یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

شکستگی بینی در نتیجه ضرباتی که باعث ترک‌ خوردگی یا شکستگی غضروف یا استخوان بینی می‌شوند، رخ می‌دهد و ممکن است روی پل بینی یا در دیواره یا سپتوم بینی رخ دهد.

nose

شکستگی بینی معمولا به همراه سایر جراحات صورت یا گردن هنگام برخورد به دیوار، افتادن، ضربه خوردن به بینی در ورزش‌های تماسی، حوادث وسیله نقلیه و مشت خوردن ممکن است رخ دهد.

علائم شکستگی بینی شامل درد در بینی یا اطراف آن، تغییر شکل پیدا کردن بینی و قوز پیدا کردن آن، تورم بینی و اطراف آن، خونریزی از بینی، گرفتگی بینی و کبودی اطراف بینی و چشم‌ها که معمولا در طول دو تا سه روز برطرف می‌شود.

اگر این علائم را داشته باشید، باید به اورژانس تلفن کنید و فورا به دنبال درمان بروید:

  • خونریژی شدید بینی که متوقف نمی‌شود.
  • مایع شفافی از بینی شما خارج می‌شود.
  • بینی شما کچ‌شده یا تغییر شکل پیدا کرده است. در این مورد خودتان تلاش نکنید که بینی‌تان را صاف کنید.

همچنین اگر فکر می‌کنید دچار آسیب سر یا گردن هم شده‌اید، از حرکت دادن سر و گردنتان خودداری کنید تا آسیب بیشتری ایجاد نشود.

چطور پزشکتان شکستگی بینی را تشخیص می‌دهد؟

پزشکتان معمولا می‌تواند با انجام معاینه فیزیکی از جمله نگاه کردن یا لمس کردن بینی و صورت شکستگی بینی را تشخیص دهد. اگر درد زیادی داشته باشید، ممکن است پزشک قبل از معاینه بیحسی موضعی در بینی ایجاد کند.

پزشکتان ممکن است از شما بخواهد دو تا سه روز بعد که تورم بینی برطرف شده باشد، برای معاینه دوباره مراجعه کنید. همچنین در مواردی که آسیب بینی شدید است یا با سایر جراحات صورت همراه است، ممکن است تصویربرداری رادیوگرافی یا سی‌تی‌اسکن انجام شود.

درمان شکستگی بینی

بسته به علائمی که دچار آن هستید، ممکن است نیاز به درمان فوری پزشکی وجود داشته باشد یا ممکن است بتوانید کمک‌های اولیه را در خانه انجام دهید و بعد به پزشک مراجعه کنید.

کمک‌های اولیه در خانه

در مواردی که علائم شدیدی ندارید، می‌توانید پیش از رفتن به نزد پزشک این اقدامات اولیه را در خانه انجام دهید:

  • اگر خونریزی بینی دارید، بنشینید و سرتان را پایین بیاورید و از راه دهان نفس بکشید. به این ترتیب، خون به درون گلویتان سرازیر نمی‌شود.
  • اگر خونریزی بینی ندارید، سرتان را بالا نگهدارید تا درد تیر کشنده بینی کاهش یابد.
  • برای کاهش تورم، کمپرس سرد یا یخ پیچیده شده در یک حوله را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه سه تا چهار بار در روز روی بینی بگذارید.
  • برای تسکین درد استامینوفن یا ایبوپروفن بخورید.

درمان پزشکی

همه موارد شکستگی بینی نیاز به درمان گسترده ندارند. اگر آسیب بینی به اندازه کافی شدید باشد، دکترتان ممکن است این اقدامات را انجام دهد:

  • بینی‌تان را با گاز استریل پر کند و احتمالا یک اسپلینت یا آتل روی آن بگذارد.
  • داروی مسکن و احتمالا آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
  • «جا انداختن بسته» بینی در رفته. پزشک این کار را با بیحسی موضعی انجام می‌دهد و با مانور دستی بینی را صاف می‌کند و رینوپلاستی که جراحی باز برای صاف کردن بینی است. این اعمال جراحی معمولا سه تا ۱۰ روز پس از آسیب دیدن بینی و هنگامی که تورم بینی برطرف شده باشد، انجام می‌شوند. جراحی باید حداکثر در طول ۱۴ روز پس از آسیب دیدن انجام شود.

معمولا شکستگی بینی بدون مشکل بهبود  پیدا می‌کند. اگر پس از بهبودی از ظاهر بینی‌تان راضی نیستید یا اگر دچار مشکل نفس کشیدن شده‌اید، ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی بینی باشد.


برای بهبود نیاز دارند. به این دلیل که ممکن است شکستگی بینی باعث خارج شدن استخوان از جای خود نشده باشد. فقط در صورتی که بدشکلی فیزیکی آشکار وجود داشته باشد، یا تنفس دارای مشکل باشد، 

کد خبر 730430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha