یک واکسن تجربی که از فناوری جدید mRNA استفاده می‌کند، توانسته است در بررسی‌ها در حیوانات آزمایشگاهی حفاظت گسترده‌ای در برابر همه ۲۰ زیرنوع شناخته‌شده ویروس‌های آنفلوانزای A و B ایجاد کند و به این ترتیب راه برای ساختن واکسن همگانی آنفلوانزا گشوده می‌شود.

flu

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این واکسن دو دوزی از همان فناوری جدید پیشرفته mRNA یا RNA پیامبری استفاده می‌کند که واکسن‌های کووید-۱۹ ساخته‌شده بوسیله شرکت‌های فایزر و بیونتک و شرکت مدرنا از ان استفاده کردند. این واکسن ذرات چربی کوچک حاوی دستورهای ژنتیکی به شکل mRNA را برای ساختن پروتئین‌هایی به نام هماگلوتینین که در سطح ویروس‌های آنفلوانزا ظاهر می‌شوند، به سلول‌ها تحویل می‌دهد.

واکسنی برای جلوگیری از پیامدهای پاندمی بعدی آنفلوانزا

استفاده از واکسن همگانی آنفلوانزا به معنای آن نیست که می‌توان شیوع این بیماری را به طور کامل متوقف کرد، اما این واکسن جدید می‌تواند جایگزین روند فعلی ساخت واکسن‌های سالانه آنفلوانزا شود که بر مبنای گمانه‌زنی و چند ماه پیش از فصل جدید بیماری برمبنای ویروس‌های شایع در فصل قبل ساخته می‌شوند.

اسکات هنسلی از دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسلیوانیا و سرپرست این بررسی گفت:‌«ایده ما ساختن واکسنی است که به افراد حد پایه‌ای از حافظه ایمنی در برابر سویه‌های گوناگون ویروس آنفلوانزا بدهد، بنابراین هنگامی که پاندمی بعدی آنفلوانزا رخ دهد، شمار موارد بیماری و مرگ ناشی از آن کمتر خواهد بود.»

ویروس‌های آنفلوانزا به علت جهش‌ها تغییرات جزئی پیدا می‌کنند و بنابراین لازم است برای ایجاد حفاظت هر سال واکسن جدید آنفلوانزا به افراد تزریق کرد. این ویروس‌ها همچنین با فواصل طولانی‌تر چند ده ساله تغییرات عمده‌ای پیدا می‌کنند و ویروس‌های کاملا جدیدی ایجاد می‌شوند که بالقوه ممکن است باعث ایجاد همه‌گیری‌های جهانی یا پاندمی شوند.

این واکسن جدید تجربی بر خلاف واکسن‌های استاندارد فعلی آنفلوانزا که فقط در برابر یک یا دو نوع از پروتئین هماگلوتینین حفاظت ایجاد می‌کنند، شامل ۲۰ نوع متفاوت از این پروتئین است با این امید که دستگاه ایمنی بتواند هر ویروس آنفلوانزایی که در آینده با آن برخورد می‌کند، شناسایی کند.

بر اساس گزارش منتشرشده ر ژورنال «ساینس» (Science) دستگاه ایمنی حیوانات آزمایشگاهی که این واکسن به آنها تزریق شده بود، پروتئین‌های هماگلوتینین ویروس‌های آنفلوانزا را شناسایی کرد و پاسخ دفاعی برابر ۱۸ سویه متفاوت آنفلوانزای نوع A و دو سویه آنفلوآنزای نوع B ایجاد کرد.

این واکسن در موش‌خرماها حتی در هنگامی که آنها در معرض نوع متفاوتی از ویروس آنفلوانزا قرار می‌گرفتند که در واکسن موجود نبود، نشانه‌های بیماری را کاهش داد و باعث محافظت در برابر مرگ شد.

واکسن‌های دیگر آنفلوانزای از نوع mRNA در دست آزمایش هستند

هردوی شرکت‌های مدرنا و فایزر در حال انجام مراحل نهایی کارآزمایی بالینی واکسن‌های آنفلوانزای از نوع mRNA هستند و شرکت‌های GSK و CurVac نیز در حال انجام دادن مراحل ابتدایی کارآزمایی بالینی برای تعیین بی‌خطر بودن یک واکسن آنفلوانزای از نوع mRNA هستند. این واکسن‌ها طوری طراحی شده‌اند که فقط در برابر چهار سویه اخیرا در حال گردش ویروس آنفلوانزا دفاع کنند، اما به طور نظری می‌توان این سویه‌ها را هر سال تغییر داد.

هانسلی گفت حتی اگر کارآزمایی‌های انسانی این واکسن همگانی آنفلوآنزا موفق باشد، لزوما مانع از عفونت با ویروس نمی‌شود. به گفته او، هدف این است که حفاظت درازمدتی در برابر بیماری شدید و مرگ ایجاد شود.

کارشناسان می‌گویند پرسش‌هایی درباره اینکه چگونه می‌توان تاثیربخشی واکسنی را در برابر ویروس‌های احتمالی آینده تعیین کرد و چه شرایطی برای تایید آن باید در نظر گرفت، وجود دارد. به گفته آنها با وجود این نتایج امیدوارکننده آزمایش واکسن جدید در حیوانات آزمایشگایه در حفاظت در برابر همه زیرنوع‌های ویروس آنفلوانزا، هنگامی می‌توان درباره تاثیربخشی اطمینان یافت که کارآزمایی‌های بالینی آن در افراد داوطلب انجام شده باشد.