یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
۱ نفر

مسجد صفای محله گرگان از مساجد فعال منطقه ۷ است که علاوه بر برپایی برنامه‌های مذهبی و نیکوکارانه، در بسیاری از اقدامات عام‌المنفعه و فرهنگ‌ساز هم پیش‌قدم است. یکی از طرح‌های بکر و جالبی که از سال‌های گذشته در این مسجد اجرا می‌شود، برپایی مجلس مشارکتی عقد و عروسی برای جوانان مسجدی است.

مسجد صفا

به گزارش همشهری آنلاین، در این مراسم که بیشتر در مناسبت‌ها و اعیاد مذهبی برپا می‌شود، جوانان مسجدی به صورت شراکتی مراسم عقدشان را در مسجد برگزار می‌کنند. در روز مراسم، عروس‌خانم‌ها کنار خنچه عقدی که با سلیقه بانوان مسجد در بخش زنانه به زیبایی چیده شده می‌نشینند و عاقد که یکی از روحانیون مسجد است خطبه را با حضور میهمانان و نمازگزاران جاری می‌کند؛ سپس از میهمانان با شربت و شیرینی و مولودی‌خوانی پذیرایی می‌شود. اما مراسم همین‌جا تمام نمی‌شود و زوج‌های جوان و میهمانانشان پس از چند ماه برای برپایی مراسم عروسی و صرف شام به یک تالار دعوت می‌شوند.

حاج «محسن خوانین‌زاده»، مدیر هیات امنای مسجد صفا، درباره چرایی اجرای این طرح در مسجد می‌گوید: «با این کار مراسم عقد و آغاز زندگی مشترک جوانان در محیطی معنوی برگزار و زندگی‌شان سرشار از برکت می‌شود.» حاج محسن درباره  پیشینه این مراسم می‌گوید: «از ۱۸ سال پیش مراسم عقد جوانان مسجدی و نمازگزاران در مسجد صفا برگزار می‌شود و تاکنون بیش از ۵۰ زوج جوان پیوند آسمانی‌شان را در این مسجد بسته‌اند.» او ادامه می‌دهد: «اولین عروس و دامادهایی که خطبه عقدشان در مسجد خوانده شد، حالا فرزندان بزرگی دارند که به دبیرستان می‌روند.»

آنطور که مدیر هیات امنای مسجد می‌گوید، فرهنگسازی برای برگزاری ازدواج آسان هدف دیگر اجرای این طرح است. خوانین‌زاده تاکید می‌کند: «مراسم عقد و عروسی در این مسجد بین جوانان مسجدی و به صورت مشارکتی برگزار می‌شود و در هر مراسم بین ۲ تا ۵ عروس و داماد حضور دارند. به این ترتیب خرج تالار و سایر هزینه‌ها تقسیم می‌شود و زوج‌های جوان در شروع زندگی‌شان زیر بار خرج کمرشکن عروسی نمی‌روند.»

حاج محسن معتقد است یکی از دلایلی که جوان‌ها ازدواج نمی‌کنند، هزینه‌های کمرشکن مراسم عروسی است و وقتی این مراسم با کمترین هزینه و به‌سادگی برگزارشود، جوانان به ازدواج تشویق می‌شوند.»

کد خبر 734523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha