همشهری آنلاین: کارشناسان مسائل اقتصادی جهانی شدن را یکی از علت‌های اصلی بحران مالی اعلام کردند.

این کارشناسان مسائل اقتصادی در عین حال بر درست بودن سیاست طرح‌های رونق اقتصادی که اکنون در آمریکا و اروپا به اجرا گذاشته شده است، تاکید کردند.

آنها با اعلام اینکه جهانی شدن یکی از علت‌های اصلی بحران مالی در جهان است سیاست‌ این طرح را درست ارزیابی کردند.

واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ اعلام کزد: در پی بحران مالی در آمریکا و کشورهای اروپایی، مقامات اقتصادی تصمیم گرفتند برای مقابله با آن طرح رونق اقتصادی را به اجرا گذارند.

هم چنانکه باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرده است ۷۷۵ میلیارد دلار را به این امر اختصاص می‌دهد و در همین راستا، کشورهای اروپایی نیز اقداماتی مشابهی تاکنون انجام داده‌اند. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این طرح‌ها واقعا به نتیجه خواهند رسید؟

"کریستیان دو بواسیو" اقتصاددان و رئیس شورای تحلیل اقتصادی در پاسخ به این سوال می‌گوید: قطعا این طرح اثر گذار است اما درشرایطی کنونی ما باید هم در آمریکا و در اروپا اقداماتی اتخاذ کنیم که تاثیرگذاری آن سریع و در کوتاه مدت باشد. زیرا ما اکنون مشکل تورم و بیکاری را در پیش داریم که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده آمار آن نیز افزایش یابد.

وی از جمله اقداماتی که اثرگذاری سریع دارد، تلاش برای فعال‌تر کردن بانک‌ها دانست و گفت بانک‌ها با این اعتبارهایی که از دولت‌های کشورهای خود دریافت می‌کنند باید زمینه وام دهی به شرکت‌ها و افراد را تسریع کنند تا این گونه زمینه افزایش مصرف و تولید و در نهایت رشد اقتصادی فراهم شود.

وی افزود از جمله اقدامات زودبازده، کمک به بهبود عملکرد شرکت‌های خودروسازی و بخش‌های ساخت و ساز است. زیرا با این کار تعداد زیادی از مردم در کوتاه به مدت به سر کار می روند.

"کریستیان دو بواسیو" سرمایه گذاری در شرکت‌های کوچک و متوسط را نیز را در این خصوص مهم دانست.

"هنری استردینیاک" اقتصاددان در مرکز تحقیقاتی نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی فرانسه نیز در این‌باره گفت: از ۱۵ سال پیش تاکنون این جهانی شدن بود که اقتصاد جهان را به پیش می‌راند اما اکنون شرایط این جهانی شدن اکنون فرو پاشیده است. زیرا روند جهانی شدن باعث شد تا خانوارهای آمریکایی در طول این مدت فقیرتر شوند. به گونه‌ای که آنها بیش از نیمی از ثروت‌های خود را در این مدت از دست دادند.

وی افزود وضع برای خانوارهای انگلیسی نیز به همین منوال است.
این اقتصاددان افزود برای مقابله با این فاجعه باید اقداماتی که بهتر به نظر می‌رسند انجام داد.

وی از جمله این اقدامات را کاهش نرخ بهره در بانک‌های مرکزی کشورهای اقتصادی مهم جهان دانست که اتفاقا به موقع هم درباره آن اقدام صورت گرفت. وی افزود طرح‌های رونق اقتصادی نیز از دیگر اقداماتی مهمی است که کشورهای اروپایی و آمریکایی به موقع درباره اجرای آنها دست به کار شدند

کد خبر 72553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز