معاون اجرایی مؤسسه لغت‌نامه دهخدا نسبت به آنچه که قطع غیرمجاز درختان داخل باغ موقوفه مرحوم افشار عنوان می‌شود، واکنش نشان داد.

موسسه لغت نامه دهخدا

به گزارش همشهری آنلاین، بامداد شنبه ۱۹ بهمن ماه اهالی خیابان لادن در محدوده منطقه یک تهران و بالاتر از چهار راه پارک وی شاهد بودند که درختانی بریده‌شده از باغ واقع در مجاورت این خیابان که مربوط به موقوفات مرحوم دکتر محمود افشار است، با حضور جرثقیل در حال انتقال هستند و در حین این عملیات، به افرادی که مشغول انتقال درختان بریده شده بودند، تذکر دادند.

خشک کردن و بریدن درختان در باغات شمال تهران و آماده‌سازی باغ‌ها برای ساخت برج‌های بلندمرتبه، معضلی بود که در دوره‌ای از مدیریت شهری پایتخت اتفاق افتاد. همین رواج قطع کردن درختان و تبدیل باغ‌ها به برج بخصوص در منطقه یک شهرداری تهران، حساسیت ویژه‌ای در میان اهالی و ساکنان این منطقه ایجاد کرده است.

اما پیروز حناچی شهردار تهران در مواجهه با قطع درختان شهر، مقاومت‌ نشان داده به طوریکه مدت‌هاست که دیگر خبر قطع فله‌ای درختان در باغات تهران به گوش نمی‌رسد. شورای شهر تهران نیز آنچنان بر حفظ باغات تهران متمرکز شده که جلسه‌های سه‌شنبه‌های این شورا به این موضوع و ارزیابی باغ‌های تهران اختصاص یافته است.

اما بعد از مدت‌ها که دیگر خبر عمده‌ای از تخلف در زمینه قطع درختان باغات تهران شنیده نمی‌شد، واکنش‌های مردمی نسبت به جابجایی درختان بریده شده باغ متعلق به موقوفات مرحوم دکتر محمود افشار که اتفاقا نهادی فرهنگی در حد موسسه لغت‌نامه دهخدا در آن واقع شده است، قابل تأمل بود.

عباس پهلوانی، معاون موسسه لغت‌نامه و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، در گفتگو با همشهری آنلاین در واکنش به آنچه که قطع درختان داخل باغ این موسسه عنوان می‌شود، گفت: آنچه که تحت عنوان قطع درختان واقع در باغ موقوفه مرحوم دکتر افشار عنوان می‌شود، در واقع مهارسازی، خشکه‌بری و سبک‌سازی درختانی بوده که در اثر بارندگی‌های شدید واژگون شده بودند.

وی افزود: ۶ بهمن ماه ۹۶ در پی بارش برف سنگین در منطقه یک تهران، چند اصله درخت کاج واقع در باغ، در خیابان لادن (خیابان مجاور موسسه دهخدا) واژگون شدند. خوشبختانه ۲ اصله درخت کاج پس از واژگونی، بر روی دیوار موسسه متوقف شدند و به نوعی دیوار حائل شده بود و این درختان در خیابان نیفتادند.

معاون موسسه لغت‌نامه دهخدا افزود: روز بعد از حادثه، موضوع به شهرداری منطقه یک تهران اطلاع داده شد و نیروهای شهرداری آمدند و درختان را سبک‌سازی کردند. با توجه به اینکه روبروی دیواری که حائل درختان واژگون‌شده بود، یک ساختمان مسکونی قرار دارد، شهرداری درختان واژگون‌شده را با سیم و طناب بست و به نوعی مهارسازی و ایمن‌سازی موقتی کرد. 

پهلوانی ادامه داد: از بهمن ماه ۹۶ به منظور اتخاذ تدبیری مناسب جهت مهار درختان واژگون شده و همچنین مهارسازی سایر درختانی که امکان تکرار حوادث مشابهی داشتند، به طور مستمر با شهرداری منطقه یک تهران مکاتبه داشتیم و هشدار خطر می‌دادیم. شهردار وقت منطقه یک تهران که در حال حاضر معاون خدمات شهری شهرداری تهران است نیز از محل بازدید کرد. حتی در مکاتباتی با محمدعلی نجفی شهردار وقت و مختاری رئیس سازمان بوستان‌ها درباره بروز حوادث مشابه بهمن ۹۶ هشدار دادیم.

وی در تشریح اتفاقی دیگر درباره واژگونی درختان موسسه لغت‌نامه دهخدا، گفت: در آذر ماه ۹۸، یک اصله درخت کاج متاسفانه از ریشه افتاد و در خیابان ولیعصر سقوط کرد که خوشبختانه عابر پیاده‌ای در زمان واژگونی در خیابان حضور نداشت.

معاون موسسه لغت‌نامه دهخدا افزود: جلسه‌ای در آذر ماه ۹۸ بین رئیس موسسه لغت‌نامه دهخدا با رئیس سازمان بوستان‌ها، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران و مشاور شهردار تهران برگزار شد و مکاتبات مستمری که از سال ۹۶ با مسئولان مختلف شهرداری تهران شده بود مورد بررسی قرار گرفت. تا اینکه ۲ بهمن ماه ۹۸ یعنی دقیقا دو سال بعد از واژگونی کاج‌ها، کمیسیون ماده ۷ شهرداری تصویب کرد که با توجه به قرارگیری درخت صنوبر خشک‌شده، کاج سبز کج شده و چنار خشک شده در محل نامناسب، نسبت به رفع خطر اقدام شود البته تاکید کردند که ارتفاع ۴ متری آنها حفظ شود. 

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۷ به مدت یک ماه فرصت داد تا سبک‌سازی و رفع خطر چهار درخت خشک شده که سقوط کرده یا احتمال سقوطش می‌رفت، اجرایی شود؛ اظهار کرد: بامداد شنبه ۱۹ بهمن ماه عملیات مناسب‌سازی چنار و دو درخت کاج که بهمن ماه ۹۶ روی دیوار سقوط کرده بودند آغاز و عملیات انتقال درخت چناری که آذر ماه امسال بر اثر پوسیدگی در خیابان ولیعصر افتاده بود نیز توسط جرثقیل انجام شد.

تصاویر زیر شرایط این درختان را قبل و بعد از عملیات خشکه‌بری و سبک‌سازی درختانی که در اثر بارندگی‌های شدید وژگون شده بودند را نشان می‌دهد. 

کد خبر 483545
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha