گروه شهری - سینا قنبرپور: شرکت رجا معتقد است سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انتظار دارد در روزهای پیک مسافرت تخفیف بگیرد

 و این سازمان نیز تاکید دارد که برای حل مشکل آژانس‌داران با قطارهای مسافری، شرکت رجا از خود حسن نیت نشان نمی‌دهد.

جمشید حمزه‌زاده، مدیرکل گردشگری داخلی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به اظهارات هفته گذشته مدیرکل روابط عمومی شرکت رجا در گفت‌وگو با همشهری تاکید کرد: مسئولان شرکت رجا حتی برای روزهای غیرپیک مسافرت هم حاضر به همکاری نشده‌اند و اصلا در این زمینه از خود حسن نیت نشان نداده‌اند.

در حال حاضر برای سفر گروهی با قطار، بهای بلیت برای هر نفر 5/1 برابر قیمت معمولی محاسبه می‌شود. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری معتقد است به همین دلیل انبوه‌سازی سفر با قطار در ایران محقق نمی‌شود.

گفت‌وگوی حاضر با این مقام مسئول در حوزه گردشگری پیگیری موضوع گردشگری با قطار و سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حوزه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه توسعه واگن‌های قطار است؛

زیرا شرکت رجا از مدت‌ها قبل واگن‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است و این می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های گردشگری باشد.

  • سرنوشت تفاهمنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و شرکت رجا برای حل معضل بهای بلیت قطار برای تورها به کجا کشید؟

متأسفانه هنوز به سرانجام مطلوبی نرسیده است؛ زیرا شرکت رجا هیچ همکاری‌ای با ما نمی‌کند. ما البته پیگیر هستیم تا مشکلات آژانس‌ها برای تهیه بلیت تورها با قطار و تسهیل انبوه‌سازی سفر با قطار مرتفع شود.

  • در گفت‌وگویی که ما با مدیرکل‌ روابط عمومی شرکت رجا داشتیم، ایشان تاکید داشتند که پیشنهاد این شرکت تخفیف برای روزهای غیرپیک مسافرت بوده است، ولی شما پذیرفته‌اید؟

نه اینگونه نیست. شرکت رجا حتی برای روزهای غیرپیک هم همکاری نداشته است؛ زیرا اساسا رونق صنعت گردشگری و تورگردانی، رونق سفرهای ارزان‌قیمت و توریست با علایق ویژه در روزهای غیرپیک مسافرت است و شرکت رجا هیچ حسن نیتی برای همکاری دراین زمینه از خود نشان نداده است.

  • تاکید شرکت رجا بر این بود که در روزهای غیرپیک مسافرت حاضر به همکاری است؟

شرکت رجا فقط یک مسیر را پیشنهاد داد و آن مسیر تهران – اصفهان بود که این مسیر هم 4- 5 ساعت بیشتر راه نیست و تورگردان‌ها این مسیر را با اتوبوس و ماشین هم می‌پیمایند. مشکل مسیرهای طولانی مثل: تهران- بندرعباس، تهران- اهواز، تهران – مشهد و نظایر آن است. آژانس‌ها برای مسیر تهران – اصفهان خود را معطل قطار نمی‌کنند.

  • پرسش اساسی این است که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که در این سال‌ها اعتبار خوبی برای زیرساخت‌های گردشگری جذب کرده است چرا برای توسعه حمل‌ونقل به‌عنوان یک زیر ساخت گردشگری و توسعه واگن‌های قطار سرمایه‌گذاری نکرده و فعالیتی را تدارک ندیده است؟

ببینید ما متنی را تهیه و آن را با امضای آقای مشایی به ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور  سردار رویانیان پیشنهاد داده‌ایم.

در این نامه پیشنهادی، تاکید ما بر این بود که حمل‌ونقل چالش اساسی گردشگری است و ما نیازمند آنیم که برای توسعه گردشگری به این مقوله به‌صورت تخصصی بنگریم تا وسایط حمل‌ونقل از استانداردهای لازم برخوردار باشند.

معتقدیم خودروها و وسایط حمل‌ونقلی که برای گردشگری استفاده می‌شوند حتما باید به سیستم GPS و صفحه نمایشگر اطلاعات مسیر و ویژگی‌های آن مجهر باشند.

  • در این نامه به توسعه واگن‌های قطار هم اشاره شده است؟

بله همه جنبه‌های حمل‌ونقل در این نامه دیده شده است. در این نامه بر ضرورت راه‌اندازی شرکت‌های حمل‌ونقل تخصصی گردشگری تاکید شده است. این نامه باید در کارگروه مربوطه در ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور مطرح و تصویب شود. در این صورت ما دستمان برای ورود به عرصه حمل‌ونقل باز می‌شود.

  • کاری هم دراین زمینه کرده‌اید؟

راه‌اندازی تاکسی گردشگری در شیراز به‌صورت کاملا تخصصی با رانندگان آموزش‌دیده و خودروهایی که هم GPS دارند و هم سیستم نمایشگر امکانات مسیرهای گردشگری، از جمله فعالیت‌های ما در این زمینه بوده است.

این خودروها عموما به امکاناتی نظیر یخچال هم مجهزند و خودروهایی چون سمند، پژو و مزدا را شامل می‌شود. این خدمات در واقع از طریق تاکسی‌های ویژه گردشگری ارائه می‌شود.

کد خبر 73281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز