یک بررسی جدید نشان می‌دهد که که بیماری پوستی زونا با افزایش خطر درازمدت بیماری‌های قلبی-عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد.

Shingles

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی در این بررسی پژوهشگران در بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون  رابطه طولی میان بیماری زونا و خطر درازمدت سکته مغزی یا بیماری عروق کرونری قلب (CHD) را در میان ۷۹۶۵۸ زن در «بررسی سلامت پرستاران» (NHS)، ۹۳۹۳۲ زن در «بررسی سلامت پرستاران دو» (NHSII) و ۳۱۴۴۰ مرد در «بررسی پیگیری کارکنان بهداشتی» را ارزیابی کردند.

این پژوهشگران دریافتند که ۳۶۰۳ مورد سکته مغزی و ۸۶۲۰ مورد بیماری کرونری قلب در میان بیش از دو میلیون شخص- سال پیگیری در این افراد رخ داد. همراهی قابل‌توجه و مستقلی میان سابقه دچار شدن به زونا با خطر درازمدت بالاتر سکته مغزی یا بیماری کرونری قلب وجود داشت.

در این بررسی افرادی که قبلا سابقه سکته مغزی یا بیماری کرونری قلب داشتند، از پژوهش کنار گذاشته شده بودند.

بزرگسالانی که دچار زونا شده بودند، با احتمال تقریبا ۳۰ درصد بیشتر به دنبال این بیماری دچار سکته مغزی یا بیماری کرونری قلب شده بودند. به علاوه افرادی که زونا گرفته بودند، با احتمال بیشتری  در طول ۱۲ سال بعدی یا بیشتر دچار مشکلات قلبی-عروقی می‌شوند.

یافته‌های این بررس اخیرا در «ژورنال انجمن قلب آمریکا»‌ منتشر شده است.

این پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها به معنای پیامدهای درازمدتی است که زونا می‌تواند داشته باشد و بر اهمیت اقدامات بهداشت عمومی برای حفاظت از افراد مبتلا تاکید می‌کند.

البته این بررسی فقط یک همراهی یا همبستگی میان زونا و مشکلات قلبی-عروقی را نشان می‌دهد و رابطه سبی میان این دو را ثابت نمی‌کند.

زونا به علت قعال شدن دوباره ویروس هرپس زوستر عامل آبله مرغان در بدن به وجود می‌آید و این ویروس تنها ویروس شناخته‌شده‌ای است که در همه انواع شریان‌ها چه شریان‌های بزرگ و چه شریان‌های کوچک تکثیر می‌کند.

این تکثیر ویروس در عروث می‌تواند باعث آسیب دیواره شریان و اختلال کارکرد پوشش درونی رگ‌ها شود که ممکن است به پاره شدن پلاک‌های تشکیل‌شده در شریان‌ها و تغییرات در لخته شدن خون بینجامد و به این ترتیب زمینه‌ساز مشکلات قلبی-عروقی شود.

کد خبر 725861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha