شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

سوسن کریمدادیان: نتایج آزمایش‌های بالینی محققان آلمانی روی 2 واکسن پیشگیری از سرطان دهانه رحم تا‌کنون موفقیت آمیز بوده است

به گزارش مجله اشترن گزوند لِبن، هنگامی که هارالد سور هازن، 30 سال پیش این نظریه را که یک ویروس باعث سرطان رحم می‌شود برای نخستین بار مطرح کرد، همکارانش به او خندیدند. او درسال‌های اخیر به خاطر این کشف مهم جایزه نوبل را درپزشکی دریافت کرده است. درنتیجه این کشف جدید واکسنی ساخته شده است که ضد‌سرطان رحم است. در پاییز 2006 میلادی نخستین ماده تزریقی ضد‌تومور ساخته شد.

درمارس سال 2007 بخش استیکو در روبرت کخ انستیتو پیشنهاد کرد که همه دخترها در سنین بین 12 تا 17 سال علیه ویروس‌های هیومن پاپیلوم واکسن بزنند. بسیاری از متخصصان از این می‌ترسند که واکسن جدید اثرات ناشناخته و زیانباری روی زنان داشته باشد. سالانه 6500 نفر اززنان دچار سرطان گردن رحم می‌شوند که حدود 1700 نفر از آنها در اثر این سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

فاکتور اصلی برای ایجاد این عفونت، ویروس‌های هیومن پاپیلوم هستند که 100نوع گوناگون از آنها وجود دارند. بیشتر این ویروس‌ها خطرناک نیستند ولی بعضی از آنها می‌توانند زیانبار باشند و باعث سرطان در سلول‌های گردن رحم شوند. این ویروس‌ها  براثر آمیزش منتقل می‌شوند.

تست‌های انجام شده نشان می‌دهد که 70 درصد از زنان در یک مرحله از زندگی خود دارای ویروس‌های هیومن پاپیلوم هستند. بنا به گفته پتر مالمن، رئیس بخش زنان درکلینیک دانشگاه کلن در بیشتر موارد عفونت ایجاد شده به‌طور طبیعی از بین می‌رود. دربعضی از موارد نادر ویروس در گردن رحم باقی می‌ماند و باعث تغییرات بافتی می‌شود که در طول زمان به یک تومور بدخیم تبدیل می‌شود. خطرناکترین ویروس‌های هیومن پاپیلوم، ویروس‌های شماره 16 تا18 هستند.

طبق مطالعات، سرطان رحم حدود 70 درصد دراثر این ویروس‌ها ایجاد می‌شود.بر ضد‌این ویروس‌ها واکسن سرواریکس ساخته شده است، دومین واکسن گارداسیل است که روی ویروس‌های شماره 6 تا 11 اثر دارد. هردو واکسن روی 20هزار خانم تست شده‌اند، هنوز نیز پژوهش‌هایی درمورد آنها انجام می‌شود. نتیجه این پژوهش‌ها تاکنون مثبت بوده است. درخانم‌هایی که واکسن زده‌اند هیچگونه عوارضی دیده نشده است.

واکسیناسیون خطر ابتلا به سرطان رحم را کمتر خواهد کرد اما 10 نوع دیگر از ویروس‌های هیومن پاپیلوم وجود دارند که بر ضد‌آنها هنوز واکسنی ساخته نشده است.پتر مالمن چنین می‌گوید: وظیفه پزشکان متخصص زنان این است که اطلاعات کافی به بیماران خود بدهند و تاکید کنند که همه زنان یکبار درسال به آنها مراجعه کرده و آزمایش‌ها و معاینات ضد‌سرطان را انجام دهند.

کد خبر 72587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز