هواپیمای غول‌پیکر اچ (H) شکل با نام «راک» ساخته کمپانی «استراتولانچ » (Stratolaunch) با بال‌هایی به طول بیش از ۱۱۷ متر با حمل یک نمونه اولیه مافوق صوت بر فراز آسمان کالیفرنیا اوج گرفت.

راک

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی میل، هواپیمای غول پیکر «راک» برای اولین بار با موفقیت یک نمونه اولیه از هواپیمای مافوق صوت خود موسوم به «تالون ای» را به پرواز درآورد.

 

هیولای آسمان‌ها دوباره اوج گرفت | بزرگ‌ترین هواپیمای جهان چه ویژگی‌های دارد؟

هواپیمای «راک استراتولانچ» که به دلیل طول بال‌هایش بیش از ۱۱۷ متر (۳۸۳ پا) به عنوان بزرگترین هواپیمای جهان شناخته می‌شود، از بندر هوایی و فضایی موهاوی در کالیفرنیا بلند شد و بر فراز صحرای موهاوی به آسمان رفت.
این پرواز که ۵ ساعت و ۶ دقیقه به طول انجامید و به حداکثر ارتفاع ۷ هزار متری رسید، ثابت کرد که هواپیمای غول پیکر «راک» قادر به بلند کردن  هواپیمای فضایی آزمایشی مافوق صوت«تالون ای» است که برای پرتاب از هوا طراحی شده است.
هواپیمای فضایی آزمایشی قابل استفاده مجدد «تالون ای» به طول ۸.۵ متر که می‌تواند محموله‌ها را با سرعت مافوق صوت (بیش از پنج برابر سرعت صوت) حمل کند، محکم به یک دکل این هواپیمای غول پیکر در مرکز بال‌هایش متصل شده بود. این هشتمین پرواز این هواپیمای متعلق به کمپانی استراتولانچ است، اما در عین حال اولین پرواز با محموله‌ای بین دو بدنه آن است.
«تالون ای» یکی از سری هواپیماهای «تالون» با موتور موشکی است که توسط کمپانی «استراتولانچ» ساخته شده و می‌تواند به سرعت ۶ ماخ یا شش برابر سرعت صوت برسد.
هواپیمای «راک» اکنون در دسامبر آزمایشی را از پرتاب نمونه اولیه «تالون ای» بر روی اقیانوس آرام انجام خواهد داد و در صورت موفقیت این آزمایش، کمپانی استراتولانچ قصد دارد اولین هواپیمای آزمایشی مافوق صوت خود در رده «تالون ای تی ای -۱» (Talon-A TA-۱) را در سال ۲۰۲۳ معرفی کند.

مشخصات «راک»

 

هیولای آسمان‌ها دوباره اوج گرفت | بزرگ‌ترین هواپیمای جهان چه ویژگی‌های دارد؟



این هواپیمای اچ شکل «راک» دارای بدنه‌های دوقلو است که بسیار شبیه یک «کاتاماران» ( یک کشتی آبی دارای دو بدنه موازی با اندازه مساوی) است.

راک یک خدمه سه نفره متشکل از یک خلبان، کمک خلبان و مهندس پرواز را همراه خود به پرواز در می‌آورد که در بدنه سمت راست می نشینند و هواپیما را با فاصله نسبتا مناسبی به سمت راست خط مرکزی هدایت می‌کنند،  از این جهت «راک»کمی شبیه به هزاره فالکون در جنگ ستارگان است.

بدنه سمت چپ چیزی شبیه کابین خلبان با پنجره‌ها برای تماشاچیان است، اما این بخش در واقع خالی است. هواپیمای غول پیکر راک  که از همان نوع موتورهای مورد استفاده بوئینگ ۷۴۷ استفاده می کند، حداکثر سرعت ۸۵۳ کیلومتر در ساعت دارد.

راک علاوه بر عرض بزرگ خود که از این جهت رکوردی را به خود اختصاص داده، ارتفاع چشمگیری نیز دارد، ارتفاع این هواپیما  ۵۰ پا از زمین تا بالای دم عمودی خود  است این ارتفاع از یک ساختمان چهار طبقه نیز  بلندتر است.

کد خبر 717105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha