شهردار تهران پس از نشست صمیمانه با شهروندان در مراسم گرامیداشت حماسه نهم دی، با حضور در یک سوله که با کمک خیّران منطقه۱۷ در حال تجهیز است، از روند کار و علت توقف فعالیت‌های عمرانی آن باخبر شد.

بازدید شهردار تهران

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: در این بازدید شبانه که پس از سخنرانی دکتر «علیرضا زاکانی» در مسجد جامع ابوذر انجام شد، خیّران به ۱۲سال بلاتکلیفی این سوله در مسیر خط‌آهن تهران- تبریز اشاره کردند که به محل تجمع معتادان متجاهر تبدیل شده بود.

یکی از خیّران که حاضر به معرفی خود به خبرنگار همشهری آنلاین نشد، در این باره گفت: «پس از زیرزمینی شدن خط‌آهن تهران- تبریز در منطقه۱۷، فضای روی تونل خط‌آهن به‌خصوص سوله‌های شرکت راه‌آهن به حال خود رها شدند و معضلات عدیده‌ای برای ساکنان محله امامزاده حسن(ع) ایجاد شد. به همین دلیل، معتمدان محله با جمعی از خیّران گفت‌وگو کرده و موافقت ۱۲نفر از آنها را برای افزایش مساحت و تجهیز این سوله در ابتدای کوچه مسجد حاج‌ولی جلب کردند.»

وی ادامه داد: «توافق‌های اولیه با شهرداری منطقه برای افزایش مساحت این سوله با نظارت مهندس ناظر و گفت‌وگو با مسئولان شرکت راه‌آهن برای واگذاری سوله به ساکنان محله انجام شد تا اینجا به مرکزی ورزشی برای اهالی به‌خصوص بانوان تبدیل شود، اما در کمال ناباوری، شرکت راه‌آهن اقدام به طرح شکایت از یکی از خیّران و توقف کار کرد.»

این خیّر و معتمد منطقه در تشریح ماجرا به شهردار تهران گفت: «خیّران تاکنون ۱۲میلیارد تومان برای افزایش مساحت و فعالیت‌های عمرانی این سوله هزینه کرده‌اند و پیش‌بینی ما برای اتمام فعالیت‌ها، قبل از افزایش قیمت‌های اخیر، ۳۰میلیارد تومان بود. در این مدت، با افزایش ۲دهنه به این سوله هزار و ۲۰۰متر مربعی، این محل به فضای ۲هزار مترمربعی تبدیل و قرار شد یک‌طبقه به ورزش‌های توپی از جمله والیبال و فوتبال و یک‌طبقه به ارائه مشاوره به خانواده‌ها از جمله مشاوره‌های خانوادگی و تحصیلی اختصاص پیدا کند.»

در این بازدید، خیّران و معتمدان محله از دکتر زاکانی درخواست کردند تا هماهنگی‌های لازم از سوی شهرداری تهران با وزارت راه و شهرسازی برای جلب موافقت شرکت راه‌آهن انجام شود تا این سوله در کمتر از ۵۰روز از  سوی خیّران به مردم تحویل شود.

یکی از خیّران در گفت‌وگو با شهردار تهران اعلام کرد: «زمین کناری این سوله به مساحت ۷هزار مترمربع، سال۱۳۹۸ از سوی خیّران به زمین ورزشی تبدیل شد و در این مدت هیچ هزینه‌ای از مردم برای استفاده از آن دریافت نشده است. هدف خیّران از تجهیز این سوله هم، واگذاری آن به مردم به‌خصوص بانوان است؛ چرا که این قشر از افراد مجموعه‌ای در محله امامزاده حسن(ع) برای فعالیت‌های ورزشی ندارند. ضمن اینکه دسترسی به این مرکز از محله‌های آذری و یافت‌آباد شرقی هم آسان است.»

دکتر زاکانی در پایان این بازدید ضمن قدردانی از تلاش خیّران برای افزایش سرانه‌های محلی اعلام کرد این موضوع را از مسئولان مربوطه پیگیری خواهد کرد تا فعالیت‌ها ادامه پیدا کرده و این سوله ورزشی دراختیار شهروندان قرار گیرد.

به همدیگر رحم کنیم

شهردار تهران در مراسم گرامیداشت حماسه نهم دی با بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس و رشادت رزمندگان، ۲سئوال از حاضران پرسیدند.

«تا چه زمانی باید پای این انقلاب بایستیم؟» و «آیا دین خود را به این انقلاب ادا کرده‌ایم؟» پرسش‌هایی بود که دکتر «علیرضا زاکانی» برای هریک از آنها اقدام به بیان خاطره‌ای از رزمندگان در دوران جنگ کرد و از ساکنان منطقه۱۷ که در مسجد جامع ابوذر گردهم آمده بودند، خواستار تفکر درباره آنها شد.

