پریسا خلف بیگی: برای نخستین بار کارشناسان محیط زیست درپناهگاه حیات وحش کیامکی واقع در آذربایجان شرقی با دوربین‌تله‌ای موفق به عکس برداری از یک پلنگ ماده و 2توله آن شدند.

رضا مسعود، کارشناس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی درباره وضعیت پلنگ دراین استان گفت: با همکاری اداره کل محیط‌زیست استان، موفق شدیم این عکس را با دوربین تله‌ای از یک ماده پلنگ و 2توله آن بگیریم.

ما در استان همیشه سعی کرده‌ایم طعمه‌های پلنگ و زیستگاه آن را حفظ کنیم، اما متأسفانه هیچگاه به‌خود پلنگ – این‌گونه نادر حیات وحش – توجه نشده است.

وی در مورد زیستگاهای پلنگ در پهنه آذربایجان یاد آور شد: در دهه 1990 در زیستگاه‌های خاصی مثل منطقه امن کنتال، دره گیزدر کیامکی و منطقه آنزاو ارسباران پلنگ وجود داشت؛

اما از یک سو، جنگ میان آذربایجان و ارمنستان باعث ناامن شدن زیستگاه پلنگ شد و از سوی دیگر، تغییر الگوی کشت و توسعه باغات باعث افزایش ناگهانی جمعیت گراز‌ها شد.

در حال حاضر هم یکی از معضلات استان خسارتی است که گراز‌ها به محصول می‌زنند؛ ضمن آنکه کشتن گرازها هزینه قابل توجهی را به اداره محیط زیست تحمیل می‌کند.

نکته دیگر اینکه گراز یکی از طعمه‌های پلنگ است و از آنجا گرازها همه جا وجود دارند در نتیجه در برخی موارد خارج از مناطق حفاظت شده پلنگ رؤیت شده است. به گفته این کارشناس، پس از آتش سوزی جنگل‌های ارس، برخی گونه‌های حیات وحش مثل گراز و شوکا وارد منطقه ما شده و باعث ترمیم جمعیت شوکا شدند، به همین دلیل احتمال آن وجود دارد که برخی گوشتخواران مثل پلنگ نیز به‌دلیل وجود این طعمه‌ها وارد منطقه شده باشند.

مسعود هدف از نصب دوربین‌های تله‌ای را، مستند‌سازی‌ حضور پلنگ در برخی مناطق عنوان کرد و افزود: اداره محیط زیست تلاش می‌کند با کمک این دوربین‌ها نقشه‌ای از محدوده پراکنش پلنگ در تمامی مناطق آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل تهیه کند.

به همین منظور در حال حاضر، نقاطی برای نصب این دوربین‌ها در مناطقی مثل پناهگاه
حیات وحش کیامکی، ذخیره گاه زیست کره ارسباران، منطقه شکار ممنوع کاغذ کنان، در نظر گرفته شده است.

کد خبر 71682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز