همشهری آنلاین: ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد سال 88 دانشگاه آزاد از دوم بهمن ماه آغاز می‌شود.

محمدرضا مهرادفر، معاون اجرایی مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زمان ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد تغییر کرد، گفت: ثبت‌نام این آزمون تا 15 بهمن ماه ادامه دارد. آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد طی روزهای 17 تا 19 اردیبهشت ماه سال 88 در 249 رشته برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا وی افزود: آزمون کارشناسی ارشد در بیش از هزار رشته محل برگزار می‌شود که میزان رشته محل‌ها نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته که بر این اساس میزان ظرفیت پذیرش نیز متناسب با افزایش رشته محل‌ها افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه کلیه فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی و یا شاغلین به تحصیل در سال آخر این مقطع مشروط به نداشتن منع از لحاظ مقررات نظام وظیفه عمومی می‌توانند در این آزمون ثبت‌نام کنند، تصریح کرد: هر داوطلب می‌تواند با توجه به علاقه و بدون در نظر گرفتن رشه مقطع کارشناسی خود با رعایت ضوابط دفترچه راهنما یک رشته تحصیلی را انتخاب و در فرم اینترنتی وارد کند.

وی افزود: البته رشته‌های گروه علوم پزشکی شامل رشته آموزش پرستاری و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از این شرط مستثنی هستند و داوطلبان این رشته‌ها لازم است دارای مدرک متجانس با رشته انتخابی باشند.

مهرادفر با بیان اینکه داوطلبان این آزمون همانند سال قبل باید یک واحد دانشگاهی را انتخاب کنند خاطرنشان کرد: دریافت کارت ورود به جلسه در محل واحد انتخابی فرد داوطلب در فرم ثبت‌نام اینترنتی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه گزینش علمی داوطلبان رشته‌هایی که در بیش از یک واحد دانشگاهی تهران دایر می‌باشد به طور همزمان انجام می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس، داوطلبان این رشته‌ها در واحدهای تهران به اولویت نمره کل ابتدا در واحد دانشگاهی انتخابی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت عدم پذیرش و وجود ظرفیت به سایر واحدهای مجری رشته در تهران معرفی می‌شوند.

وی افزود: در رشته کارگردانی نمایش علاوه بر آزمون کتبی از میان داوطلبانی که حد نصاب لازم در آزمون مربوطه را کسب کنند آزمون عملی نیز انجام می‌شود.

معاون اجرایی مرکز آزمون دانشگاه آزاد با اشاره به وضعیت سهمیه رزمندگان و بسیجیان در آزمون کارشناسی ارشد، گفت: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان، بسیجیان فعال و جهادگران رزمنده لازم است قبل از ثبت‌نام با مراجعه به پایگاه‌های مقاومت بسیج و یا مراکز سپاه نسبت به دریافت کدرهگیری جهت استفاده از این امتیاز اقدام کنند. همچنین داوطلبان استفاده از سهمیه آزادگان، جانبازان و شاهد باید قبل از ثبت نام با مراجعه به پایگاه اینترنتی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن ارائه درخواست استفاده از تسهیلات کد رهگیری دریافت کنند.

مهرادفر با بیان اینکه هزینه دریافت کارت اعتباری آزمون کارشناسی ارشد 28 هزار تومان و برای ثبت نام بدون آزمون کارشناسی ارشد 8 هزار تومان است اظهار کرد: داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته با مراجعه به دفاتر پستی سراسر کشور و تهیه دفترچه راهنما و کارت اعتباری ثبت نام با مراجعه به پایگاه ثبت نام الکترونیکی مرکز آزمون می‌توانند ثبت نام کنند.

وی با اشاره به نحوه ثبت نام فارغ التحصیلان ممتاز در مقطع کارشناسی ارشد، گفت: این دسته از متقاضیان باید با مراجعه به دفاتر پستی و تهیه کارت اعتباری شرکت بدون آزمون در دوره کارشناسی ارشد با مراجعه به پایگاه ثبت‌نام الکترونیکی مرکز آزمون ثبت‌نام کنند.

مهرادفر با بیان اینکه کلیه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی پیوسته که حداکثر در طول 8 نیمسال فارغ‌التحصیل شده و واجد سایر شرایط دفترچه راهنما هستند، می‌توانند در پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد ثبت‌نام کنند، خاطر نشان کرد: همچنین فارغ التحصیلانی که مقطع کارشناسی ناپیوسته را در حداکثر 4 نیمسال به پایان رسانده و دارای مابقی شرایط باشند می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه متقاضیان استفاده از تسهیلات پذیرش بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد باید در رشته همنام و متجانس با رشته فارغ التحصیلی ثبت‌نام کنند خاطر نشان کرد: درغیراینصورت از ردیف واجدین شرایط حذف شده و امکان اصلاح رشته انتخابی و یا تغییر گرایش وجود ندارد.

وی با بیان اینکه متقاضیان بدون آزمون کارشناسی ارشد باید دارای معدل بالای 17 و جزو 10 درصد فارغ‌التحصیلان برتر واحدهای دانشگاهی خود باشند، اظهار کرد: در صورتی که رشته محل انتخابی آنها در مقطع کارشناسی ارشد در واحد دانشگاهی خود وجود ندارد، پذیرش آنها در واحدهایی که مجری آن رشته کارشناسی ارشد هستند و ظرفیتشان تکمیل نشده انجام می‌شود.

معاون اجرایی مرکز آزمون دانشگاه آزاد با بیان اینکه هر ساله 10 درصد ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد به فارغ التحصیلان ممتاز کارشناسی اختصاص داده می‌شود، اظهار کرد: البته این افراد نباید دارای دروس معادل سازی باشند و همچنین در صورت استفاده از مرخصی باید تحصیل آنها بیشتر از 8 نیمسال تحصیلی نباشد.

وی با تاکید بر اینکه فارغ التحصیلان ممتاز متقاضی ورود بدون آزمون به دوره کارشناسی ارشد نیازی به ارسال مدارک ندارند، خاطر نشان کرد: پس از پذیرفته شدن آنها و اتمام ثبت‌نام مرکز آزمون مدارک مورد نیاز را از اداره کل فارغ‌التحصیلان دانشگاه استعلام و در نهایت گزینش نهایی انجام می‌شود.

مهرادفر در خاتمه از اعلام نتیجه فارغ‌التحصیلان ممتاز بدون آزمون کارشناسی ارشد در هفته اول اسفند ماه خبر داد و افزود: نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد شهریور ماه اعلام می‌شود.

کد خبر 72780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز