سفید شدن موها یکی از اتفاقات طبیعی در زندگی انسان‌ها است که صرف‌نظر از خواسته‌های هر کدام از ما بالاخره برای همه ما اتفاق می‌افتد.

علت سفید شدن مو در جوانی

به گزارش همشهری آنلاین، برای درک این‌که موهای انسان‌ها معمولا از چه زمانی شروع به سفید شدن می‌کند، در درجه اول باید بدانیم که چرا موها اساسا سفید می‌شوند. وقتی که فولیکول‌ها روند شکل‌گیری موها را پیش می‌برند، رنگ موها نیز توسط آنها تعیین و تنظیم می‌شود. با گذشت زمان و سالیان متوالی، فولیکول‌ها دیگر نمی‌توانند مانند قبل در تولید رنگدانه‌ها با موفقیت عمل کنند و درنتیجه مشکل کاهش ملانین در موها به‌وجود می‌آید. بنابراین اگر موها چرخه طبیعی رشد و بازسازی خودشان را بدون مشکل سپری می‌کنند، معمولا موها پس از ۳۵ سالگی کم‌کم به رنگ سفید درمی‌آیند.

واقعا راهی برای جلوگیری از سفید شدن زودرس موها وجود دارد؟

اما افزایش سن تنها دلیل برای سفید شدن موهای انسان‌ها نیست. عوامل دیگری مانند استرس، تغذیه، بیماری‌ها، ژنتیک و بعضی از عوامل زیست‌محیطی می‌توانند کاری کنند که موهای انسان‌ها زودتر از موعد طبیعی سفید شوند.

میانگین سنی برای سفید شدن موها

بیش از یک مطالعه علمی نشان داده‌اند که میانگین سنی برای شروع سفیدی موها، ۴۰ سالگی است، صرف‌نظر از این‌که جنسیت هر فرد چه باشد. با این‌حال، سن سفید شدن موها می‌تواند در میان انسان‌های مختلف و براساس ویژگی‌های هر فرد واقعا متفاوت باشد.

آیا نژاد هم در سفید شدن موها نقش دارد؟

بله نژاد هم می‌تواند در میانگین سنی برای سفید شدن موها موثر باشد. گروهی از پزشکان و محققان هم پس از بررسی بیش از ۶۹ مطالعه مختلف درباره پیری موها در میان نژادها و قومیت‌های مختلف اعلام کردند که میانگین سنی برای سفید شدن موها براساس نژاد انسان‌ها به ترتیب زیر است:

قفقازی: اواسط دهه ۳۰ سالگی
آسیایی: اواخر دهه ۳۰ سالگی
آفریقایی: اواسط دهه ۴۰ سالگی

 علت سفید شدن مو | برای جلوگیری از سفید شدن مو چه ویتامینی بخوریم

کدام عوامل می‌توانند باعث سفیدی موها شوند؟

اکنون که اطلاعات خوبی درباره میانگین سنی برای سفید شدن موها به‌دست آوردید، بهتر است با عواملی آشنا شوید که می‌توانند در سفید شدن موها زودتر از موعد طبیعی نقش داشته باشند:

۱. استرس: موهای هیچ کدام از ما یک‌شبه به‌خاطر استرس سفید نمی‌شود، اما استرس می‌تواند به‌مرور زمان در سفیدی موها نقش داشته باشد.

۲. ژنتیک: عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی در سفید شدن موها می‌تواند نقش مهمی در نمایان شدن اولین موهای سفید شما بازی کند. به همین دلیل هم موهای بعضی افراد زودتر از میانگین سنی اعلام‌شده شروع به سفید شدن می‌کند.

۳. بیماری‌ها یا مشکلات احتمالی: درحالی که سفیدی موها در سنین پایین همیشه باعث نگرانی نیست اما سفیدی زودرس موها می‌تواند نشان‌دهنده بعضی از بیماری‌ها یا مشکلات احتمالی باشد. ابتلا به ویتیلیگو یا کم‌خونی پرنیشیوز که با اختلال در جذب ویتامین B۱۲ همراه است، جزو همین مشکلات احتمالی هستند، درحالی که مشکلات غده هیپوفیز و مشکلات تیروئیدی را هم نباید نادیده گرفت.

۴. عوامل زیست‌محیطی: بعضی از عوامل زیست‌محیطی مانند تماس با آلودگی هوا، سیگار کشیدن و تماس بیش‌ازحد با پرتوهای فرابنفش خورشیدی هم می‌توانند باعث استرس اکسیداتیو و سفیدی زودرس موها شوند.

۵. کمبودهای ویتامینی: کمبود بعضی از ویتامین‌ها می‌تواند باعث سفیدی زودرس موها شود. یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B۱۲، اسید فولیک و بیوتین در بروز این مشکل نقش دارد.

منبع: بهداشت نیوز

کد خبر 734511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • .... IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    58 5
    استرسی که دولت برای مردم آفریده باعث سفیدی مو سهل ه باعث انواع سکته شده و درمانی ندارد .پدر بزرگ ها بالای صد سال عمر دارند و نوه ها در بیست و چند سالگی در قبرستان خوابیده‌اند ...
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    59 0
    من از بیست سالگی موهام سفید شده😔😔😔
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
    34 0
    مادربزرگ من بالای ۹٠ سالشه مریضی هیچی نداره. فشار، قلب، کلیه، سالم و آکبند من زانودرد، دیسک کمر، اعصاب، داغونم
  • ناشناس IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 6
    فکر سفیدی مو و ویتامین نباشید فکر این باشید که دارید به سمت مرگ میرید مسیر خدا پرستی را پیدا کنید