همشهری آنلاین: دزدان دریایی سومالی ابرنفت کش «سیروس استار» عربستان سعودی را در ازای دریافت باجی که احتمالا سه میلیون دلار بوده، آزاد کردند.

خبرگزاری اتریش از نایروبی گزارش داد، فرح عثمان، یکی از اعضای گروه ربایندگان جمعه شب گفت این پول با وجودی که درخواست اولیه بالاتر از آن بود، پذیرفته شد و افزود:‌ «دزدان دریایی اکنون بر سر تقسیم این پول با هم دعوا دارند.»

هشت دزد دریایی پس از دریافت سهم‌شان با وجودی که هوا بد بود، با قایق، کشتی را ترک کردند. عثمان گفت دستکم پنج دزد دریایی غرق شدند.

ربودن ابرنفت‌کش حامل محموله نفتی به ارزش 100 میلیون دلار، بزرگ‌ترین دزدی دریایی در تاریخ دریانوردی بود. دزدان دریایی ابتدا 25 میلیون دلار باج برای این کشتی و 25 خدمه آن درخواست کرده بودند که 25 نوامبر حدود 450 مایل دریایی جنوب شرق کنیا ربوده شد.
یک اتحادیه بین‌المللی دریانوردی رهایی این کشتی را تایید کرد. اندرو موانگورا، رییس برنامه همکاری دریانوردان شرق آفریقا گفت: «آخرین مردان مسلح هم "سیروس استار" را ترک کرده‌اند.»

به گفته وی، "سیروس استار" به سوی جنوب و در آب‌های امن در حال حرکت است. این کشتی برای تامین مایحتاج خود، یا در شهر بندری مومباسا در کنیا لنگر می‌اندازد یا به سوی آفریقای جنوبی رهسپار می‌شود.

دزدان دریایی سومالی همچنان چندین کشتی را در اختیار خود دارند و در سال جاری هم قصد دریافت چندین میلیون دلار باج دارند. اسپانیا روز جمعه اعلام کرد برای عملیات بین‌المللی مبارزه با دزدی دریایی در شاخ آفریقا 395 تفنگدار دریایی را به این منطقه اعزام می‌کند و پروازهای نظارتی بر منطقه برقرار می‌کند.

کد خبر 72581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز