خودروهای حامل پسماند که از مناطق غربی پایتخت جمع‌آوری شده است، پشت سرهم وارد و بعد از تخلیه پسماندها از ایستگاه تفکیک کوهک خارج می‌شوند. تا چشم کار می‌کند پسماند می‌بینیم و پسماند. نان خشک، کیسه‌های نایلونی، مقوا و ...

پسماند کوهک

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: از انتهای سالن طول و دراز پسماند، خانه‌های اهالی به خوبی پیدا است. اهالی خیابان کوهک مدتی است که با این ایستگاه تفکیک زباله همسایه شدند و از آلودگی‌های زیست‌محیطی‌اش به ستوه آمده‌اند. ایستگاهی که روزانه بیش از ۷۰۰تن پسماند در آن جمع‌آوری و تفکیک می‌شود.

گزارش‌های خواندنی بیشتر را اینجا دنبال کنید

جولانگاهی برای جانوران موذی

اهالی خیابان «کوهک» از ازدیاد جانوران موذی در این محدوده به دلیل وجود زباله در ایستگاه تفکیک این خیابان گلایه دارند. «فولادی» دبیرشورایاری محله کوهک درباره مشکلات زیست‌محیطی که این ایستگاه برای ساکنان محله ایجاد کرده است، می‌گوید: «بیش از یک ماه است که این ایستگاه با فاصله کمتر از صد متر در کنار خانه‌های ما قرار گرفته و به صورت شبانه‌روزی کارگران در آن مشغول فعالیت هستند. ایستگاه تفکیک و زباله‌های جمع‌آوری شده در آن، به مکانی مناسب برای زاد و ولد و همچنین تغذیه جانوران موذی خیابان کوهک و خیابان‌های اطراف تبدیل شده است، چراکه برخی اوقات خارج کردن این زباله‌ها چند روز طول می‌کشد.»

ایستگاه پسماند با مشکلات تفکیک‌نشده زیست‌محیطی | روزانه  ۷۰۰تن زباله در اینجا تخلیه می‌شود

او در ادامه می‌گوید: «همچنین تردد زیاد خودروهای حامل پسماند باعث سرازیر شدن شیرابه‌ها در خیابان‌ها و در نهایت از بین رفتن آسفالت معابر می‌شود. از سوی دیگر اکنون به دلیل سرد بودن هوا بوی این زباله‌ها کم است، اما با افزایش گرما این بوی نامطبوع غیرقابل تحمل می‌شود.علاوه‌براین چون دیوار پشت سوله کوتاه است، حیوانات به راحتی وارد و زباله‌ها را در محیط اطراف پخش می‌کنند. در همین راستا از زمانی که از راه‌اندازی این ایستگاه در محله کوهک مطلع شدیم، سعی کردیم در جلسات با مدیریت شهری و همچنین بازدید مسئولان این مشکلات و جانمایی اشتباه این مرکز را در میان محدوده مسکونی به گوششان برسانیم، اما نه نامه‌های مکتوب و نه ملاقات‌های چهره به چهره به نتیجه نرسیده است.»

وجود آلودگی‌های زیست‌محیطی متعدد

بیش از ۴هزار خانوار در شهرک‌های مسکونی و خانه‌های ویلایی این محله سکونت دارند و این معضل به نوعی همه این ساکنان را درگیر می‌کند. «علی اصغر قدیمی» دبیر دبیران شورایاری منطقه۲۲ به بازدید اعضای شورای شهر از این مجموعه اشاره می‌کند و می‌گوید: «فعالیت این ایستگاه از صبح با جمع‌آوری پسماندها و تخلیه‌ بار وانتی‌ها آغاز شده و تا نیمه‌های شب با آمدن کامیون‌های حمل پسماند، ادامه پیدا می‌کند. ساختمان‌های مسکونی این محدوده ۵۰ سال قبل ساخته شدند، اما ایستگاه تفکیک زباله در همین ماه گذشته ساخته شده است و پسماند مناطق غرب‌تهران در این ایستگاه جمع‌آوری می‌شود. قبل از افتتاح این مرکز اعضای شورای شهر در بازدید خود به نکات زیست محیطی اشاره کردند که اغلب آنها راهکاری برای کاهش این بروز این مشکلات بود، اما برخی از آنها هنوز باقی و جاری است. قرار گرفتن ایستگاه تفکیک زباله در محدوه مسکونی خلاف مقررات زیست محیطی است و این مراکز  باید به خارج از محدوده مسکونی منتقل شوند.»

ایستگاه پسماند با مشکلات تفکیک‌نشده زیست‌محیطی | روزانه  ۷۰۰تن زباله در اینجا تخلیه می‌شود

نصب تجهیزات کنترل و حذف بو 

«محمدمهدی عزیزی» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در گفت و گو  با خبرنگار همشهری‌آنلاین به موضوعات و مشکلاتی که شهروندان مطرح کرده بودند، پاسخ داد و گفت:«برای کاهش اثرات آلایندگی پسماند از قبیل بو و ذرات معلق و ... در مرکز کوهک، قرار است تاسیسات و تجهیزات کنترل و حذف بو در قسمت های مختلف کارخانه MRF طراحی و نصب  شود. همچنین سیستم‌های هواساز  که شامل دو بخش دمنده و مکنده هوا (سیستم تهویه مطبوع هوا) در داخل سوله  تعبیه شده که با ایجاد فشار منفی لازم از خروج و انتشار  بو زباله جلوگیری می کند. علاوه‌براین سیستم تصفیه شیرابه تلفیقی بیولوژیکی (بی­هوازی-هوازی) برای کاهش یا حذف غلظت آلاینده‌های موجود در شیرابه تولیدی مطابق با معیارها و استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست است. برای مقابله با تجمع حشرات و حیوانات موذی مطابق با پروتکل های HSE  سم پاشی دوره‌ای و شست‌وشو و نظافت سالن و محیط اطراف سوله  انجام می‌شود.»

به گفته عزیزی محدوده کوهک مجهز به سیستم پایش آنلاین سنجش آلاینده های زیست محیطی است و قابلیت آن را دارد که آلایندهایی شامل دی اکسید نیتروژن، منوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ازون، ذرات گردو غبار ۲.۵ ppm و ۱۰ ppm، صدا، سرعت باد، جهت باد، فشار محیطی، رطوبت نسبی، دما محیطی و فشار اتمسفر را پایش و اندازه گیری کند.  

کد خبر 724163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وقت نظام جمهوری اسلامی تمام شدگُم شید از ایران IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    0 0
    برید از کشورهایی که بازیافت می کنند یاد بگیرید که چکار می کنند؟ در ضمن اینقدر به صفحه گوشی مردم تبلیغات نفرستید😡