گروه ورزشی: پروژه هدایتی - پرسپولیس در دولت علی‌آبادی در ورزش، به واگذاری بخشی یا تمام سهام باشگاه پرسپولیس به مردی متمول که حضورش در فوتبال به 2 سال قبل و تیم استیل‌آذین و ماجراهایش بر می‌گردد

آنجایی که علی‌آبادی 5 ماه پس از تصدی ریاست  ورزش به سایت خبری سازمان تربیت‌بدنی گفته بود: «پرسپولیس و استقلال دو سرمایه ملی ورزش ایران هستند و چون از بودجه دولتی ارتزاق می‌کنند، نباید در آنها حیف و میلی صورت گرفته و مالکیت‌شان در اختیار افراد باشد.

بی‌شک این دو باشگاه به‌عنوان سرمایه ملی ورزش باید در اختیار مردم باشند و بس. آنچه در ارتباط با دو باشگاه پرسپولیس و استقلال حائز اهمیت بسیار است اینکه باید به نقطه‌نظرات و خواسته‌های میلیون‌ها طرفدار دو باشگاه احترام گذاشت و خواسته‌هایشان را محقق ساخت.»

اما 3 سال بعد و زمانی که مناقشه واگذاری پرسپولیس به حسین هدایتی به اوج خود رسیدعلی‌آبادی  در گفت‌و‌گو با یک روزنامه جملاتی را بر زبان آورد که پیش از هر فردی هدایتی را نا امیدمی‌کرد.

داستان ورود هدایتی به پرسپولیس با پیش‌زمینه استیل‌آذین همراه بود؛ تیمی که فردی متمول با همکاری علی پروین آن را روانه رقابت‌های دسته اول لیگ آزادگان کرده بود، تیمی که عاقبتی برای هدایتی نداشت و بر همکاری پر حرف و حدیث‌اش با علی پروین پایان داد.

در حالی که حبیب کاشانی با استعفا از پرسپولیس جدا می‌شد، هدایتی و تیم جدیدی از منصوبان سازمان ورزش وارد هیات‌مدیره پرسپولیس شدند که هدایتی جذاب‌ترین عضو هیات مدیره‌ای بود که در نهایت ریاست آن را بر عهده گرفت. ورود هدایتی همراه بود با شایعه خرید پرسپولیس توسط او.موضوعی که وی هیچ‌گاه آن را رد نکرد. انگار حضور او در پرسپولیس به خاطر در اختیار گرفتن مالکیت این تیم بود: «من به سازمان تربیت‌بدنی پیشنهاد کرده‌ام مثل یک فرد عادی در مزایده یا مناقصه و هر برنامه دیگری که صلاح می‌دانند شرکت کنم و در صورتی که برنده شدم امور باشگاه را با هزینه خودم پیگیری کنم.

مطمئن باشید اگر سهام باشگاه به بنده واگذار شود بلافاصله کار احداث ورزشگاه اختصاصی باشگاه پرسپولیس آغاز خواهد شد. ضمن اینکه خبرهای خوب دیگری هم دارم که همه آنها بستگی به واگذاری سهام دارد.» اما از همان زمان موضوع واگذاری سهام پرسپولیس به هدایتی با مشکلاتی همراه بود، مسئله‌ای که او در مورد آن می‌گوید: «واقعیت این است که تعامل خوبی بین ما و سازمان تربیت‌بدنی وجود دارد اما متاسفانه برخی‌ که دلشان به حال این ورزش نمی‌سوزد مدام در حال سنگ‌اندازی هستند. حتی اگر فرد دیگری در این مناقصه پیروز شود مطمئن باشید بنده کنارش خواهم ماند و با تمام وجود برای پرسپولیس کار خواهم کرد. اینطور نیست که فکر کنید من پرسپولیس را برای خودم می‌خواهم.»

مناقشه خرید سهام پرسپولیس گرچه با اعلام قطعی عدم فروش آن به هدایتی تا حدودی پایان یافت، اما ادامه همکاری مرد متمول هیات‌مدیره پرسپولیس را به چالش کشانید؛ مسئله‌ای که بارها در رسانه‌ها بازتاب یافت و حتی برخی خبرگزاری‌ها از استعفای او خبر داده بودند.

مخالفت با واگذاری پرسپولیس به هدایتی

اما پشت‌پرده عدم فروش پرسپولیس در شرایطی عیان شد که رئیس سازمان ورزش در گفت‌و‌گو با یک روزنامه در مواجهه با سئوالات متعدد در مورد خصوصی‌شدن پرسپولیس واکنشی منفی نشان داد. علی‌آبادی پس از اینکه از او پرسیدند که چرا پرسپولیس را به هدایتی واگذار نمی‌کنید، می‌گوید: «بحث را به شخص خاصی نکشانید. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هریک دست‌کم 10 میلیون هوادار دارند. اگر این تیم‌ها به کسی منتقل شود که نتواند هزینه‌ها را تامین کند و تیم‌ها ضربه بخورند، ما باید جوابگو باشیم.»

رئیس سازمان ورزش در قسمتی دیگر از گفت‌و‌گوی خود ادامه داده بود: «ما در سازمان تربیت‌بدنی هر کسی را که باشگاه خصوصی تاسیس کند حمایت می‌کنیم. آقای هدایتی هم اگر احساس می‌کند، می‌تواند به صورت خصوصی تیمداری کند برود همان استیل‌آذین را بیاورد به لیگ‌برتر. خصوصی‌سازی یک بحث عمومی است. اصلا چه کسی آنها را محدود کرده که بروند امتیاز پیام مشهد را بخرند. چرا آنها فقط دنبال استقلال و پرسپولیس هستند. بروند سراغ تیم‌های دیگر. اصلا چرا تا وقتی بحث خصوصی‌سازی پیش می‌آید ما به سرعت می‌گوییم پرسپولیس و استقلال؟»

اما این همه ماجرا نبود، داستان هدایتی و پرسپولیس زمانی جالب‌تر شد که سخنگوی سازمان ورزش که اتفاقا عضو هیات‌مدیره پرسپولیس هم هست در گفت‌و‌گو با یک پایگاه خبری در مورد گفت‌و‌گوی علی‌آبادی توضیحاتی ارائه کرد که پشت‌پرده عدم واگذاری پرسپولیس را مشخص می‌کرد: «سازمان ورزش می‌خواهد استقلال و پرسپولیس را بفروشد اما مجوز لازم را برای انجام این کار از سوی مراجع بالاتر ندارد.» این جدیدترین موضع سازمان ورزش است درباره دلایل به تاخیر‌افتادن واگذاری تیم‌های پایتخت به بخش  خصوصی.

محمدآخوندی در ادامه توضیحات خود ادامه داد که  گفت‌و‌‌گوی رئیس سازمان ورزش با روزنامه منتشر‌کننده  دست کاری شده و شخص اول ورزش کشور این جمله را به صورتی که در مصاحبه آمده،  مطرح نکرده است. او اعتقاد داشت تنظیم‌کنندگان مصاحبه شش سئوال را تبدیل به یک پاسخ کرده‌اند که حاصلش این اتفاق شده است.

سخنگوی سازمان و عضو هیات‌مدیره پرسپولیس با اشاره به اینکه علی‌آبادی در مورد هدایتی حرف تندی نزده است، توضیح داد: «علی‌آبادی  به پرسشگر گفت لطفا بحث را شخصی نکنید. اما او درباره تمایل آقای هدایتی گفت. دوباره رئیس سازمان پاسخ داد بستر برای واگذاری آماده نیست. پرسشگر سئوالش را عوض کرد و گفت اما آقای هدایتی می‌خواهد تیمداری کند و خودش مالک باشد که علی‌آبادی پاسخ داد ایشان تا زمان فراهم‌شدن شرایط می‌توانند با سرمایه‌گذاری در استیل آذین به فوتبال ایران خدمت کنند.»

در ادامه اما سخنگوی سازمان دلیل ورود هدایتی به پرسپولیس را واگذاری سهام این باشگاه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: «در ابتدای فصل وقتی سازمان ورزش تصمیم گرفت آقای هدایتی به باشگاه پرسپولیس یا عضوی دیگر به استقلال برود این اقدام پیش‌زمینه‌ای بود تا این دو تیم را به بخش خصوصی واگذار کنیم. مهندس داشت زمینه را برای خصوصی‌کردن این دو تیم و انتقال‌شان به افرادی چون آقای هدایتی فراهم می‌کرد و ایشان هم با همین انگیزه وارد هیات‌مدیره تیم شدند اما مجوزهای لازم برای واگذاری دو تیم در اختیار سازمان ورزش نبود و ما هم بدون این مجوزها قادر به واگذاری این دو تیم نیستیم؛ اتفاقی که سازمان ورزش به دنبالش بود عملی نشد.»

کد خبر 71592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز