همشهری آنلاین: شرکت‌های خودروسازی جهان در سال ۲۰۰۸ یکی از شدیدترین بحران‌های خود را پشت سر گذاشتند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی یورونیوز، شرکت‌های خودروسازی جهان امروز با بحرانی مواجه شده‌اند که از خیلی وقت پیش تاکنون سابقه نداشته است.[آشنایی با بحران مالی جهانی (2008 - 2007)]

براساس این گزارش، این بحران از آمریکا آغاز شد که بزرگترین بازار خودرو در جهان به حساب می‌آید. این بحران بعد از آمریکا به ترتیب، دامن آسیا، کشورهای اروپایی و نوظهور را نیز گرفت.

بدین ترتیب، فروش شرکت‌های خودروسازی اپل، وکسهال و جنرال موتورز آمریکا در اروپا در ماه دسامبر در مقیاس سالانه ۱۰.۵ درصد کاهش یافت.

درخصوص شرکت‌های خودروسازی آلمان نیز باید گفت که شرکت بی‌ام‌و در ماه دسامبر سال گذشته بدترین دوره را از نظر فروش تجربه کرد. زیرا در این ماه فروش این شرکت حدود ۲۶ درصد کاهش یافت.

میزان فروش این شرکت خودروسازی در سال ۲۰۰۸ نیز در کل جهان حدود ۴.۳ درصد کاهش یافت.

این درحالی است که میزان فروش کل شرکت‌های خودروسازی در جهان در این سال ۴.۸ درصد کاهش یافت. در فرانسه نیز میزان فروش شرکت خودروسازی رنو ۴.۲ درصد کاهش یافت.

هر چند که مدل‌های ارزان قیمت این شرکت در برزیل و روسیه افزایش فروش قابل توجهی داشتند. مانند شرکت خودروسازی بی‌ام‌و آلمان، میزان فروش شرکت خودروسازی رنو نیز در ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ فاجعه‌آمیز بود زیرا رقم فروش محصولات این شرکت ۲۹ درصد در مقیاس سالانه کاهش یافت.

این وضع در شرکت‌های خودروسازی ژاپن نیز چندان رضایت‌بخش نبوده است زیرا به عنوان مثال، شرکت خودروسازی نیسان برای صرفه‌جویی و اجرای برنامه تعدیل ساختاری خود مجبور شد هزار و ۲۰۰ نفر از ۵ هزار کارگر خود را در کارخانجات ساندرلند واقع در شمال انگلیس اخراج کند.

علت اصلی این اخراج‌ها هم آن بود که میزان تقاضای خرید خودرو در انگلیس به شدت پائین آمده بود. در کره جنوبی وضع به مراتب بدتر بوده است چراکه در یک نمونه شرکت خودروسازی سانگیونگ موتور به علت بحران شدید مالی درخواست کرد که تحت قیمومیت قضایی قرار گیرد.

شرکت خودروسازی هیوندای نیز به علت کاهش تقاضا، میزان تولید خود را به شدت کاهش داده است. در چین، شرکت خودروسازی شانگهای اتوموتیو در سال دو هزار و ۸۵۵ میلیون یورو ضرر کرد

کد خبر 72546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز