دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «شبانه روز»، دومین همکاری مشترک بلند سینمایی امید بنکدار و کیوان علی محمدی، چهار قصه متفاوت را در کنار هم تعریف می‌کند.

این قصه‌های مستقل، که گاهی هم با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند، به کمک تعدادی از بازیگران سرشناس سینمای ایران تعریف می‌شوند. نوژان رهایی، طراح لباس، قرار است با پسر دایی‌اش فرزان ازدواج کند، ولی ورود یک غریبه به زندگی آنها مشکلاتی را پیش رویشان قرار می‌دهد. مرجان با وجود بیماری خود و مادرش و شکستی که در ازدواج تجربه کرده، تلاش می‌کند دوباره روی پای خود بایستد و زندگی‌اش را از نو بسازد.

 سیاوش، نقاش آبرنگ با وجود بیماری سختی که دارد، زندگی آرامی را در کنار همسرش بهار می‌گذراند، ولی روزگار همواره با او سازگار نیست. و بالاخره، تاج‌السلطنه دختر ناصرالدین شاه، که از دسیسه‌های اندرونی به تنگ آمده، خاطراتش را با معلم نقاشی‌اش سلیمان، مرور می‌کند. این در حالی است که امین اقدس، یکی از زنان دربار تلاش می‌کند دامی  بر سر راه او بگذارد.

بنکدار و علی محمدی که فیلم را براساس فیلم‌نامه‌ای از خود کارگردانی کرده‌اند، کار تدوین آن را نیز انجام داده‌اند. مرتضی پورصمدی مدیر فیلم‌برداری شبانه‌روز است و مانی هاشمیان موسیقی متن آن را ساخته است. بازیگرانی مثل محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، مهتاب کرامتی، پارسا پیروزفر، مهناز افشار، حامد بهداد، ستاره اسکندری، حمیدرضا پگاه، بهنوش بختیاری، فلامک جنیدی، نگار جواهریان، شاهرخ فروتنیان، مریم بوبانی، خاطره اسدی و لادن طباطبایی نقش‌های مختلف چهار قصه فیلم را بازی کرده‌اند.

نیکی کریمی در یکی از روایت های «شبانه روز»، عکس : حافظ احمدی

بنکدار و علی محمدی کار مشترک فیلم‌سازی را با دستیاری محمدرضا اصلانی و ساخت چند مستند کوتاه و نیمه ‌بلند شروع کردند. اولین کار بلند سینمایی آنها شبانه هنوز به نمایش عمومی در نیامده است. چهار قصه شبانه‌روز به صورت موازی روایت می‌شوند. این قصه‌ها در ظاهر مستقل از یکدیگر هستند که در نهایت به یک نتیجه می‌رسند.

بنکدار، در باره انتخاب چهار قصه متفاوت برای یک فیلم سینمایی به «دوچرخه» می‌گوید: «این قصه ها در ظاهر مستقل هستند و با یکدیگر تفاوت دارند. ولی حرف همه آنها در کل یکی است. در پایان ماجراها هم، یک جورهایی این قصه‌ها به هم می‌رسند. این نوع قصه‌گویی را هم من و هم همکارم کیوان علی‌محمدی، دوست داریم. بعد از فیلم شبانه تصمیم گرفتیم در کار جدید با قصه‌ای سرراست‌تر و ملموس‌تر کار کنیم. امیدواریم این فیلم ارتباط بهتر و بیشتری با بینندگان خودش برقرار کند.»

این فیلم‌ساز جوان در باره احتمال ساخت فیلمی برای کودکان و نوجوانان می‌گوید: «دو سال قبل هم زمانی که شبانه را آماده نمایش می‌کردیم همین سؤال را پرسیدید. آن زمان گفتم من و علی محمدی خیلی دوست داریم. فیلمی برای بچه‌ها بسازیم و برای این منظور باید شرایط آن فراهم شود و فیلم‌نامه خوبی داشته باشیم. امیدوارم برای فیلم بعدی‌مان این اتفاق بیفتد.»

کد خبر 73413

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز