روضه‌های خانگی برکت دارد

او ادامه می‌دهد: مرحوم پدر از سال ۱۳۴۰ که به تهران آمد منبرهایش را شروع کرد. بااینکه انسان باسوادی بود اعتقاد خاصی به روضه‌های محلی و خانگی داشت. علاوه براینکه در مساجد معروف منبر می‌رفت ولی روضه‌های خانگی‌اش را تا اواخر عمر قطع نکرد. چون معتقد بود این روضه‌های خانگی ازنظر معنوی برکت دارد. او سال‌ها در محله‌های غرب تهران منبر رفت.

حرف‌های منبرش در زندگی شخصی استاد جاری بود

 حجت‌الاسلام محمدمهدی تاج لنگرودی در سال ۱۳۱۰ هـ. ش در خانواده‌ای مذهبی در لنگرود متولد شد. خانواده‌ای که او در آن متولد شد از دین و علم دور نبود و او محضر جدش آقا شیخ محمود تاج لنگرودی را که از بزرگان دوران خود بود درک کرد. زندگی در چنین خانواده‌ای باعث شد آرزوی رفتن به حوزه علمیه از همان طفولیت در ذهن استاد جای بگیرد.

در وصف رفتار و کردار استاد تاج لنگرودی همان بس که آیت‌الله فلسفی و آیت‌الله مجتهدی هرکدام با جملاتی مشابهه به این نکته اشاره کردند که «زمانیکه دو پسر ایشان در مسیر طلبگی قرار گرفتند نشان‌دهنده این است که آقای تاج فقط روی منبر برای مردم سخن نگفت بلکه خودش نیز عمل کرد. عملی که باعث شد اشتیاق به این صراط در فرزندانش ایجاد شود.»

واعظ بزرگ تهران منبرهای خانگی و محلی را ترک نکرد
استاد محمد مهدی تاج لنگرودی در کنار فرزندانش

از تواضع و احترام او تعجب کردم

حجت‌الاسلام مرتضی اسماعیل‌پور معروف به خطیب اصفهانی که سال‌ها مسئولیت امام جماعت مسجد امام علی (ع) شهران را بر عهده داشت می‌گوید: «مرحوم تاج لنگرودی ساکن شهران بود و بنده حدود ۵ سال در مسجد جامع امام علی (ع) این محله  امام جماعت بودم  البته هرروز بعد از نماز سخنرانی و هم‌چنین نهج‌البلاغه تدریس می‌کردم.»

او درباره ارزش‌های اخلاقی‌ای این عالم وارسته می‌گوید: «ازجمله ارزش‌های اخلاقی مرحوم تاج لنگرودی تواضع و فروتنی فوق العاده ایشان و همین‌طور بسیار خوش‌مشرب و مهربان بود.  هنگام ورود در مسجد به‌عنوان اینکه ایشان حق استادی داشتند من کفش ایشان را دربرابرشان قرارمی‌دادم ایشان بسیار ناراحت می‌شدند ولی بنده می‌گفتم من به شما مدیون هستم.»

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور ادامه می‌دهد: «ایشان از عالمان و اندیشمندان بزرگ و از منبری‌های معروف تهران بودند. یک روز از مسجد امام علی (ع) شهران با مرحوم تاج لنگرودی تماس می‌گیرند و می‌گویند شما شب‌های چهارشنبه برای نهج‌البلاغه بیاید. ایشان در جواب می‌گویند شما در مسجد، خودتان خطیب اصفهانی دارید چرا از من دعوت می‌کنید؟

یک روز در مسجد نظام مافی محله جنت‌آباد ایشان را دیدم، مرحوم تاج لنگرودی ماجرای تلفن را نقل کردند و من پیش خود گفتم این مرد چقدر متواضع است که به یک طلبه این‌قدر احترام می‌گذارد.»

آرزوی بهشت و هم‌نشینی با قلم، کاغذ و کتابخانه

زندگی استاد اخلاق مرحوم محمدمهدی تاج لنگرودی با کتاب و مطالعه عجین شده بود. ایشان کتاب‌های بی‌شماری درزمینهٔ اخلاق، خانواده، تربیت فرزند و همچنین واقعه کربلا و امام حسین (ع) تألیف کرد. علاقه استاد به کتاب و مطالعه به حدی بود که فرزندشان می‌گوید: «ایشان فرمودند اگر من به بهشت بروم اگر خدا به من یک کتابخانه و کاغذ و قلم بدهد دیگر با کسی کاری ندارم.» حجت‌الاسلام محمدمهدی تاج لنگرودی دی‌ماه ۱۳۹۶ به دیدار حق شتافت.

واعظ بزرگ تهران منبرهای خانگی و محلی را ترک نکرد


 

واعظ بزرگ تهران منبرهای خانگی و محلی را ترک نکرد

کد خبر 736979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha