علم دیرینه‌شناسی، شاخه‌ای از زیست‌شناسی و زمین‌شناسی‌ است که به بررسی آثار و بقایای موجودات گذشته می‌پردازد و حالا با کشف دی‌ان‌ایی مربوط به دو میلیون سال پیش، فصل جدیدی در این علم مقابل دیدگان دانشمندان گشوده شده است.

دي ان اي

محققان این دستاوردها را از رسوباتی در شمالی‌ترین منطقه‌ی گرینلند پیدا کردند؛  منطقه‌ای در دهانه‌ی آبدره‌ای در اقیانوس منجمد شمالی در شمالی‌ترین نقطه‌ی گرینلند که با پوشش یخ‌های دائمی حفظ شده‌بود و ۲ میلیون سال است که دست نخورده ماند.

  • ۱۶ سال تلاش

ویلرسلوف (Willerslev)، یکی از محققان این گروه می‌گوید: «دی‌ان‌ای‌ها می‌توانند به سرعت تخریب شوند، اما ما نشان دادیم که اکنون در شرایط مناسب، می‌توانیم به گذشته‌تر از آن چیزی که هر کسی می‌تواند تصورش را بکند، برگردیم.»

 او و همکارانش، ۱۶ سال بر روی این پروژه کار کردند. او افزود: «ممکن است در آینده، از تکنیک‌های مشابهی برای کشف بینش‌های جدید در مورد انسان‌های اولیه و اجدادشان استفاده شود.»

استخراج و تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای، فرآیندی پرزحمت است که تنها با ظهور نسل جدیدی از تکنیک‌ها، به دانشمندان این امکان را داد تا به این دستاور برسند.

  • ماموت‌ها در قطب شمال!

حالا با این کشف، می‌توان تصویری از جنگل‌هایی پر از پستانداران عصر یخبندان مثل خرگوش‌ها، گوزن‌ها و ماموت‌ها را در این منطقه تصور کرد؛ موجوداتی که قبلاً فقط در آمریکای شمالی و مرکزی یافت می‌شدند.

بد نیست بدانید دو میلیون سال پیش، گرینلند، ۱۱ تا ۱۷ درجه گرم‌تر از امروز بوده است.

  • مقابله با گرمایش زمین!

پروفسور کرت کیار (Kurt Kjærr) از دانشگاه کپنهاگ می‌گوید: «این امکان وجود دارد که مهندسی ژنتیک بتواند استراتژی توسعه‌یافته توسط گیاهان و درختان را در ۲ میلیون سال پیش تقلید کنند تا در آب و هوایی که مشخصه‌ی آن افزایش دما است، از انقراض برخی گونه‌های گیاهی و درختان جلوگیری کنند.»

این پیشرفت علمی از آن جهت مهم است که می‌تواند به دانشمندان این امکان را بدهد که بتوانند با تأثیر مخرب گرمایش جهانی مقابله کنند.

این یافته‌ها در مجله «Nature» منتشر شده است.

کد خبر 726740

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha