محققان آزمایش‌هایی را با فناوری چاپ سه بعدی برای تکثیر اندام‌های انسان انجام داده‌اند. در صورت نتیجه بخش بودن این آزمایش‌ها در آینده‌ای نه چندان دور بیماران دیگر نباید منتظر پیوند عضو بمانند.

پیوند اعضا باپرینت سه بعدی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، «شبکه اهدایی غرب» (مربوط به اهدا اعضای حیاتی بدن در آمریکا) تخمین می زند که در حال حاضر ۱۰۰ هزار نفر در آمریکا منتظر پیوند عضو هستند.

بر اساس یکی از مطالبی که در سایت فناوری دانشگاه ام آی تی انتشار یافته،  اکثر افرادی که به عضوی نیاز دارند، حتی قبل از اینکه وارد لیست انتظار شوند، می‌میرند. برای کاهش ابعاد فاجعه بار این مساله، دانشمندان شروع آزمایش‌هایی را روی یک سری اندام حیاتی حیوانات انجام داده‌اند.

در سال ۲۰۲۲، اولین قلب خوک اصلاح شده ژنتیکی به یک بیمار ۵۷ ساله پیوند زده شد.با این حال، این روش موفقیت آمیز نبود، زیرا بیمار تنها دو ماه پس از این پیوند زنده ماند.

اکنون محققان در حال بررسی ایده اندام‌های پرینت سه بعدی هستند.

مفهوم اندام‌های پرینت ۳ بعدی چیست؟

مفهوم اندام های پرینت سه بعدی هنوز در مراحل اولیه تحقیق و بررسی است. با این حال، این ایده شامل پرینت سه بعدی اندام‌ها با همان شکل و صورتی که وجود دارند با استفاده از سلول‌های بدن یک بیمار است.

به گزارش سی ان ان، این روش به عنوان پرینت زیستی سه بعدی اندام نامیده می‌شود و ما می توانیم در کمتر از ۱۰ سال شاهد عملی شدن آن باشیم.

تکنولوژی چاپ زیستی اندام با استفاده از فناوری‌های چاپ سه بعدی برای کنار هم قرار دادن چندین نوع سلول، فاکتورهای رشد و مواد زیستی به صورت لایه به لایه کار می‌کند. این فرایند در ادامه باعث تولید اندام های مصنوعی زیستی می‌شود که تقریبا مشابه همتایان طبیعی خود هستند.

ایده دوم، ایجاد شبه اندام‌های لکه مانند از سلول های بنیادی است. این شبه اندام‌ها برای تقلید از اندام‌های خاص کشت می شوند. برنامه درازمدت در صورت به نتیجه رسیدن تحقیقات و آزمایش‌های محققان، رشد اندام‌های سفارشی در کارخانه ها است.

بیشتر بخوانید: 

کد خبر 734021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha