همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: مدیران کشور در هر سطحی باید باور کنند که ورزش در متن زندگی مردم و در ابعاد مختلف وجود دارد

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر محمد باقر قالیباف در همایش سرمایه گذاری برای توسعه فضاهای ورزشی شهر تهران (چالش ها و فرصت‌ها) گفت: مطمئن باشید اگر در ورزش مانند امروز تصدی‌گری کنیم هیچ گاه به اهداف خود نمی‌رسیم بلکه باید در این حوزه تولی گری کنیم.

وی افزود: در دنیا کشورهایی که در عرصه ورزش تولی‌گری کردند توانسته‌اند به سرعت ورزش را پیش ببرند اما آنهایی که تصدی‌گری کردند هنوز در الفبای ورزش باقی مانده‌اند.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: متاسفانه تاریخ گذشته ما نشان داده که در ورزش مثل خیلی از بخش‌های دیگر در اداره کشور تصدی‌گری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه واقعا نگاه مجموعه دولت به امر ورزش بسیار مهم است، افزود: ورزش در وحدت ملی، اقتصاد، تولید ثروت، عرصه بین‌المللی و انسجام داخلی به شدت اثر گذار است.

شهردار تهران ادامه داد: ما باید ورزش را در جایگاه واقعی خود قرار دهیم زیرا ورزش امروز یک موضوع برای تفریح کردن نیست بلکه در متن زندگی مردم در ابعاد مختلف قرار دارد.

وی افزود : امروز واقعا در کشور استعدادهایی داریم که در کارشان نمی‌توانند موفق شوند اما کشورهایی که استعداد ذاتی ندارند به خاطر مدیریت صحیح‌، نگاه صحیح و استفاده از ظرفیت علمی به سرعت ما را جا می‌گذارند و پیش می‌روند و ما اگر هم مدالی در عرصه‌های مختلف به دست می‌آوریم به صورت حادثه‌ای است.

به گفته قالیباف در قرن گذشته به ورزش به صورت یک ابزار صلح و مسالمت آمیز زندگی کردن نگاه می‌کردند اما امروز یک نگاه استراتژیک وجود دارد و ورزش به عنوان یکی از مهمترین مولفه ها قرار می گیرد.

شهردار تهران ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگری در حوزه ورزش نیازمند ارائه یک مدل و الگوی مناسب برای خود هستیم و داشتن یک طرح و الگو برای این کار بسیار مهم ، جدی و اساسی است.

وی افزود: ما در شهرداری تهران خود را سرگردان بحث‌های نظری نکرده‌ایم که بگوییم عنوان سرانه‌های ورزشی درست یا استاندارد‌سازی. از این رو چه بگوییم سرانه‌های ورزشی یا بگوییم استانداردسازی، در این حوزه در کشور و تهران وضع خوبی نداریم و آنقدر عقب ماندگی داریم که وارد این حرف‌ها نمی‌‌شویم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در طول 36 ماهه گذشته اقدامات خوبی در توسعه اماکن ورزشی انجام شده ، گفت: مخصوصا در توسعه ورزش محلات هم از جهت ساختار و هم از جهت سازماندهی و مدیریتی حتما محله‌ای را پیدا نمی‌کنید که از امکانات شهرداری برخوردار نشده باشد.

قالیباف به توجه خاص شهرداری به ورزش بانوان اشاره کرد و گفت: 50 درصد جمعیت شهر را بانوان تشکیل می‌دهند از این رو ما به ورزش این قشر توجه ویژه‌ای کردیم و 100 سالن ورزشی برای آنها احداث کردیم، ضمن اینکه اولین زمین چمن استاندارد برای فوتبال بانوان در محرومترین نقطه شهر ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در راستای توسعه ورزش، بیش از 500 زمین چمن هم در مناطق و محله‌های مختلف  برای آقایان راه‌اندازی شد.

شهردار پایتخت در ادامه خاطرنشان کرد: در نحوه مدیریت جایگاه ورزش را ارتقا دادیم در بازنگری که الان در دستور کار شورای شهر قرار دارد، ورزش شهرداری را به یک سازمان ورزش تبدیل خواهیم کرد یعنی از یک مجموعه‌ای که در یک کنار و یک اداره بوده به یک سازمان تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش اعتبارات در بخش ورزش در چند سال گذشته، گفت : در بخش اداره پارادوکسی وجود دارد. اگر اماکن ورزشی را به بخش خصوصی واگذار کنیم طبیعتا آنها می‌خواهند این مجموعه‌ها را اقتصادی اداره کنند که در این صورت حداقل 50 دصد جمعیت شهر امکان و توان اقتصادی استفاده از این اماکن را نخواهند داشت از سوی دیگر این اماکن را به صورت دولتی هم نمی‌توان اداره کرد. اما ما مجموعه‌ها را به سه سطح تقسیم‌بندی کردیم که برخی از آنها که در سطح 3 قرار دارند در محلات و مناطق هستند که اداره آنها را به مناطق و نواحی دادیم و گفتیم که شما فقط هزینه‌های جاری آنجا از جمله هزینه نگهداشت و حقوق پرسنل را کسب کنید.

وی ادامه داد: همانطور که حاکمیت وظیفه دارد در حوزه بهداشت و سواد ظرفیت‌های لازم را فراهم کند ما هم مکلفیم به گونه‌ای عمل کنیم که عموم مردم از حداقل‌ها برخوردار باشند.

قالیباف در ادامه گفت: ما در شهرداری به طور روشن آمادگی داریم در بخش ساخت و ساز و واگذاری زمین به کسانی که می‌خواهند مجموعه‌های ورزشی کامل با رشته‌ها و جایگاه‌‍های مختلف با سرمایه‌گذاری بزرگ بسازند، کمک کنیم. به طوری که ما از آنها عوارض ساخت و ساز نمی‌گیریم و 10 درصد هم حق تجاری بدون اخذ وجه می‌دهیم

شهردار تهران در ادامه گفت : در شهر نیازمند مجموعه‌هایی مثل مجموعه آزادی هستیم که فاصله آن با محلات زیاد است، ما نیازمند مجموعه‌های 5 ، 6 یا 10 هزار نفری هستیم که امکان دسترسی به آن با کمترین سفر فراهم شود.

وی با بیان اینکه تا رسیدن به استانداردهای قابل قبول نسبت به بقیه دنیا فاصله زیادی داریم، گفت: باید تلاش کنیم تا با برگزاری این چنین همایش‌هایی، گام‌های جدی‌تری برداریم و فاصله خود را جبران کنیم.

کد خبر 72610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز