سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
۰ نفر

نمک برای عملکرد اعصاب، عملکرد عضلات و حفظ تعادل مناسب آب و مواد معدنی در بدن ضروری است. با این حال، مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکلات سلامتی زیادی از جمله فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته مغزی را ایجاد کند.

تاثیر نمک بر جریان خون مغز

به گزارش همشهری آنلاین، بسیاری از افراد در طول روز دو برابر میزان توصیه شده، نمک مصرف می‌کنند و در نتیجه در یک دوره زمانی، این نمک اضافی می‌تواند سلامت آنها را تحت تاثیر قرار دهد. کاهش مصرف نمک برای کنترل بیماری‌هایی مانند فشار خون و حتی مشکلات کلیوی ضروری است.

به گفته بسیاری از متخصصان، کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی می‌تواند از بروز بسیاری از عوارض سلامتی جلوگیری کند. در ادامه به نقل از نشریه هندوستان تایمز، چند راهکار موثر برای کاهش مصرف نمک در وعده‌های غذایی روزانه توصیه شده است:

مصرف غذاهای بسته بندی شده را کاهش دهید

دکتر جینال پاتل، یک متخصص تغذیه هندی در این باره می‌گوید: خرید غذاهای بسته بندی شده و کنسرو شده را که حاوی سطوح بالای سدیم هستند کاهش دهید. از غذاهای فرآوری‌شده کامل به جای غذاهای بسته‌بندی و آماده استفاده کنید.

نمکدان سر سفره نیاورید

از پاشیدن نمک اضافی روی غذا خودداری کنید و مقدار آن را حین پخت و پز نیز محدود کنید.

مصرف غذاهای دریایی را محدود کنید 

دکتر پاتل می‌گوید: مصرف ماهی‌های آب شور و غذاهای دریایی را محدود کنید تا از دریافت سدیم اضافی جلوگیری شود.

میوه و سبزیجات تازه بخورید

به جای خرید غذاهای کنسرو شده و منجمد، میوه‌ها و سبزیجات تازه بخورید تا مصرف سدیم خود را محدود کنید.

خودتان آشپزی کنید

به جای اینکه از بیرون غذا سفارش بدهید، خودتان آشپزی کنید. این کار باعث می‌شود میزان نمک مصرفی در طول پخت و پز را نیز محدود کنید.

برچسب‌های روی مواد غذایی را بررسی کنید

دکتر پاتل می‌گوید: در حین خرید مواد غذایی، برچسب‌های روی آن‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید هر چیزی که می‌خرید سدیم کمی‌ دارد. وی تاکید می‌کند: محتوای سدیم مواد غذایی بسته بندی شده را بخوانید و مقایسه کنید و غذاهای شور را کمتر مصرف کنید.

کد خبر 729299
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha