همشهری آنلاین: عربستان در اقدامی یکجانبه تولید نفت خود را حتی از سهمیه تعیین شده توسط اوپک هم کمتر کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از فایننشال تایمز، ریاض روز سه‌شنبه ۱۳ ژانویه برابر با ۲۴ دی‌ماه خبر کاهش تولید نفت خود را رسما اعلام کرد.

این حرکت بی‌سابقه ریاض نشان دهنده زیان‌های هنگفتی است که عربستان و سایر تولیدکنندگان عمده نفت بر اثر سقوط شدید بهای این کالا در بازارهای جهان متحمل شده‌اند.

تصمیم ریاض در کاهش تولید نفتش حتی کمتر از سهمیه اوپک، همچنین نشان دهنده تلاش زیاد سازمان کشورهای صادر کننده نفت برای ممانعت از سقوط بیشتر بهای نفت در بازارهاست.

اوپک ۴۰ درصد ذخایر نفت جهان را داراست. ماه پیش اوپک دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز از تولیدش کاست تا شاید از سقوط بیشتر بهای نفت جلوگیری کند.

روز سه‌شنبه ۱۳ ژانویه قیمت نفت در بازارها به حدود ۳۹ دلار در هر بشکه رسید. عربستان امیدوار است با کاهش تولید بتواند بهای نفت را به بشکه‌ای ۷۵ دلار برساند ولی تابه‌حال با همه کوشش‌های ریاض این امر محقق نشده است.

علی‌النعیمی - وزیر نفت عربستان - اعلام کرد: ریاض تلاش زیادی می‌کند تا تعادلی را در بازارهای نفت ایجاد کند. کاهش تولید نفت عربستان سقف تولید انرا در این کشور به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است که ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از سهمیه تعیین شده از سوی اوپک برای ریاض است.

عربستان از ماه ژوئیه تاکنون در مجموع ۲۰ درصد تولید نفت خود را کاهش داده است. عربستان شاید از دیگر اعضای اوپک هم مصرانه بخواهد از ریاض در این زمینه پیروی کنند و از سطح تولید نفت خود بیشتر بکاهند؛ ولی اینکار یعنی کاهش یک‌جانبه تولید میتواند خطراتی را هم برای ریاض در بر داشته باشد.

عربستان هنوز خاطرات دهه ۸۰ را فراموش نکرده است. در آن سال‌ها ریاض دست به کاهش یک‌جانبه تولید نفت خود زد به امید آنکه بهای نفت بالا برود ولی سایر تولیدکنندگان از فرصت به‌دست آمده استفاده کردند و تولید خود را افزایش دادند و بدین ترتیب برنامه عربستان برای افزایش بهای نفت عملا با شکست روبرو شد. شاید اینبار هم‌چنین سناریویی تکرار شود.

کد خبر 72960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز