جت XB-۱ مافوق صوت بوم تکنولوژی، برای اولین پرواز خود آماده می‌شود. این جت در حال انجام تمرین‌های پیش از پرواز است.

جت مافوق صوت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اسپیس، جت مافوق صوت بوم سوپرسونیک در مرحله مایلستون قرار دارد و برای اولین پرواز آماده می‌شود. جت نمایشی XB-۱ متعلق به استارتاپ هوانوردی بوم تکنولوژی (Boom Technology) از آشیانه‌ای در سنتنیال کلرادو، به بندر هوایی و فضایی موهاوی در کالیفرنیا نقل مکان کرد. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که جت کامپوزیت کربنی به طول ۲۲ متر در موهاوی، تحت آزمایش‌های زمینی گسترده‌ از جمله تست تاکسی قرار گرفته است.

بلیک شول، بنیانگذار و مدیرعامل بوم سوپرسونیک در بیانیه‌ای گفت: «پیشرفت اخیر به سوی اولین پرواز XB-۱ نشان‌دهنده تلاش‌های جمعی تیم برای ساخت و پرواز ایمن اولین جت مافوق صوت پیشرفته مستقل در جهان است. این هواپیما برای پرواز با سرعت ۲.۲ ماخ یعنی ۲.۲ برابر سرعت صوت یا حدود ۲۷۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است. اولین پرواز بر فراز صحرای موهاوی در همان قسمتی از حریم هوایی انجام خواهد شد که در اکتبر ۱۹۴۷، چاک یگر برای اولین بار دیوار صوتی را با هواپیمای آزمایشی بل X-۱ شکست.»

XB-۱ همچنین اخیرا یک گام مهم دیگر به سمت اولین پرواز خود برداشته و پس از بازرسی دقیق هواپیما، گواهینامه صلاحیت پروازی آزمایشی را از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) دریافت کرده است.

علاوه بر این، مقامات استفاده از فضای هوایی بر فراز صحرای موهاوی توسط XB-۱ را تایید کرده‌اند و بوم مجوزهایی دارد که به خلبان آزمایشی بیل «داک» شومیکر و خلبان آزمایشی تریستان «جپتو» براندنبورگ اجازه می‌دهد  با این جت مافوق صوت پرواز کنند. 

هر دو خلبان آزمایشی بوم صدها ساعت آموزش و تمرین را در یک شبیه‌ساز و یک جت آموزشی T-۳۸ پشت سر گذاشته‌اند. این هواپیمای مافوق صوت دارای یک بال دلتای اصلاح شده است (یک جفت بال به شکل مثلث که به دلیل شباهت آن به حرف دلتای بزرگ یونانی به این اسم نامگذاری شده است) که نه تنها به آن اجازه می‌دهد تا به سرعت بالاتر از ۲ ماخ برسد، بلکه امکان برخاستن و فرود ایمن را نیز فراهم می‌کند. بوم می گوید که XB-۱ دارای سه موتور جنرال الکتریک J۸۵ است که نیروی رانش ترکیبی تا ۱۲۳۰۰ پوند را برای جت ممکن می‌کند.

XB-۱ نشان دهنده نقطه عطفی در توسعه هواپیمای تجاری برنامه‌ریزی‌شده بوم به نام اورچر(Overture) است که به گفته شول به زودی می‌تواند پروازهای مافوق صوت را وارد جریان اصلی کند. به شرطی که همه چیز با آزمایش XB-۱ به خوبی پیش برود، بوم قصد دارد تا در سال ۲۰۲۶ اورچر را راه‌اندازی کند و اولین پرواز این هواپیما برای پیش از سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده است.

بیشتر بخوانید:

اورچر جانشین آخرین هواپیمای تجاری مافوق صوت، یعنی کنکورد خواهد بود که بین سال های ۱۹۶۹ و ۲۰۰۳ پرواز می‌کرد. کنکورد به دلیل افزایش هزینه‌های عملیاتی و کاهش فروش بلیت زمین‌گیر شد. این مشکل دوم عمدتا ناشی از دو عامل بود: یکی سقوط پرواز ۴۵۹۰ ایرفرانس در سال ۲۰۰۰، که منجر به کشته شدن ۱۰۹ مسافر و خدمه و همچنین چهار نفر شد، و دیگری رکود عمومی در صنعت هوانوردی در اواخر سال ۲۰۰۱، پس از حمله ۱۱ سپتامبر به مرکز تجارت جهانی. 

کد خبر 786036
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha