همشهری آنلاین: نخست‌وزیر ژاپن دستور عملیات نیروی دریایی این کشور را علیه دزدان دریایی شاخ آفریقا صادر کرد.

خبرگزاری آلمان از توکیو گزارش داد، خبرگزاری ژاپنی جیجی پرس اعلام کرد تار آسو، یاسوکازو هامادا (Yasukazu Hamada) وزیر دفاع ژاپن را مامور این امر کرده است.

این اولین باری خواهد بود که نیروی مسلح ژاپن موسوم به نیروهای دفاعی در چنین عملیاتی در آب‌های خارج از این کشور مشارکت می‌کنند.

وزیر دفاع ژاپن روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: نخست وزیر به من دستور داده کارهای مقدماتی را تسریع کنم تا نیروهای دفاعی (ارتش ژاپن) بتوانند هر چه زودتر تدابیر لازم را برای مبارزه با دزدی دریایی در سواحل سومالی اتخاذ کنند.

ژاپن با توجه به قانون اساسی ضدجنگ خود که پس از  جنگ جهانی دوم تصویب شد، میدان عمل وسیعی در انجام عملیات نظامی ندارد. بر اساس قانون اساسی ژاپن،‌ نیروهای دفاعی این کشور فقط اجازه دارند از کشتی‌هایی ژاپنی یا کشتی‌هایی که اتباع ژاپنی را جابجا می‌کنند، حمایت کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای به نیروهای دریایی و همچنین هواپیماهای نظامی خارجی توصیه کرده است از همه توان خود برای ریشه‌کنی دزدی دریایی در منطقه استفاده کنند. دزدان دریایی در آب‌های ساحلی کشور آشوب‌زده سومالی تاکنون ده‌ها کشتی خارجی را ربوده‌اند و  بین 30 تا 50 میلیون دلار از شرکت‌ها و صاحبان کشتی‌هایی که ربوده بودند، باج گرفته‌اند

کد خبر 71521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز