یک بررسی مقدماتی نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند روشی بی‌خطر و عملی برای کمک به بهبودی بیماران دچار «نشانگان روده تحریک پذیر همراه با اسهال» (IBD-D) باشد.

Accupuncture

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز لینگ-یوی کی از دانشگاه پزشکی چینی پکن و همکارانش که نتیجه کارشان را در ژورنال JAMA Network Open منتشر کرده‌اند، در این بررسی ۹۰ بیمار مبتلا به نشانگان روده تحریک‌پذیر همراه با اسهال (IBD-D) را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند: یک گروه طب سوزنی دریافت کردند ( طب سوزنی بر روی نقاط اختصاصی SA یا روی نقاط غیر اختصاصی NSA) و گروه دیگر یک درمان دروغین سوزنی (NA) دریافت کردند. همه این بیماران ۱۲ جلسه درمانی ۳۰ دقیقه‌ای در طول چهار هفته پیاپی داشتند.

نقاط اختصاصی در طب سوزنی بر اساس باورهای این شیوه پزشکی سنتی چین نقاطی معین در مسیر مجاری انرژی «چی» روی پوست هستند که با تحریک آنها با سوزن و برقراری دوباره جریان طبیعی انرژی بیماری‌ها بهبود پیدا می‌کنند.

نشانگان روده تحریک‌پذیر  (IBS)به صورت نشانه‌های شکمی آزارنده و دردناک تجربه می‌شود و علائم شایع آن شامل یبوست، اسهال، نفخ شکمی و خروج گاز است. نشانگان روده تحریک‌پذیر به دستگاه گوارش آسیب نمی‌زند و خطر سرطان روده را افزایش نمی‌دهد. علائم بسیاری از بیماران مبتلا به این نشانگان با تغییرات سبک زندگی و رژیم غذا بهبود پیدا می‌کند.

اغلب مبتلایان به IBS به طور متناوب دچار علائم می‌شوند، یعنی در برخی از روزها علائم گوارشی ندارند و در برخی روزها دچار علائم آزارنده می‌شوند.

سه نوع IBS بسته به اینکه کدام علائم روده‌ای غالب باشد، وجود ندارد: IBS همراه با یبوست، IBS همراه با اسهال، IBS همراه با یبوست و اسهال متناوب

این پژوهشگران در همه گروه‌ها بهبودی قابل‌توجهی در میزان پاسخ به درمان مشاهده کردند (۴۶/۷ درصد در گروه SA، ۴۶/۷ درصد در گروه NSA و ۲۶/۷ درصد در گروه NA . اما تفاوت میان گروه‌ها از لحاظ پاسخ درمانی از لحاظ آماری قابل‌توجه نبود.

در هفته چهارم انجام درمان بهبودی کافی در ۶۴/۳ درصد گروه SA، ۶۲/۱ درصد از گروه NSA و ۵۵/۲ درصد از گروه NA مشاهده شد. دو بیمار (۶/۷ درصد)‌در گروه SA‍ و سه بیمار (۱۰ درصد) در NSA یا NA عوارض جانبی گزارش کردند.

به گفته این پژوهشگران یافته‌های آنها نشان می‌دهد که طب سوزنی روشی عملی و بی‌خطر برای درمان این نوع نشانگان روده تحریک‌پذیر است و لازم است کارآزمایی بزرگتری و قوی‌تری برای ارزیابی دقیق‌ تاثیربخشی آن انجام شود.

کد خبر 732161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha