پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

علی کهن‌نسب: به نظر می‌رسد که دیگر وقت آن فرا رسیده تا «آندره آرشاوین» ستاره 29 ساله فوتبال روسیه، پس از طی یک سال موفقیت‌آمیز، فوتبال خود را این بار در دل قاره اروپا و در لیگی معتبر و با پیراهن باشگاه بزرگ تری دنبال کند.

آرشاوین با درخششی که در رقابت‌های جام یوفا و جام ملت‌های اروپا در سال 2008 داشت، اکنون این شانس را دارد تا در ماه ژانویه جایی برای خود در یکی از لیگ‌های معتبر اروپایی باز کند.  اگر کارشکنی مدیران باشگاه زنیت سن‌پترزبورگ روسیه نبود،آرشاوین خیلی زودتر با پیراهن یک باشگاه انگلیسی   اسپانیایی و یا آلمانی به میدان می‌رفت.
و شاید هم علاقه خاص آرشاوین به عضویت در باشگاهی مثل بارسلونا، که از دوران کودکی علاقه زیادی به این باشگاه و ستارگانش داشت، باعث شد تا او همچنان در روسیه باقی بماند.

آرشاوین فوتبال  را در هفت سالگی در مدرسه «اسمنا» با این امید آغاز کرد که روزی بتواند به آرزوی خود به عنوان یک  فوتبالیست حرفه‌ای برسد. البته آندره تحصیل خود را در رشته «طراحی مد» به پایان رساند و با خیالی آسوده‌تر به تمرین‌های خود ادامه داد تا در سال 1999 برای اولین بار در دسته دوم روسیه،  با تیم دوم و آماتور زنیت به میدان برود و یک سال بعد به تیم اصلی باشگاه راه پیدا کند.

آندره آرشاوین، مهاجم تیم ملی روسیه

درخشش آرشاوین از رقابت‌های «اینترتوتوکاپ» آغاز شد. آندره برای اولین بار در برابر «براد فورد» انگلیس به میدان رفت و نوع بازی او امیدواری‌های زیادی را ایجاد کرد. اولین افتخار آرشاوین با قهرمانی زنیت در رقابت‌های لیگ روسیه اتفاق افتاد. البته پست بازی آندره هافبک تهاجمی بود و با نظر «پیترجلا» برای اولین بار در برابر «اورالان» به عنوان مهاجم به میدان رفت و دوگل نیز به ثمر رساند.

این تغییر پست، باعث جهش آرشاوین شد و کمک کرد تا او در سال‌های بعد، 58 گل به ثمر برساند.

تا قبل از قهرمانی زنیت در جام یوفا، زمانی که تیم زنیت با گل‌های آرشاوین در برابر« آک یونان» و« المپیک مارسی» فرانسه به مرحله یک چهارم نهایی جام یوفا صعود کرد، هواداران باشگاه این اتفاق را که برای اولین بار در تاریخ باشگاه زنیت روی می‌داد  جشن گرفتند و شاید خودشان هم فکر نمی‌کردند زنیت تا دیدار نهایی پیش برود و تیم گلاسکو رنجرز را هم شکست دهد و قهرمان جام یوفا شود؛ البته در این میان نقش مهاجم زنیت در قهرمانی این تیم بسیار پررنگ بود.

آرشاوین پس از دعوت به تیم ملی روسیه، برای اولین بار در برابر بیلوروس به میدان رفت؛ ولی اولین گل ملی او در دیدار دوستانه  برابر رومانی رقم خورد. زمانی که «گاس هیدینگ» هلندی، مربیگری تیم ملی روسیه را پذیرفت، بازوبند کاپیتانی را به دستان مهاجم گلزن تیم سپرد تا آرشاوین در رقابت‌های یورو 2008 علاوه بر گلزنی، رهبری تیم را نیز به عهده داشته باشد. مهم‌ترین گل‌های آرشاوین در برابر تیم ملی هلند، یکی از مدعیان قهرمانی جام، به ثمر نشست.در آن  مسابقه آندره زننده دو گل از سه گل پیروزی بخش روسیه در برابر هلند بود.

آرشاوین در دو مسابقه تیم ملی روسیه،  به عنوان بهترین بازیکن زمین معرفی شد و پس از پایان رقابت‌های یورو 2008 نیز نامش در تیم منتخب جام قرار گرفت.

همه این اتفاق ها باعث شد تا آرشاوین در تیررس باشگاه‌های بزرگ اروپایی قرار بگیرد. مدیرعامل باشگاه زنیت که پیش از این از بی میلی خود برای فروش آرشاوین سخن می‌گفت، این بار قیمت 21 میلیون پوند را برای انتقال ستاره تیم خود اعلام کرد.

البته تا پیش از این، باشگاه‌هایی چون نیوکاسل، تاتنهام و آرسنال انگلیس از تمایل خود برای جذب این ستاره روسی سخن گفتند، ولی شایعه های زیادی در باره پیوستن او به باشگاه‌هایی چون بایرن مونیخ آلمان، رئال مادرید و بارسلونای اسپانیا  نیز وجود داشت که هیچ یک شکل جدی نگرفت. آرشاوین  در مصاحبه‌هایش همواره از تمایل برای پیوستن به باشگاه بارسلونا سخن گفته است: «بارسلونا اولویت نخست من است. استویکویچ، روماریو و رونالدو جزء بازیکنان محبوب من بوده‌اند. در حقیقت من به هر چیزی که به بارسلونا مربوط می‌شود از جمله شیوه بازی این تیم علاقه‌مندم.»

آرشاوین می‌گوید: «طرفداری‌ام از بارسلونا به فینال لیگ قهرمانان در سال 1991 باز می‌گردد. زمانی که «رونالدو کومان» گل استثنایی را به ثمر رساند تا بارسلونا قهرمان شود. آن گل و روش بازی آن تیم روی من تأثیر بسیاری گذاشت. وقتی خیلی کم‌سن بودم، تیم
رویایی ام را کشف کردم و همیشه می‌گفتم روزی برایشان بازی خواهم کرد. همیشه عاشق روش بازی آنها با کومان، لادروپ، گواردیولا و...بوده‌ام و بارسلونا بهترین جا برای من است.»

ولی به نظر می‌رسد که این عشق یک‌طرفه است، چون بارسلونا هیچ گامی برای جذب این ستاره روسی برنداشته است. شاید به همین دلیل اکنون آرشاوین حتی حاضر شده بخت خود را در لیگی چون لیگ انگلیس و باشگاه آرسنال آزمایش کند.

به نظر می‌رسد ماه ژانویه آخرین فرصت این مهاجم پا به سن گذاشته روسی باشد. چون در صورت عدم انتقال، هم آرشاوین و هم باشگاه زنیت ضرر مالی می کنند و بعید است  در سال‌های آتی باشگاهی حاضر به پرداخت مبلغ کلان برای جذب یک مهاجم 30 ساله باشد.

شاید به همین دلیل هم باشگاه و هم آرشاوین حاضر شده‌اند برای این انتقال حتی پول کمتری نیز دریافت کنند. به هر حال باید دید که در این روزها چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا نام آندره آرشاوین به عنوان بزرگ ترین نقل و انتقال زمستانی ژانویه 2009 ثبت خواهد شد یا نه؟

کد خبر 72890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز