گروه شهری: روزانه 800 گرم جرم انواع آلاینده‌ها، سهم هر شهروند تهرانی از آلودگی هواست که وارد ریه او می‌شود.

محمد هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست، دیروز در دومین جلسه بررسی پرونده آلودگی هوای تهران، اضافه کرد: آلودگی هوا در تهران به وضعیت بحران رسیده است و آمار روزهای سالم با استانداردها بسیار فاصله دارد.

حیدرزاده خاطر نشان کرد: موضوع آلودگی هوا، فرماندهی واحد، مقتدر و کارآمد می‌خواهد و مردم در اجرای قانون تشنه اقتدارند.

همچنین در این مراسم، شفیع‌پور، استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه از زمان تدوین بیانیه تهران در مورد  هوای پاک در سال 72، 15 سال گذشته است و هم‌اکنون به مرحله بحران رسیده ایم،  افزود: هیچ ندانسته‌ای در مورد آلودگی هوا وجود ندارد و اقدامات مختلفی در این زمینه انجام شده است.وی افزود: براساس آمار 3سال گذشته، 89 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک است و سالانه 4 هزار مرگ زود هنگام در تهران به‌دلیل آلودگی هوا داریم.

شفیع پور با انتقاد از اینکه اولویت‌ها را کنار گذاشته و دچار روزمرگی شده‌ایم، خاطرنشان کرد: کار را باید به اهلش سپرد که انگیزه زندگی دارد، انگیزه حل مشکل دارد و مسئولیت پذیر بوده و متخصصان علمی را در کنار خود به کار می‌گیرد و به جای اینکه کمیته‌ای را هبه کنیم باید به‌دنبال رفع مشکل باشیم.

58 روز هوای ناسالم تا امروز

در این مراسم، یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با اشاره به اینکه امسال و تا به امروز 58روز آلودگی هوا از حد استاندارد بیشتر بود، افزود: این در حالی است که در سال گذشته، 15روز هوای آلوده در تهران داشتیم.

وی با بیان اینکه خودرو ساز، متولی خودرو از زمان تولد تا مرگ است، تصریح کرد: در بحث عدد اکتان، استفاده از بنزین بدون سرب تاکید شده است، درصورتی که اگر خودرویی که باید از بنزین سوپر استفاده کند، از بنزین بدون سرب استفاده کند، 40درصد موجب آلودگی هوا می‌شود.

رشد 470 درصدی مراجعه به معاینه فنی

همچنین وحید نوروزی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو نیز با اشاره به زمانی که پیکان از رده خودروهای داخلی حذف شد، گفت: مردم ما طالب بهترین‌ها هستند، خودروی با کیفیت و هوای پاک می‌خواهند و هرگز اجازه نمی‌دهند که پیکان دوباره برگردد.

وی افزود: متأسفانه مدیرکل محیط‌زیست وزارت صنایع، خودرو را با مسواک مقایسه می‌کند و می‌گوید «وقتی از داروخانه مسواک می‌خریم، بعد از مدتی در خانه فروشنده را نمی‌زنند که آیا روکش رنگی مسواک از چه جنسی است و خریدار هر چقدر می‌خواهد از داروخانه مسواک بخرد، بخرد، خودرو هم همین طور است»، آیا این جواب درست است؟

نوروزی با اشاره به رشد 469درصدی مراجعات مردم در دی ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته، گفت: از سال 79 تا یک ماه گذشته 5/3 میلیون خودرو معاینه فنی مکانیزه شده‌اند.

مشکل، در نگاه ماست

همچنین سرهنگ هاشمی، رئیس راهور نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در این نشست، با بیان اینکه هر چقدر وسایل نقلیه را کیفی‌تر و محیط زندگی را ایمن‌تر کنیم، سود برده‌ایم، افزود: در کشورمان نقص ساختاری داریم.وی ادامه داد: مشکل ترافیک و آلودگی هوا در نگاه ما مسئولان است و تا آن اصلاح نشود، هیچ‌چیز درست نمی‌شود.

هاشمی با تاکید بر اینکه باید به تکلیفمان عمل کنیم و نگاهمان باید اصلاح شود، تصریح کرد: حمایت غیر‌منطقی از خودروسازان داخلی و عدم‌ دسته‌بندی آنها، دادن نوعی رانت به‌خودروسازان است و تعرفه‌های گمرکی و مالیاتی را آنقدر بالا بردیم که مردم فقط قدرت خرید خودروهای داخلی را با چند برابر قیمت واقعی آن دارند، این کار مدیریت ایمنی‌محور نیست و نیاز به تامل دارد.

کد خبر 73618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز