سرای محله اکباتان در خرداد ۱۴۰۱، پس از پشت سر گذاشتن چندین ماه تعطیلی و عملیات نوسازی، افتتاح شد. اما از روز افتتاح تا امروز، با وجود گذشت ۵ ماه، همچنان درهای آن بسته است. حالا می‌توان گفت «افتتاح» لزوما مترادف با «بهره‌برداری» نیست.

سرای محله

 همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور: درهای سرای محله اکباتان، یکی از فعال‌ترین و پررفت‌وآمدترین سراهای محله غرب تهران، به دلیل مشکلات عمرانی بسته شد. لق شدن و فروریختن بخش‌هایی از نمای سنگی ساختمان، نبود سیستم فاضلاب، سیستم تأسیسات برقی نامناسب، راه‌پله‌های خطرناک که منجر به سقوط افراد می‌شد، سنگینی بیش‌ازحد مصالح در طبقه همکف از جمله مشکلاتی بود که باعث شد عملیات نوسازی و مقاوم‌سازی سرای محله در دستور کار شهرداری منطقه ۵ قرار بگیرد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

سرانجام خرداد امسال بود که سرای محله اکباتان بعد از پایان عملیات نوسازی افتتاح شد، اما بعد از گذشت چند ماه همچنان درهای سرای محله بسته است. الهه تیرا، مدیر سرای محله اکباتان، می‌گوید: «نمی‌دانم چرا عجولانه مراسم افتتاح برگزار شد. انتظار داشتیم بعد از افتتاح امکان بهره‌برداری از سرای محله فراهم شود.»

چرا درهای سرای محله باز نمی‌شود؟

مدیر سرای محله اکباتان از اهمیت این فضای فرهنگی برای اهالی می‌گوید و تأکید می‌کند: «شهروندان این شهرک به‌شدت پیگیر فعال شدن سرای محله و ازسرگیری برنامه‌های آن هستند. سرای محله اکباتان بسیار فعال بود. به جرات می‌توانم بگویم یکی از فعال‌ترین سراهای محله پایتخت بودیم. روحیه جمعی اهالی شهرک اکباتان باعث شده بود تا رفت‌وآمد به سرای محله زیاد باشد. کلاس‌های مختلف فرهنگی و هنری و انجمن‌های محلی مختلفی در آن فعال بودند. در حقیقت این سرای محله جای خالی نبود فضای فرهنگی مناسب را در شهرک پرکرده بود.»

او به نوسازی سرای محله اشاره می‌کند و می‌گوید: «اینکه چرا ساختمان سرای محله باید از ابتدا غیراصولی و ناایمن ساخته شود خودش جای بحث است، اما پیگیری شهرداری منطقه ۵ برای نوسازی آن قابل تقدیر است. حالا پرسش خیلی‌ها این است که چرا بعد از نوسازی، درهای آن باز نمی‌شود؟»

ماجرای درهای بسته یک سرای محله | اکباتانی‌ها شاکی‌اند

وقتی ساختمان ناایمن سرای محله نوسازی شد

اواسط خردادماه زمانی که این سرای محله افتتاح شد احسان شریفی، شهردار منطقه ۵، با بیان اینکه اکباتان یکی از مناطق استراتژیک و مهم در منطقه به شمار می‌رود تأکید کرد: «با توجه به اهمیت محله اکباتان، تجهیز و تکمیل سرای محله اکباتان از اهمیت ویژه برخوردار بود و در اولویت‌های برنامه‌های مدیریت شهری منطقه قرار گرفت.»

تخریب نمای سنگی و ایجاد نمای اکسپوز سیمانی برای هماهنگی نما با نمای ساختمان‌های شهرک اکباتان، ایجاد فضای روباز کافه کتاب، اجرای کامل تأسیسات برقی، اجرای کامل سیستم فاضلاب سپتیک، سبک‌سازی سقف زیرزمین یا کف طبقه همکف، اصلاح و اجرای مجدد شمشیری‌های راه‌پله، بازسازی اساسی سرویس‌های بهداشتی با ایجاد سرویس‌های معلولین، جمع‌آوری فضای ایجادشده غیراصولی و احداث فضای استاندارد، بازسازی آمفی تئاتر ۶۰نفره و رعایت تمامی موارد مناسب‌سازی معلولین از اقداماتی بود که برای تجهیز و تکمیل سرای محله اکباتان صورت گرفت.

اگرچه شهردار منطقه ۵ در مراسم افتتاح سرای محله اکباتان زمان بهره‌برداری از آن را پایان خردادماه اعلام کرد، اما گویا هنوز این سرای محله آماده نشده است. روح‌الله حدادی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار منطقه ۵، می‌گوید: «ساختمان سرای محله با مساحت ۱۲۰۰ متر مربع در ۳ طبقه با طراحی معماری نامنظم در ابتدای دهه ۹۰ ساخته می‌شود، اما به دلیل ضعف در اجرا مشکلات عدیده‌ای دارد. پس از مشاهده این مشکلات و نواقص، مدیریت شهری منطقه ۵ تلاش‌های گسترده و شبانه‌روزی خود را برای حل آن در دستور کار قرار می‌دهد و اقدامات متعددی صورت می‌گیرد. هدف ما تجهیز کامل سرای محله است و در حال آماده‌سازی وسایل مورد نیاز شهروندان هستیم.»

وسایل قدیمی یا انتظار برای تجهیزات نونوار

با این‌ حال، مدیر محله سرای محله اکباتان معتقد است وسایل قدیمی سرا همچنان قابل‌ استفاده است و سرای محله می‌تواند با همان وسایل قدیمی فعالیتش را آغاز کند.

اما شهردار ناحیه ۶ استفاده از وسایل قبلی را شایسته نمی‌داند و می‌گوید: «استفاده از وسایل قدیمی امکان‌پذیر نیست. سرای محله به‌طور کامل با بهترین مصالح نوسازی شده است. دیگر نمی‌شود از وسایل کهنه و فرسوده قبلی استفاده کرد. ما این را در شان شهروندان اکباتان نمی‌بینیم و در حال تجهیز سرای محله با وسایل نو و باکیفیت هستیم.»

روح‌الله حیدرزاده می‌گوید: «شهروندان اکباتان باید صبور باشند. تلاش می‌کنیم که اهالی بتوانند به‌زودی فعالیتشان را در این سرای محله شروع کنند.»

پیگیری روزانه شهروندان

اهالی اکباتان امیدوارند حداقل تا پایان سال درهای سرای محله باز شود. اینجا پاتوق فرهنگی بسیاری از جوانان و جهان‌دیدگان محله است. آنها حاضرند با کمترین وسایل دور هم جمع شوند و برنامه‌ها و دورهمی‌هایشان را از سر بگیرند. الهه تیرا، مدیر سرای محله اکباتان،می‌گوید: «روزی نیست که شهروندان پیگیر بازگشایی سرای محله نباشند و ما همچنان پاسخ قانع‌کننده‌ای نداریم.»

کد خبر 720407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha