حدود ۲۰۰-۳۰۰سال پیش در محدوده ری باستانی، ۲روستا به نام‌های علیمون و علایین وجود داشت که به یکدیگر پیوسته و وابسته بودند و اهالی نام آنها را باهم و «علیمون و علایین» می‌گفتند.  

قلعه علیمون

همشهری آنلاین: علایین و علیمون ۲برادر زرتشتی بودند که ۵دانگ از اراضی این روستاها از جمله «قلعه علیمون» به آنها تعلق داشت. وقتی این ۲برادر مسلمان می‌شوند، این قلعه و بسیاری از املاک دیگرشان را وقف آستان سیدالکریم (ع) می‌کنند.  

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

در روزگاری که قبیله گبرها در ری زندگی می‌کردند، «قلعه علیمون» جزء اموال اربابی به نام «علیمون» زرتشتی بوده و وقتی او و برادرش «علایین» مسلمان می‌شوند، این قلعه و بسیاری از املاک دیگرشان را وقف آستان سیدالکریم (ع) می‌کنند و به همین دلیل سندهای این املاک وقف آستانه‌ای است.  

داستان جدا شدن علیمون و علایین؛ قصه دو برادر

این روستاها در قطب کشاورزی شهرری بودند، ولی در دهه ۵۰ مهاجرانی که برای سکونت به علیمون و علایین آمدند، زمین‌های روستا را تقسیم و در آنها ساختمان‌سازی کردند. نتیجه این ساخت‌وسازها به وجود آمدن شهرک علایین بود که در بافت شهری قرار گرفت و علیمون به روستایی جداافتاده از علایین تبدیل شد. شهرک علایین که بافت مسکونی محله علایین به شمار می‌آید، در قسمت شرقی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) قرار دارد و بنای باعظمت و تاریخی قلعه گبری در محدوده آن واقع شده است.  

داستان جدا شدن علیمون و علایین؛ قصه دو برادر

محدوده جغرافیایی محله علایین از شمال به میدان معلم، از جنوب به روستای قوچ‌حصار، از غرب به خیابان شهید آوینی و از شرق به جاده ورامین می‌رسد. روستای علیمون هم که به دلیل وجود قلعه‌ای تاریخی به قلعه علیمون شهرت دارد، در جنوب محله علایین و انتهای یک جاده خاکی قرار گرفته است.  
 

کد خبر 734627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha