جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

در این نقطه از محله نعمت‌آباد قلعه‌ای قدیمی قرار داشت؛ تا چند سال پیش دیواره‌های قلعه هنوز باقی بود که با ریزش آن جای خالی‌اش با یک کوچه ساده پر شده است.

قلعه نعمت آباد

همشهری آنلاین: در گذشته نعمت‌آباد یکی از روستاهای بین‌راهی بزرگراه تهران‌ـ قم بود و در مرکز آن قلعه‌ نعمت‌آباد با برج و باروهای بلند قرار داشت.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

همه این روستا را با این قلعه، زمین‌های کشاورزی و قنات‌هایش می‌شناختند. قلعه در اصل انباری برای نگهداری محصولات کشاورزان بود، اما  دروازه‌ روستا هم محسوب می‌شد و مسافرانی که از جاده‌ ساوه عبور می‌کردند، از طریق آن می‌توانستند وارد نعمت‌آباد شوند.

ورودی قلعه تا همین چند سال پیش در ضلع شمالی خیابان طالقانی به شکل یک دیوار به چشم می‌خورد، اما ناگهان فروریخت و اکنون دیگر اثری از آن باقی نمانده است. گرمابه‌ «محمدآقا» و حمام «شعبانی» هم از دیگر بناهای قدیمی این روستا بودند که اکنون به انبار تبدیل شده‌اند. گفته می‌شود این روستا به «قمرالسلطنه» واقف اراضی نعمت‌آباد هم شهرت داشت، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با تأسیس نخستین پاسگاه نیروی انتظامی در این محدوده از شهر، به «پاسگاه نعمت‌آباد» تغییر نام یافت.  

 تنها بازمانده یک قلعه قدیمی


با گذشت زمان کم‌کم نعمت‌آباد از شکل روستایی درآمد و خیابان طالقانی به‌عنوان هسته‌ اولیه‌ شکل‌گیری محله با ساختار شهری در نظر گرفته ‌شد. این روزها مغازه‌های محلی، میوه‌فروشی‌های چرخی و... جزئی از این محله شده‌اند که در خیابان‌های طالقانی، نور، جانباز و سهیل هستند و خیابان‌های منتهی به بزرگراه شهید کاظمی به مرکز فروش وسایل چوبی، مبل، میز و صندلی تبدیل شده است.
 

کد خبر 734508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha