گروه ادب و هنر: سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، از جمعه 12 آبان در سینماها، تالارها، دانشگاه‌ها و فرهنگسراهای تهران آغاز شد.

این جشنواره جمعه شب با حضور محمود فرشیدی (وزیر آموزش و پرورش)، نوید ادهم (رییس سازمان پژوهش آموزش و پرورش)و احمد جولایی (دبیر جشنواره) در سینما فلسطین افتتاح شد.

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: «آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند موفق شود و برای پیشبرد اهداف بزرگ خود در عرصه سینما و هنر، دست استمداد به سمت افرادی که دغدغه فیلم و سینما دارند، دراز می‌کند».

او اضافه کرد: «انجمن دانش‌آموزان فیلمساز هم باید تشکیل شود و دانش‌آموزان هنرمند را تشویق کند».

فرشیدی افزود: «ما ایرانیان می‌توانیم از استعدادهای ذاتی که خداوند به ما عطا کرده و پشتوانه معنوی که داریم، در عرصه جهانی کرامت انسانی و در قالب سینما بهره ببریم. البته آموزش و پرورش آنچنان که باید نتوانسته از این زبان بین‌المللی و این هنر روز استفاده کند و بهره ببرد، حتی برخی سینماگران نسبت به این قضیه معترض بودند که من به آنها حق می‌دهم».

فرشیدی با اشاره به اینکه با رویکرد جدید بتوانند نگاهی تحول‌آفرین در این عرصه داشته باشند، گفت: «ما باید در ارتقای فیلم، سینما و هنر حرکتی چشمگیر داشته باشیم و جایگاه فیلم و سینما را در آموزش و پرورش تقویت کنیم. البته ما راهکارهایی را در نظر داریم که در آینده به ثمر می‌نشیند. باید شورایی در آموزش و پرورش از فعالان عرصه سینما تشکیل شود تا کمک کند از سینما چگونه می‌توانیم استفاده کنیم. همین شورا باید آیین‌نامه‌هایی تدوین و تعریف فیلم‌های آموزشی مشخص کند».

جشنواره فیلم رشد قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی ایران است. رشد تنها جشنواره‌ای است که قدمتش به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی باز‌می‌گردد.

قرار است در سی‌و‌ششمین جشنواره رشد، بیش از 163 اثر ایرانی و خارجی در بخش‌های مختلف این رویداد نمایش داده شود.

علوم و فنون، فرهنگ ملل، مسائل تربیتی، آموزش کودکان و نوجوانان و خانواده، ورزش، بهداشت و تندرستی،‌ مهارت‌های زندگی و نیازهای ویژه کودکان و نوجوانان موضوع‌های جشنواره امسال رشد را تشکیل می‌دهند.

آثار حاضر در جشنواره در بخش‌های نماهنگ یا فیلم‌های کوتاه و بلند با موضوع و محوریت سیده نبی‌مکرم اسلام فیلم‌های علمی، مستند، انیمیشن، آثار تربیتی داستانی کوتاه کودک و نوجوان، فیلم‌های بلند داستانی کودک و نوجوان، دانش‌آموزان فیلمساز و سینمای کودک و مقاومت نمایش داده می‌شود.

فیلم‌های بلند سینمایی«چوپان دروغگو»، «جنگ کودکانه»، «رویای خیس»، «سینه سرخ» از جمله مهم‌ترین آثاری هستند که در جشنواره امسال به نمایش درمی‌آیند.

نکته جالب توجه اینکه این فیلم‌ها اولین نمایششان را در جشنواره رشد تجربه می‌کنند. سینماهای فلسطین، کانون، تالار فرهنگ، خانه معلم3، دانشکده هنر تربیت مدرس، دانشگاه تهران و فرهنگسراهای اقوام و خانواده میزبان جشنواره فیلم رشد هستند.

نوبت نمایش صبح سینماها و مکان‌های نمایشی، به دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی اختصاص یافته است.

سی و ششمین جشنواره بین‌المللی رشد، 19 آبان با معرفی آثار برگزیده پایان می‌یابد.

کد خبر 7322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز