در پرونده کاری‌اش رونمایی از ریزترین، کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین قرآن‌ها وجود دارد، اما «رایین اکبر خان‌زاده» این روزها دنبال خلق اثر جدیدی است تا رکورد جهان را بشکند. اثر جدید پس از رونمایی بزرگ‌ترین قرآن طلا با جلد قلم‌کاری توسط هنرمندان اصفهانی خواهد بود.

خانزاده

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: یک میز کوچک در کنج خانه نزدیک به پنجره، محل کار «رایین اکبر خان‌زاده» است. او ساعت‌های زیادی از روز را پشت آن میز می‌گذراند و به کتابت قرآن می‌پردازد. برایش هم فرقی ندارد که روی چه بنویسد. یک برگ کاغذ کوچک باشد، یا دانه‌ای از برنج یا حتی یک تار مو. او نوشته‌های خود را به سادگی می‌بیند و حتی یک نقطه از کلمه قرآن را هم جا نمی‌گذارد. البته خان‌زاده، این روزها یکی از اتاق‌های خانه را برای کتابت قرآن جدید به کارش اختصاص داده چون کتابت جدید بر خلاف گذشته آسان نیست و قرار است بزرگ‌ترین قرآن جهان باشد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

کاتب ۳۸ قرآن خاص جهان با فروش وسایل خانه‌اش به دنبال خلق اثر جدید است | رکورد تحریر بزرگ‌ترین قرآن جهان می‌شکند
نمونه ای از اثر جدید- ۶۰۵ نمونه از این برگه‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند

روایت نخستین کتابت

خانزاده، متولد خیابان ستارخان در منطقه۲ تهران و در این محدوده از پایتخت، مدرسه رفته‌است. او نخستین بار که کتابت قرآن را شروع کرد، توانست سوره اخلاص را روی دانه‌ای از برنج بنویسد. آن زمان ۱۸ ساله بود و دوره سربازی را می‌گذراند. او به یاد می‌آورد: «روزی به واحد قرآن و عترت پادگان رفتم تا نامه‌ای را تحویل بدهم. موقع خروج از اتاق، مسئول قرآن و عترت پادگان صدایم زد و صفحه‌ای از روزنامه را که با تحسین نگاه می‌کرد، به من نشان داد. خبر زده بودند که یک مسلمان هندی، آیه شریفه آیت‌الکرسی را روی دانه‌ای از برنج نوشته است. خبر را خواندم و گفتم اینکه‌ کاری ندارد. مسئول قرآن و عترت جواب داد، اگر کاری ندارد، انجامش بده. من هم یک مرخصی مفصل برایت می‌گیرم.»

انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت

خان‌زاده آن دوران هم معتقد بود که می‌تواند این کار را انجام بدهد. بنابراین وقتی سوره مبارکه اخلاص را روی دانه‌ای از برنج نوشت و پیش همان فرمانده برد، او شگفت‌زده شد. مسئول قرآن و عترت هم، او و دانه برنجش را به فرماندهان پادگان نشان داد و زمان زیادی نگذشت که با فرمانده سپاه ملاقات کرد و تشویق هم شد.

بنا شد اثر او را به نمایشگاه قرآن بفرستند تا در غرفه سپاه به نمایش درآید. او هم که پیش از یک این اثری خلق نکرده بود، به سرعت نوشتن آیات قرآن بر دانه‌های برنج را شروع کرد. در نمایشگاه اشتیاق مردم برای تماشای آثار او و توجه خبرنگارها و رسانه‌ها، انگیزه فراوانی برایش ایجاد کرد که به کار دیگری غیر از ریزنویسی فکر نکند. چون خودش را مدیون قرآن کریم می‌داند، تصمیم گرفته به کتابت قرآن بپردازد.

کاتب ۳۸ قرآن خاص جهان با فروش وسایل خانه‌اش به دنبال خلق اثر جدید است | رکورد تحریر بزرگ‌ترین قرآن جهان می‌شکند
یکی از قرآن‌های آماده شده توسط خان‌زاده

کتابت ریزترین و بزرگ‌ترین قرآن

این هنرمند حالا می‌تواند ۱۶۰ خط از قرآن را بر دانه برنج کتابت کند. کتابت قرآن بر روی بزرگ‌ترین صفحه‌ها هم در کارنامه خان‌زاده ثبت شده است. همچنین روی ۲ صفحه طلایی در ابعاد ۱۳۰ در ۱۸۰ سانتیمتر، تمام آیات قرآن کریم را کتابت کرده که رونمایی از آن، توسط حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی انجام شد.

کوچک‌ترین کتابت او هم یک قرآن در ابعاد ۵ در ۷ میلیمتر است که حدود ۶۰۰ صفحه دارد. همچنین ریزترین قرآن جهان را با حضور آیت‌الله ‌عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در قم رونمایی کرد. اما این روزها به دنبال خلق اثر جدیدی است. اثری که می‌تواند رکورد بزند. چون بر اساس آمارها بزرگ‌ترین قرآن مطلای جهان در اندازه یک‌متر و ۴۰ سانتیمتر در ۹۰ سانتیمتر توسط هنرمندان افغانستان آماده شده و حالا خان‌زاده با کتابت قرآنی در اندازه ۳‌متر در ۲‌متر به دنبال شکست این رکورد است. به همین دلیل یکی از اتاق‌های خانه‌اش را به این کار اختصاص داده است.

خلق اثر جدید با همکاری هنرمندان اصفهانی

اثر جدید خان‌زاده از ۲ بخش جلد و داخلی تشکیل می‌شود. جلد قرآن او از طلا بوده و توسط قلم زن‌های اصفهانی در حال آماده‌سازی است. او می‌گوید: «در این زمینه ۳۰ نفر فعال شده‌اند تا جلد آبکاری شده را قلم‌زنی کنند. این افراد زیر استاد مهدی عسگری از هنرمندان به نام کشور در حال کار هستند.»

داخل کتاب هم توسط خود او از ۲ سال پیش در حال کتابت است. او در این ۲ سال آیه‌های قرآن را با ورق‌های طلا به خط عثمان طه، روی برگه‌هایی در اندازه کف دست نوشته و قرار هست با قرار گرفتن ۶۰۴ برگه در کنار هم کل قرآن در ۲ صفحه دیده شود. خان‌زاده می‌گوید: «برای کتابت قرآن ۶‌ کیلو طلای ۱۸ عیار استفاده شده و با قرار گرفتن آیه‌ها روی صفحه بزرگ ۳ در ۲ متری، وزن کتاب به یک تن می‌رسد. به همین دلیل قرار است روی پایه‌ای به ارتفاع ۳ و نیم متر قرار گیرد.»

کاتب ۳۸ قرآن خاص جهان با فروش وسایل خانه‌اش به دنبال خلق اثر جدید است | رکورد تحریر بزرگ‌ترین قرآن جهان می‌شکند
نوشتن آیات قرآن روی برنج یکی از کارهای خان‌زاده است

وسایل خانه‌ام را فروختم

این هنرمند با همه سختی‌ها، این روزها خودش را برای رونمایی از کتاب جدید آماده می‌کند و می‌گوید: «انتخاب قرآن مطلا هزینه‌های خودش را داشت و بر خلاف همیشه که حامی موجود بود، این بار خودم بار مسئولیت را به عهده گرفتم. در این میان نوسانات قیمت طلا فشار زیادی به من آورد تا جایی که حتی مجبور شدم برخی از وسایل خانه‌ام را بفروشم. اما معتقدم که این کار ارزش دارد چون حین کتابت آیات آسمانی، به چنان تمرکز و آرامشی می‌رسم که وصف شدنی نیست و امیدوارم بتوانم تا ماه مبارک رمضان از کتاب رونمایی کنم.»

تشویق خاص انگیزه ادامه کار

دیدار با رهبر معظم انقلاب، به گفته خان‌زاده تأثیرگذارترین اتفاقی بوده که او را برای کتابت قرآن مصمم‌تر کرده است. او ۵ بار با حضرت آیت الله خامنه‌ای دیدار داشته که نخستین بار در ۱۹ سالگی به اتفاق تعدادی از علمای قرآن‌پژوه و سرشناس به دیدار ایشان رفته است. خان‌زاده می‌گوید: «اضطراب فراوانی داشتم. خصوصاً وقتی گفت‌وگوی مهمان‌ها با حضرت آقا را می‌شنیدم، نگران‌تر می‌شدم. اما وقتی نوبت به من رسید، گویا ایشان پی به اضطرابم برده باشند، با صمیمیت ویژه‌ای با من صحبت کردند. ایشان برای کاستن دلهره ام، دستی بر سرم کشیدند و با جملاتی خودمانی، مرا تحسین کردند.»

این دیدار و تشویق رهبر معظم انقلاب برای ادامه کتابت قرآن، خانزاده را مصمم می‌کند که به کتابت قرآن به‌عنوان یک شغل تمام وقت نگاه کند و این روزها هم با همین نگاه کارش را ادامه می‌دهد.

معجزه‌های قرآن

نخستین آیات شریفه قرآن که با قلم خانزاده نوشته شده، فرد یا افرادی از خواستند آن را بخرند و به‌عبارتی حامی مالی کتابت شوند حالا تاکنون از او ۳۸ قرآن کتابت شده است. خانزاده می‌گوید: «انس با قرآن، باعث شده که معجزه‌های فراوانی را از کتاب آسمانی ببینم.» با اطمینان تأکید می‌کند: «ممکن نیست کسی به کتابت قرآن بپردازد و خداوند از مسیرهای مختلف به او روزی نرساند. به یاد دارم نخستین کتابتم را که انجام دادم، تمام مبالغش توسط یکی از شرکت‌های معتبر داخلی پرداخت شد.»

او همه متن قرآن کریم را روی برگه‌ای در ابعاد یک سوم کاغذ A۴ نوشت و آن شرکت هم پس از دریافت قرآن، آن را در موزه دفاع‌مقدس خرمشهر به نمایش گذاشت که هنوز هم آنجاست.

خانزاده اعتقاد قلبی دارد که انسان از هرکجا که وا ماند، نباید فراموش کند که در خانه خدا باز است. او توجه فراوانی را که به هنرش شده و شهرتی را که در جهان برایش رقم خورده، از معجزه‌های قرآن می‌داند.

کد خبر 730102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha