دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
۵ نفر

اسکن بخش‌های مختلف بدن، یکی از شیوه‌های شناسایی بیماری‌های انسان است. حالا قرار است از این شیوه در تکه دوم پایتخت برای درختانی استفاده شود که کارشناسان احتمال ابتلایشان به بیماری‌ را می‌دهند. چون درختان قطور و با شاخ و برگ سبز هم می‌تواند بیمار باشند و خطرهای زیادی برای شهروندان ایجاد کنند.

درخت

همشهری آنلاین - مریم باقرپور:  احتمالا خبر «۳ خودرو در نتیجه سقوط درخت در محله فرحزاد آسیب دیدند.» را شنیدید، این اتفاق آبان ماه امسال و پس از وزش باد در تهران رخ داد و نکته قابل توجه در آن دلیل سقوط درخت بود. چون ان درخت قطور بود و کلی شاخ و برگ سبز داشت اما پس از بررسی، کارشناسان متوجه شدند که درخت از داخل پوسیده است. همین موضوع بهانه‌ای شد تا کارشناسان اداره فضای سبز شهرداری منطقه۲ ارزیابی وضعیت سلامت درختان را شروع کنند. گرچه بسیاری از پوسیدگی‌ها از داخل تنه صورت می‌گیرد و از بیرون قابل مشاهده و پیش‌بینی نیست بنابراین عملیات «توموگرافی» یا همان اسکن سیستم داخلی درختان شروع کردند.

شناسایی بیماری داخلی درختان غرب تهران با اسکن
دستگاهی که برای اسکن درختان استفاده می‌شود

ظاهر سالم و درون بیمار

در عملیات توموگرافی تجهیزات برای گرفتن اسکن به محل برده می‌شود و با بستن نوارهاو کابل هایی، با استفاده از دستگاهی وضعیت درختان را ارزیابی می‌کنند. «علی‌اصغر طاهری» سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۲ دراین‌باره می‌گوید: «درختان در زمان حیات خود تحت تأثیر عواملی مختلفی مانند آفت‌ها، بیماری‌ها و وزن خود هستند. این عوامل می‌تواند باعث پوسیدگی و در گذر زمان حتی سقوط درخت شود. درحالی‌که درخت وضعیت ظاهری خوب سبزی دارد. همچنین در زمستان‌ها با اضافه شدن بار برف و سرعت باد احتمال سقوط درختان و بروز خطر برای رهگذران و شهروندان بیشتر می‌شود. بنابراین از روش توموگرافی کمک گرفتیم.»

شناسایی ۱۲۰ درخت

کارشناسان اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۲، تاکنون ۱۲۰ درخت در محله‌های مختلف را برای اجرای عملیات توموگرافی شناسایی کرده‌اند که در حال اجراست. «محسن مجدآبادی» رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه۲ دراین‌باره می‌گوید: «حفظ درختان به‌عنوان فاکتور مهمی در منابع طبیعی و محیط‌زیست اهمیت دارد و با اجرای این طرح علاوه بر جلوگیری از بروز خطرات احتمالی، می‌توان با اقدامات اولیه جان درخت را هم نجات داد. چون پس از تشخیص  محل یا آغاز پوسیدگی داخلی درختان، شیوه‌های مختلف مانند هورمن درمانی و... شروع می‌شود تا گیاه درمان شود. البته در مواردی هم که پوسیدگی زیاد و وجود درخت خطرساز باشد، پس از طرح در کمیسیون ماده ۷ و تصویب مسیولان، درخت قطع می‌شود. اما اولویت ما حفظ گیاهان است و این طرح هم در همین راستا اجرا می‌شود.»

کد خبر 721798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha