جیل بایدن، همسر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای برداشتن ضایعات ناشی از یک نوع شایع سرطان پوست جراحی شده است.

Jill Biden

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌ای تودی دکتر کوین اوکانر پزشک جیل بایدن گفت این عمل که عموما «جراحی موس» (Mohs surgery) نامیده می‌شود، برای برداشتن موفقیت‌آمیز یک ضایعه کوچک در بالای چشم راست و یک ضایعه  دیگر در کناره چپ قفسه سینه او به کار گرفته شد.

دکتر اوکانر گفت همه بافت‌های سرطانی با موفقیت برداشته شدند و حاشیه‌ها هم عاری از هر سلول‌های باقیمانده سرطان پوست بودند.

پزشکان تایید کردند این ضایعات از نوع «کارسینوم سلول پایه‌ای» بوده است که نوع شایعی از سرطان پوست است.

کارسینوم سلول پایه‌ای یک نوع شایع اما نسبتا کم‌خطر سرطان پوست است. این سرطان اغلب در منطقه سر و گردن ظاهر می‌شود که بیشتر از نقاط دیگر بدن در معرض پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید قرار دارند.

این نوع سرطان پوست در سلول‌های پایه‌ای تشکیل می‌شود که مسئول تولید سلول‌های جدید پوستی هستند که جایگزین سلول‌های مرده ریخته‌شده می‌شوند.   کارسینوم سلول پایه تقریبا هیچگاه به درون بدن انتشار نمی‌شود

کارسینوم سلول پایه‌ای از طریق عمل به نام جراحی «موس» برداشته می‌شود که به نام پزشکی است که این شیوه عمل را ایجاد کرد. پزشکان در این عمل بر خلاف سایر عمل‌های برداشتن تومورهای سرطانی، در همان روز حاشیه‌های دور تومور را بررسی می‌کنند و به این ترتیب می‌توانند دوباره برای برداشتن سلول‌های سرطانی پوستی باقیمانده بیمار بازگردند.

با این شیوه عمل امکان رسیدن به حاشیه عاری از سلول‌های سرطانی فراهم می‌شود و میزان علاج شدن بیمار بالا است. میزان عود کردن کارسینوم‌های سلول پایه‌ای پوست پس از جراحی موس کمتر از یک درصد است.

انواع سرطان پوست

کارسینوم سلول پایه‌ای در بیماران سالمند که سال‌ها در معرض تابش نور خورشید بوده‌اند، شایعترین نوع سرطان پوست است. افرادی که پوست روشن دارند نیز در معرض خطر بیشتر دچار شدن به این نوع سرطان هستند.

نوع مشابهی از سرطان پوست «کارسینوم سلول فلسی‌شکل» است و اغلب در آمارها با درصدهای نزدیک به کارسینوم سلول پایه‌ای گزارش می‌شوند.

سرطان پوست نوع سومی هم به نام «ملانوم» دارد که از سلول‌های ‌های متفاوتی (سلول‌های رنگدانه‌ای) پوست منشا می‌گیرد و وخیم‌ترین نوع سرطان پوست است.

 در حالیکه سرطان‌های سلول‌های پایه‌ای  پوست را می‌توان با جراحی برداشت، در افراد دچار ملانوم حتی در موارد ضایعات نسبتا کوچک، خطر بالای انتشار به عقده‌های لنفاوی و انتشار به نقاط دیگر بدن وجود دارد.

این نوع سرطان چطور تظاهر می‌کند

کارسینوم سلول پایه‌ای اغلب به صورت یک دانه کوچک برجسته به رنگ صورتی یا سفید روی پوست ظاهر می‌شود. اگر این ضایعه پس از ۶ تا ۸ هفته برطرف نشود، نشانه‌ای از وجود کارسینوم سلول پایه‌ای شمرده می‌شود.

این نوع سرطان معمولا در هنگام غربالگری برای سرطان پوست شناسایی می‌شود که در آن نمونه‌برداری بافتی یا بیوپسی برای تایید انجام می‌شود.

گرچه کارسینوم سلول پایه‌ای کاملا قابل‌درمان است، افراد مبتلا به آن در معرض خطر بیشتر دچار شدن به سرطان پوست در آینده هستند و برای همین پزشکان توصیه می‌کنند که چنین افرادی هر سال دست دو بار غربالگری شوند.

از آنجایی که سرطان معمولا پس از سال‌ها قرارگیری در معرض نور آفتاب ایجاد می‌شود، پزشکان توصیه می‌کنند که افراد استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و پوشیدن کلاه از خود محافظت کنند.

کد خبر 734611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha