شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

طبق سرشماری اجمالی کارشناسان حوزه محیط طبیعی و تنوع زیستی این اداره کل، بیش از 7 هزار قطعه قوی فریاد کش و گنگ به پناهگاه حیات‌وحش سلکه در استان گیلان مهاجرت کرده‌اند

 و حضور حدود 4 هزار غاز خاکستری نیز در این منطقه تخمین زده شد.

کامران زلفی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: پرندگان مهاجر از جمله  قوهای فریادکش و گنگ برای زمستان گذرانی و تهیه غذای مورد نیاز خود وارد پناهگاه حیات‌وحش سلکه واقع در ضلع جنوب شرقی تالاب انزلی شدند.

وی افزود: بدون اغراق می‌توان گفت که سراسر این منطقه 366 هکتاری، پوشیده از قو بوده و فریادهای شورانگیز این پرندگان شور و حال خاصی به منطقه بخشیده است.

وی گفت: طبق اظهارات محیط‌بانان و کارشناسان مجرب و اهالی منطقه ورود این تعداد قو در 30سال اخیر به استان گیلان بی‌سابقه است و تراکم بالای جمعیت این پرندگان در سلکه نشان از اهمیت تالاب بین‌المللی انزلی و نقش غیرقابل انکار آن در هدایت پرندگان به عرض‌های جنوبی کره زمین دارد.

مدیرکل محیط‌زیست گیلان یادآور شد: جالب اینکه تنوع قابل ملاحظه‌ای از اردک‌ها و پرندگان روی آب چر در کنار گونه‌های علف چر مانند غازها و آنقوت‌ها و حضور بیش از 150‌گونه پرنده در پناهگاه حیات وحش سلکه بی‌سابقه است.

وی تاکید کرد: از نظر تاریخ حیات‌وحش استان گیلان تنها سال 81 که از طرف اداره کل محیط‌زیست گیلان سال قو نامیده شد، حدود 5 هزار قطعه قو وارد تالاب‌های استان شده بود که تجمع 7هزار قطعه‌ای این پرندگان در سال‌جاری در یک محیط 366هکتاری محققان علم بیولوژی را به تعجب واداشته است.

وی با بیان این مطلب که قوها در حقیقت بزرگ‌ترین پرندگان آبزی جهان هستند که با گردنی برافراشته و پرهای سفید و رفتاری آرام و موقر وجهه و محبوبیت زیادی در بین فرهنگ‌های مختلف انسانی دارند، ادامه داد: آنها توانسته‌اند شکل‌دهنده افسانه‌های فراوانی در جوامع متنوع بومی شوند و با همین افسانه‌پردازی‌ها که برآمده از رفتارشان است، بقای نسل خود را تضمین کنند.

کد خبر 73196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز