منابع خبری از ترکیه اعلام کردند که ایران میزان صادرات گاز خود به این کشور را از 12 میلیون متر مکعب در روز به 18 میلیون متر مکعب افزایش داده است.

یک منبع دیپلماتیک ایرانی در ترکیه پیش از این از احتمال افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه خبر داده بود. روز جمعه رویترز به نقل از این منبع از تلاش ایران برای افزایش صادرات گاز به ترکیه به روزانه 28 میلیون مترمکعب خبرداد و گفت: افزایش میزان صادرات گاز ایران به ترکیه به میزان 28 میلیون مترمکعب براساس قرارداد در پی قطع صادرات گاز روسیه به این کشور با رفع برخی موانع فنی ممکن است.

با قطع صادرات گاز روسیه به ترکیه 3 نیروگاه‌ تولید برق در این کشور تولید را متوقف کردند. حلمی گولر، وزیر انرژی ترکیه روز جمعه تایید کرد که صادرات 250 هزار مترمکعبی این کشور به یونان نیز متوقف شده است. هنوز هیچ منبع رسمی در ایران افزایش صادرات گاز به ترکیه را تایید نکرده است.

روز چهارشنبه، سید رضا کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران به‌طور تلویحی از توان ایران برای افزایش صادرات گاز به ترکیه خبرداد و اظهار داشت: هنوز هیچ درخواست رسمی برای افزایش صادرات از سوی ترکیه دریافت نکرده است.

وی به خبرگزاری داوجونز گفت: درصورت دریافت درخواست رسمی، این مسئله قابل اجراست.

رویترز روز چهارشنبه به نقل از یک منبع در سفارت ایران در ترکیه اعلام کرد: اگر درنتیجه توقف گاز انتقالی روسیه به اوکراین کمبودی در گاز ترکیه ایجاد شود، ممکن است تهران بتواند انتقال گاز خود را به آنکارا افزایش دهد. دولت روسیه با کاهش 60 درصدی صدور گاز به اروپا از طریق اوکراین چند کشور اروپایی را با کمبود انرژی مواجه کرده است.

کد خبر 72531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز