همشهری آنلاین: فهمی هویدی، نویسنده برجسته مصری با اشاره به نفوذ عمیق صهیونیست‌ها در عمق مصر گفت:

نفوذ اسرائیل در مصر به حدی است که سیاست‌های خارجی قاهره را در قبال مسائل فلسطین و منطقه تهدید می کند.

به گزارش مهر، فهمی هویدی در گفتگو با روزنامه الشرق قطر با اشاره به وجود لابی‌های صهیونیستی و آمریکایی تاثیر گذار بر سیاست‌های دولت مصر در قبال غزه گفت: اسرائیل به حدی در عمق مصر نفوذ کرده که این دخالت صهیونیستی، سیاست خارجی مصر را در قبال فلسطین و مسائل منطقه تهدید می کند.

 فهمی هویدی در ادامه تاکید کرد: لابی مذکور در مصر که همچنان به عنوان اهرم فشاری در داخل این کشور به شمار می‌رود، فشارهای خود را بر سیاست های خارجی مصر با اشاره آمریکا و اسرائیل دوچندان کرده است.

این نویسنده مشهور مصری همچنین هشدار داد که سال 2009 بدترین سال برای کشورهای عربی باشد و درعین حال ابراز عقیده کرد که کنفرانس عربی در چنین شرایطی برگزار نمی شود.

وی در ادامه با رد این ادعا که اهتمام ایران و سوریه به حماس و مسئله فلسطین و غزه ، امنیت ملی مصر را به خطر می اندازد، گفت: به نظر من این سخنان اغراقی بیش نیست من معتقدم که سران حماس به اجبار در دمشق مستقر هستند، اگر سوریه هم دست خود را از حمایت آنان بکشد، پس اینان به کجا بروند؟ آیا به آمریکای لاتین خواهند رفت؟ بنابراین در برابرشان گزینه جایگزین دیگری وجود ندارد.

هویدی در ادامه با اشاره به اینکه کمک‌های ایران به حماس تنها بشردوستانه و غیر نظامی است، این پرسش را مطرح کرد؛ چه عیبی دارد که ایران به حماس کمک کند درحالی که آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین کمک‌های نظامی و مالی می‌کند.

درباره رابطه ایران و مصر این نویسنده مصری گفت: رابطه ایران و مصر از زمان انقلاب جمهوری اسلامی ایران بحرانی شد و درحال حاضر هم دریکی از این مراحل بحران قرار دارد.

وی ادامه دارد: ارکان مهم خاورمیانه کشورهای ایران، مصر و ترکیه هستند که باید بین این کشورها برای حمایت از منطقه توافقاتی باشد.

کد خبر 72306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز