چه کار خود را از دست داده باشید، چه در شرایط عاطفی بدی به سر ببرید، کینسوگی به شما کمک می‌کند تا شکستگی‌های درونی خود را ترمیم کنید.

كينسوگي

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: بسیاری از ما کاسه یا ظرفی را شکسته‌ایم و فکر کرده‌ایم آن ظرف به یک زباله تبدیل شده اما  هنر ژاپنی ما را به دیدن قابلیت‌های زیبایی که بازسازی قطعات شکسته دارد تشویق می‌کند. ژاپنی‌ها با تعمیر یک ظرف شکسته، به آن امکان زندگی در زمینه‌ای تازه و حتی مهذب و طلا اندود می‌دهند و این به لطف زخم‌های روی آن است.

هنر کینسوگی به ما می‌آموزد که نیازی به پنهان کردن شکستگی‌ها نیست بلکه می‌توانیم با افتخار آن‌ها را نمایش دهیم. این هنر ژاپنی هنر تسلی دادن ذهن، جسم و روح است. سفری به سوی شفا و سلامت با جستجوی پیام قدرتمند کینسوگی است.  

کینسوگی چیست؟

در واژه کینسوگی (kintsugi 金継ぎ) «کین» به معنای طلا و «سوگی» به معنای تعمیر کردن است. در این هنر قطعات شکسته یک ظرف را با طلا به هم متصل می‌کنند. فلسفه این‌ کار در این است که با پذیرفتن عیوب و نقایص، شما قادر خواهید بود چیزی قدرتمندتر و زیباتر خلق کنید. هر شکستی منحصر به فرد است و به جای ترمیم کردن یک ظرف به صورت اولیه و بی نقص، این تکنیک چهارصد ساله در واقع آن زخم‌ها را به عنوان بخشی از طراحی جلوه می‌دهد.  

این استعاره‌ای برای شفای ما نیز هست و به ما درسی مهم می‌آموزد. گاهی در سیر ترمیم اشیاء شکسته، در واقع چیزی بی‌همتا، زیبا و مقاوم خلق می‌کنیم. 

کینسوگی در برخی خانواده‌های ژاپنی نسل به نسل رواج دارد. برخی افراد نسل جدید با این هنر ارتباط بر قرار کرده‌اند و آن را طریقی برای درمان رنج‌های روحی می‌دانند. این هنر نشان می‌دهد که شما با شکستگی‌های طلایی خود فردی بهتر هستید.  

پیام کینسوگی و زندگی هر روزه 

شما چه در حال سپری کردن رنج فقدان فردی عزیز باشید یا موقعیت شغلی خود را از دست داده باشید، چه در حال بهبود یافتن بعد از عمل جراحی باشید یا به تازگی طلاق گرفته باشید، یا در هر موقعیت دشوار دیگر، کینسوگی راهی است برای بازتعریف سختی‌ها و برای به یاد آوردن این که شما قربانی شرایط خود نیستید؛

این هنر به شما کمک می‌کند از وضعیت فعلی به شکلی قوی‌تر خارج شوید. شما متوجه تمام قابلیت‌های خود نخواهید شد مگر دوران سختی را پشت سر بگذارید. کینسوگی برای یک درمان کامل به تلاش و آگاهی نیاز دارد و بر همین اساس از اصولی اخلاقی پیروی می‌کند.

ببینید | کاهش استرس و فشار روانی با این روش جذاب ژاپنی‌ ها | کینسوگی چیست؟‌ ؛ ترمیم دل شکسته با ترمیم ظرف شکسته!

اصول پایه در کینتسوگی

وابی‌سابی: تحسین نواقص

وابی‌سابی درباره تجلیل از نواقص و ساده زیستی است. هر فرد در طول حیات خود با ایام سختی روبرو خواهد شد؛ به دنبال یک زندگی بی‌نقص بودن واقع‌گرایانه نیست. در زبان ژاپنی، وابی به معنای تنها و سابی به معنای گذر زمان است. این دو کلمه در کنار هم به ما می‌آموزند که چگونه بخش‌های خوب و بد وجود خود را تحسین کنیم و نابرابری‌های زندگی را بپذیریم.

دکتر راشل او نیل، روان‌درمانگر، می‌گوید تحسین نقص به معنای تجلیل نقاط قوت ماست. این تغییر دیدگاه از تقلا برای به دست‌آوردن یک مطلوب ناممکن به تحسین نقاط قوت، منجر به طرز فکری مثبت‌تر و قدرت‌محور خواهد شد.  

گامان: زندگی منعطف

گامان توانایی تاب‌آوری، صبور بودن و آرام ماندن است. هرکسی می‌تواند گامان را در زندگی هرروزه با مراقبه، تجسم فکری و با تنفس تمرین کند. به عقیده کریستین تولمان، روان‌درمانگر، با تمرکز بر چیزی به سادگی تنفس، که امری حیاتی است، ما به ذهن خود یک فرصت می‌دهیم. انعطاف می‌تواند با اینکه چگونه به استرس‌های روزمره پاسخ می‌دهیم تمرین شود.

به جای تمرکز بر موقعیت‌های منفی، می‌توان با هر چالش به عنوان فرصتی برای یادگیری مواجه شد. حتی اگر در حال گذران دوران سختی مانند طلاق باشید که زندگی شما را تغییر می‌دهد یا حتی در حال گذراندن هفته کاری سختی باشید گامان، ما را به قدرت درون و استفاده از قابلیت‌هایمان فرا می‌خواند. قدرت درونی از هر امر منفی دیگری قدرتمندتر است.  

یویی‌مارو: مراقبت از حلقه درونی

یویی‌مارو تمرین ارزشمندی یکپارچگی است. یویی‌مارو به درمان از طریق قدرت و تحسین دوستان و خانواده کمک می‌کند. اگر شما قادر به مراقبت از حلقه درونی خود باشید، از خود نیز به خوبی مراقبت خواهید کرد. دوست داشتن خود و مراقبت از خود مانند بهترین دوست، بسیار کمک کننده است.

سینتیا کچینگ مسئول مرکز سلامت احساسی بانوان معتقد است تعمیق روابط می‌تواند به ما کمک کند تا با خود مهربان باشیم. زمانی که ما از داشتن یک سیستم حمایتی خوب مطمئن باشیم از خود بهتر مراقبت خواهیم کرد. در واقع یک داد و ستد عاطفی سالم رخ می‌دهد. 

ببینید | کاهش استرس و فشار روانی با این روش جذاب ژاپنی‌ ها | کینسوگی چیست؟‌ ؛ ترمیم دل شکسته با ترمیم ظرف شکسته!

ایوشوکو: تحسین بدن خود

یک ذهن مثبت با یک بدن قوی و سالم حمایت میشود. تغذیه و آشپزی نوعی مراقبت از خود است. دیدن و چشیدن غذا، روح و جسم را تغذیه میکند. امروزه ما تغذیه را به امری پیچیده بدل کرده‌ایم و به اینکه چه چیزی بخوریم و چه چیزی نخوریم زیاد فکر می‌کنیم. در ژاپن راهبان فداکار تغذیه‌ای ساده و سلامت دارند. آ

نها با مقدار کمی از غذا زندگی می‌کنند. این سبک زندگی نشان میدهد که در واقع نیازی نیست به اینکه بیش از حد از خود مراقبت کنیم. ارتباط ذهن و بدن از طریق غذایی است که می‌خوریم. بنابراین وقتی با یک رژیم ساده و سلامت تغذیه کنیم، ذهن ما به همان‌ صورت منتفع خواهد شد. دکتر او نیل می‌گوید وقتی بدون فکر و یا نا سالم غذا می‌خوریم، خود را از این فرصت که ذهن و بدن خود را تامین کنیم محروم کرده‌ایم. تغذیه یک جنبه مهم مراقبت از خود است. 

کانشا: ترویج قدردانی صمیمانه

شاید مهم‌ترین مفهوم در بهبودبخشی کینسوگی کانشا باشد که عمل ابراز قدردانی نسبت به خوبی‌ها و بدی‌ها است. وقتی تمام آنچه را که داری درک می‌کنید، می‌توانید سریع‌تر بهبود یابید و منعطف‌تر باشید. از دیگر سو، کانشا تمرین قدردانی درباره زندگی در لحظه اکنون است و نه آرزوی چیزی که ندارید. کانشا به معنای این است که اجازه دهید از نفس شخصی خود رها شوید و تجربیات را تغییر دهید، به طوری که ذهن خود را به دیدن نکات مثبت به جای موارد منفی برگردانید.

قدردانی درباره چیزهای خوب و چیزهای نه چندان خوب است. هر چیزی به دلیلی رخ می‌دهد و هیچ موقعیت دشواری نیست مگر آنکه با هدفی مشخص برای ما پیش بیاید. آن هدف این است که ما به فردی بهتر و منعطف‌تر تبدیل شویم و قدردان افراد باشیم.  

این روزها کتاب‌های کینسوگی در بازار نشر ایران مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ فلسفه کینسوگی به ما یاد می‌دهد که سلامتی یک وجه دیگر نیز دارد؛ مهم‌تر از اشتباهات رژیمی و یا سایز شلوار! سلامتی درباره تمرین انعطاف، غلبه بر چالش‌ها و بهترین نسخه خود بودن با وجود شکستگی‌های طلایی است و این ایده جذاب را به یک سرگرمی درمانگر تبدیل کرده است تا آنجا که موزه‌های بزرگ جهان، همچون لوور، نیز به نمایش آثاری از هنرمندان علاقه مند به این رشته پرداخته‌اند.

کد خبر 723510
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • 1275714064 IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    1 0
    نظر من اینه که کارهای این مدلی واقعا روح را صیقل میده و ارامش زیادی به ادم میده .این کار را دوست دارم .