حضور شبانه شهردار تهران در یک سوله ورزشی

وی در این مراسم با بیان اینکه ما عظمت انقلاب را درک نکرده‌ایم، افزود: «در این خصوص باید جهاد تبیین کنیم و بدانیم مسئولیت‌هایی در این راستا داریم. خوشبختانه، مردم به مسئولیت‌ها و وظایف خود به‌خوبی عمل کرده‌اند، اما مسئولان، از جمله خودم باید بدانیم اکنون وقت خوشگذرانی نیست و جای تلاش، کوشش و مجاهدت است، حتی اگر در این راه به‌دلیل خستگی زیاد جان خود را از دست بدهیم.»

شهردار تهران، دلایل و ضرورت تلاش شبانه‌روزی مسئولان و همراهی مردم با آنها را این‌ چنین تشریح کرد: «امروزه در جنگ بسیار سختی قرار داریم؛ چرا که از ابتدای انقلاب تاکنون، هیچ‌وقت توطئه عظیمی که اکنون شده، برای ملت ایران طراحی نشده بود. البته هر زمان که دشمن برای ما ایجاد مشکل کرد، به پیروزی ملت ایران ختم شد. در این توطئه و دشمنی‌ها، باوجودی که آسیب دیدیم، اما قوی‌تر شدیم که نمونه‌اش جنگ تحمیلی است.»

زاکانی گفت: «در این ۴۴سال، دشمن همیشه درصدد ضربه زدن به انقلاب بود. از ابتدا که نمی‌خواست انقلاب اسلامی به نتیجه برسد، دست به ترور، جنگ، تفرقه و آشوب زد و جنگ اقتصادی را از بدو انقلاب شروع کرد. در دهه۷۰ تلاش کرد مسئولان را به جان همدیگر بیندازد و مردم را هم تحت‌تأثیر آن قرار دهد. در دهه۸۰ هم می‌خواستند مردم را به جان همدیگر بیندازند، اما مردم پس از ۸ماه سختی و آشوب، به میدان آمدند و حماسه ۹دی را خلق کردند و پرونده فتنه۸۸ را بستند.»  

وی با بیان اینکه امسال هم در این ۳ماه آسیب خوردیم، اما ابعاد خیلی از موضوع‌ها روشن شد، ادامه داد: «وقایع اخیر سبب شد تا همه بیدار شویم و بدانیم سرچشمه این مشکلات در خارج از کشور است و می‌خواستند جنگ داخلی در کشور شکل بگیرد و ایران تجزیه شود. البته ۲عامل هم سبب می‌شود تا کار دشمن رونق بگیرد؛ یکی عسرت و مشکلات مردم است و دیگری غفلت مردم و مسئولان. یکی از مشکلات مردم این است که ۵۱درصد مردم تهران اجاره‌نشین هستند و هرسال دغدغه افزایش اجاره‌ها را دارند. در کنار این موضوع با مشکلاتی همچون ازدواج و... مواجه هستند و دشمن با اطلاع از این مشکلات طمع می‌کند تا از این موضوعات برای قرار گرفتن مردم مقابل مسئولان بهره بگیرد.»

زاکانی در تشریح غفلت مردم و مسئولان گفت: «باید به همدیگر رحم کنیم و به اصل انقلاب و دین خودمان برگردیم چون واقعیت این است که ما عظمت انقلاب را درک نکردیم و نمی‌دانیم چه میراث گرانبهایی دست ماست. مسئولان هم باید به خادمی و نوکری مردم افتخار کنند و در این راه تلاش و مجاهدت کنند.»

وی افزود: «البته امروز کشور در مداری قرار گرفته که می‌خواهد از کوه مشکلات عبور کند، ولی دشمنان حداقل نمی‌خواهند که خدمت در جامعه انجام و شعارها به‌ عمل تبدیل شود تا ما را ناکارآمد و بی‌کفایت نشان دهند.»  

در این مراسم پیکر مطهر یکی از شهدای گمنام دفاع مقدس که در عملیات کربلای۵ به شهادت رسیده بود، تشییع شد و شهردار تهران پس از سخنرانی، بی‌واسطه به درخواست‌های شهروندان پاسخ داد. بازدید از حوزه علمیه مسجد ابوذر و گفت‌وگو با امام جماعت مسجد، طلبه‌ها و جمعی از شهروندان، بخش دیگری از برنامه شهردار تهران در روز شنبه ۹دی بود.  

کد خبر 731638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha