شورای شهر تهران با اکثریت آراء طرحی را تصویب کردند که شهرداری تهران را ملزم به ارائه لایحه‌ای کردند که با مجموعه اقداماتی همچون جمع‌آوری آب‌های سطحی و بازچرخانی آب می‌تواند در کنار برنامه‌های وزارت نیرو و دستگاه‌های مربوط، تهران را از بحران کم آبی شدید عبور دهد.

شورای شهر

به گزارش همشهری آنلاین، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه عملیاتی احیاء و مدیریت بازچرخانی آب» را در دستور کار قرار دادند که این طرح در نهایت پس از بحث و بررسی، ۱۸ رای موافق پارلمان شهری تهران را به همراه داشت.

یک تیر و دونشان طرح شورا

در جریان بررسی این طرح الزام‌آور، رئیس شورای شهر با اشاره به وضعیت بحرانی آب در تهران گفت: اگر بارندگی نداشته باشیم معلوم نیست یک ماه دیگر چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. وزارت نیرو نگرانی‌های خود را در این حوزه اعلام کرده است؛ مقرر بود امروز وزیر نیرو به صحن شورا بیایند که با توجه به سمیناری که داشت این اتفاق نیفتاد و در فرصت دیگری به شورا خواهد آمد.

مهد چمران اضافه کرد: جمع‌آوری آب‌های سطحی یکی از اقداماتی است که شهرداری باید در این حوزه گام‌های موثری را بردارد و می‌توانیم در همه پارک‌ها در حوزه جمع‌آوری آب‌های سطحی به گونه‌ای عمل کنیم که از منابع آبی بهره لازم را بگیریم.

چمران تاکید کرد: باید از ابتدا به گونه‌ای عمل کنیم که آب‌های تمیز به صورت جداگانه جمع‌آوری شوند و لازم نباشد که برای این آب‌ها هزینه صرف کنیم و با بازچرخانی این آب‌ها را مورد استفاده قرار دهیم. از سوی دیگر باید با اصلاح زیر ساخت‌ها آب‌های سطحی را به درون زمین نفوذ دهیم تا از این طریق جلوی فرونشست زمین را نیز بگیریم. بی‌تردید آبخیزداری موضوع مهمی است، آب‌هایی که از کوه‌ها جاری می‌شود در پایین دست به سیل تبدیل می‌شوند. لذا باید آبخیزداری را به صورت جدی مد نظر قرار دهیم.

اقدام نمی‌کردیم، تهران الان کویر بود

در ادامه بررسی طرح شورا، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: طرح جامع آب خام ویژه فضای سبز تهران در سال ۱۳۷۱ با همکاری سه مشاور شروع شد در وضعیت موجود شهر تهران ما حتی به شرکت آب و فاضلاب کمک می‌کنیم و پیش‌بینی‌های دقیقی برای شهر تهران انجام شده است. همچنین طرح جامع آب خام فضای سبز تهران مرتبا به روز رسانی شده و در حال حاضر نیز با ۱۴ مشاور این کار انجام می‌شود.

علی محمد مختاری تاکید کرد: اگر این به‌روزرسانی‌ها نبود در حال حاضر در تهران در حوزه فضای سبز با مشکلات بسیاری مواجه بودیم و احیانا با یک کویر در تهران مواجه می‌شدیم و فضای سبزی باقی نمانده بود.

تعبیه ۷۵۰ منبع ذخیره آب باران در پارک‌ها

او ادامه داد: در حال حاضر برای آبیاری فضای سبز در تهران به صورت ۱۰۰ درصدی از آب خام بهره می‌گیریم. ساماندهی قنوات شهر تهران در شورای دوره چهارم انجام شد. در حال حاضر ۱۳۳ میلیون متر مکعب برداشت آب از چاه‌ها، ۱۹ میلیون متر مکعب از قنوات، ۱۲ میلیون متر مکعب از روان آب‌ها و هفت میلیون متر مکعب نیز از منابع پساب استفاده می‌شود که البته میزان بهره گیری از پساب به ۱۴ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرده و ظرف دو هفته آینده نیز ۲.۵ میلیون متر مکعب به آن اضافه خواهد شد. ضمن اینکه میزان بهره گیری از پساب‌ها باید به ۳۰ میلیون متر مکعب در سال افزایش پیدا کند. همجنین یکی از کارهایی که شهرداری رأسا انجام می‌دهد احداث تصفیه‌خانه‌های لوکال (محلی) است که در حال حاضر پنج تصفیه خانه به بهره برداری رسیده و چهار تصفیه خانه نیز در دست احداث است. همچنین ۷۵۰ منبع ذخیره آب باران در پارک‌های تهران تعبیه شده است.

پس از سخنان مختاری و بحث و بررسی اعضای شورا، در نهایت این طرح با ۱۸ رای به تصویب رسید و شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه «برنامه عملیاتی احیاء و مدیریت بازچرخانی آب» شد.

کد خبر 718581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha