منطقه سرخرود بین محمود آباد و فریدون‌کنار، در شمال ایران میزبان بیش از 3000 قوی مهاجری است که امسال برای زمستان گذرانی به این منطقه آمده‌اند.

به گزارش سبز پرس، این نخستین بار است که قوها با چنین تعدادی به سرخرود مهاجرت کرده‌اند. طبق گفته محمد‌علی ‌الله قلی کارشناس محیط‌زیست، 95درصد این قو‌ها قوی فریاد کش و بقیه قوی گنگ هستند.

وی در ادامه گفت: سال گذشته این قو‌ها در حدود 800عدد بودند و در سال پیش از آن تعداد انگشت شماری به فریدون‌کنار آمده بودند؛

اما متأسفانه در 2 سال گذشته به‌دلیل اینکه برخی پرندگان دیگر مثل اردک‌ها لابه‌لای آنها مخفی می‌شوند شکارچیان این پرندگان را مورد اذیت و آزار قرار داده‌اند و با دست بردن در زهکشی آب منطقه، آنها را به سمت دامگاه‌ها هدایت کرده و حتی اقدام به زنده‌گیری و فروش قو‌ها به باغ وحش مشهد کرده‌اند؛ به همین دلیل این پرندگان به‌دلیل شرایط محیطی نامناسب اواسط زمستان پارسال سرخرود را انتخاب کردند.

وی در مورد مشکلات قو‌ها در این منطقه بیان داشت: متأسفانه کمبود غذا و وجود دکل‌های برق فشار قوی در نزدیکی محل تجمع قو‌ها و گیر کردن در دام صیادان و شکار، موجب تلفات این حیوانات شده است. اغلب تلفات مربوط به همان 5 درصد قوی گنگ است که خوشبختانه با کمک مردم علاقه‌مند، توانستیم 4 تن ذرت خریداری کنیم و باعث تجمع و ماندن پرندگان در منطقه شویم.

کد خبر 74340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز