بانک مرکزی دستور تزریق ارز بانکی به بازار را با هدف ایجاد ثبات و پوشش تقاضا صادر و به بانک‌های ملی، تجارت، ملت و صادرات اجازه داد تا فروش ارز به‌صورت اسکناس به متقاضیان را تا سقف ۲هزار یورو یا معادل آن به دلار را براساس نرخ اعلامی اداره صادرات بانک مرکزی شروع کند.

دلار

به گزارش همشهری آنلاین،بانک مرکزی دستور تزریق ارز بانکی به بازار را با هدف ایجاد ثبات و پوشش تقاضا صادر و به بانک‌های ملی، تجارت، ملت و صادرات اجازه داد تا فروش ارز به‌صورت اسکناس به متقاضیان را تا سقف ۲هزار یورو یا معادل آن به دلار را براساس نرخ اعلامی اداره صادرات بانک مرکزی شروع کند. آیا سیاست تزریق ارز بانک‌ها به بازار باعث ثبات ارزی خواهد شد؟

همزمان با این دستور، نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد که از مرز ۳۶ هزار تومان عبور کرده بود، دوباره به کانال ۳۵ هزار تومان برگشت. بانک مرکزی می‌گوید: تامین ارز توسط ۴بانک یادشده تنها از ۳محل باید صورت گیرد. یا بانک‌ها از محل منابع داخلی خود ارز تزریق کنند یا ارز را از بازار متشکل معاملات ارزی و یا اسکناس‌های خریداری شده بابت ارز حاصل از صادرات مجاز به این کار اختصاص دهند. البته اگر بانک‌های ملی، صادرات، تجارت و ملت نیاز به ارز بیشتری داشته باشند، بانک مرکزی به آنها کمک می‌کند و به این ترتیب بخشی از ذخایر ارزی بانک مرکزی برای پوشش تقاضا با هماهنگی بانک‌های یادشده با اداره کل صادرات بانک مرکزی به بازار ارز تزریق می‌شود.

شرط خرید ارز از بانک‌ها

سیاستگذار پولی و ارزی البته شروطی را برای فروش ارز به مردم تعیین و اعلام کرده که فروش ارز به‌صورت اسکناس تنها در سرفصل خدماتی سایر فقط به اشخاص حقیقی بالای ۱۸سال امکان‌پذیر است و از ۱۵آبان امسال تا اطلاع ثانوی، فروش ارز با ارائه کارت ملی متقاضی امکان‌پذیر خواهد بود و همچنین شناسایی مشتری باید حسب ضوابط ابلاغی بانک مرکزی صورت گیرد و فروش ارز صرفاً از طریق پرداخت معادل ریالی با کارت بانکی به نام متقاضی و استعلام شماره تلفن همراه به نام متقاضی از سامانه شاهکار امکان‌پذیر است.

بانک‌های ملی، ملت، تجارت و صادرات باید قبل از فروش ارز، نسبت به ثبت مشخصات متقاضی یعنی شماره ملی فرد در سامانه نظارت ارز تحت عنوان «سرفصل خدماتی - سایراقدام کرده و پس از اخذ تأییدیه از سامانه سنا، نسبت به فروش ارز به متقاضی اقدام کنند. و تزریق ارز از کانال این بانک‌ها با نرخ توافقی از ساعت ۱۰صبح تا ۱۵و ۳۰ صورت می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید: افزون بر بانک‌های یادشده، فروش ارز همچنان از طریق صرافی‌های مجاز ادامه دارد. نکته قابل تامل اینکه شعب اعلام شده از سوی بانک مرکزی تنها در شهر تهران اقدام به فروش ارز می‌کنند و تصمیمی برای فروش ارز به متقاضیان در دیگر استان‌ها اعلام شده و به این ترتیب متقاضیان باید به ۷شعبه بانک ملی، ۱۰شعبه بانک ملت، ۵شعبه بانک تجارت و ۹شعبه بانک صادرات که از سوی بانک مرکزی انتخاب شده، مراجعه کنند و از رفتن به شعب دیگر بانک‌ها خودداری کنند.

قیمت لحظه‌ای دلار

به گزارش همشهری، هرچند با تزریق ارز به بازار، قیمت هر دلار آمریکا در ساعت ابتدایی دیروز تا ۳۵هزار و ۹۵۰تومان پایین آمد اما در اواخر روز با افزایش فشار تقاضا، قیمت دوباره به نزدیکی کانال ۳۶هزار تومان نزدیک شد. البته سخنگوی بازار متشکل ارزی اعلام کرده که مردم دقت کنند در شرایطی که فعالان حرفه‌ای بازار حاضر به خرید ارز نیستند دچار هیجان نشوند.

مسعود توکلی می‌افزاید: بازار توافقی، بازار بنکداری بین صرافان است و بر بازار آزاد تأثیر می‌گذارد و صرافان به‌عنوان بازیگران اصلی بازار ارز برای انجام معاملات با یکدیگر این رقم را مبنای معامله قرار می‌دهند اما این مبلغ برای فروش دلار به مردم عادی مدنظر قرار نمی‌گیرد.

صف در برابر صرافی‌ها

او با اشاره به تشکیل صف‌های خرید ارز با نرخ توافقی در مقابل صرافی‌ها گفت: این صف‌ها بار روانی به‌وجود آورده که تقاضا زیاد است و افراد باید با هر قیمتی دلار خریداری کنند.

علت صف‌های طولانی این بود که مردم معمولا آگاهی از صرافی‌های مختلف در سطح شهر ندارند بنابراین چند صرافی در موقعیت مکانی در شهر تهران شناخته شده‌تر هستند و مراجعه افراد به این صرافی‌ها زیاد است و صف‌های طولانی این شائبه را به‌وجود می‌آورد که هجوم برای خرید دلار در بازار ارز وجود دارد.

سخنگوی بازار متشکل ارزی می‌افزاید: راه‌اندازی سامانه برخط خرید و فروش ارز و اطلاع‌رسانی به مردم درباره خرید از این سامانه و تسری یافتن آن بین فعالان بازار باعث می‌شود که تمام صرافی‌های مجاز وارد معامله شوند و این توزیع تقاضا بین صرافی‌ها بار روانی را کاهش می‌دهد و صف‌ها را از بین می‌برد.

او در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: این گمانه که تقاضا در بازار ارز زیادشده و ارز کم است درست نیست و شرایط عادی است و اخباری از این دست بار روانی را به جامعه تحمیل می‌کند.

توکلی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از فروشندگان ارز در بازار توافقی صرافی‌ها هستند اظهارداشت: فعال حرفه‌ای بازار در نرخ‌های بالا نه‌تنها خرید نمی‌کند بلکه فروشنده است بنابراین چگونه است که افراد در بازار غیررسمی دلار با قیمت بالا خریداری می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید: درحالی‌که دادوستد ارز در سطح بازار با قیمت نزدیک به ۳۶هزار تومان در جریان است، معاملات توافقی دلار بین صرافی‌ها با قیمت ۳۴هزار تومان صورت می‌گیرد. البته شکاف ۲هزار تومانی هر دلار آمریکا در بازار آزاد و توافقی باعث شده تا همچنان مردم عادی در صف تقاضا برای خرید ارز با قیمت پایین‌تر در برابر صرافی‌ها قرار گیرند به این امید که با فروش آن با قیمت بالاتر به سود دست پیدا کنند.

مسدود شدن حساب غیرمجازها

همزمان با تلاش بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز، تلاش فعالان در شبکه‌های اجتماعی روی معاملات فردایی ادامه دارد و وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۲۳۰۰حساب بانکی فعالان غیرمجاز را شناسایی و مسدود کرده است.

این وزارتخانه با اشاره به افزایش اقدامات سودجویانه برخی شبکه‌های دلالی در افزایش کاذب تقاضا در بازار ارز و ایجاد جو ملتهب اقتصادی در چند روز گذشته تأکید کرده که پیگیری قضایی اعمال مجرمانه آنها را در دستور کار قرار داده‌اند.

وزارت اطلاعات تأکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، این افراد برخلاف مقررات و ضوابط اعلامی، اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز در بازار غیررسمی و یا معاملات فردایی کرده و از این طریق موجب اخلال در نظام ارزی کشور شده‌اند اما در مسیر مبارزه با مفاسد اقتصادی و حراست از امنیت اقتصادی، اجازه هرگونه سودجویی از ناآرامی‌های اجتماعی و اغتشاشات صورت گرفته اخیر را نداده و با هر اقدامی که موجب ضربه به معیشت مردم شریف ایران شود، قاطعانه برخورد خواهد شد.

کد خبر 718123
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha