همشهری آنلاین: حمله جدید دزدان دریایی سومالی به نفت‌کش سعودی توجه متخصصان کشتیرانی را به روی آوردن به روش‌های جدید برای مقابله با دزدان جلب کرده‌است.

با وجود کاهش تعداد دزدی‌های دریایی از 452 دزدی در سال 2003 به 282 دزدی در سال 2007، دزدی‌های سواحل سومالی فصلی جدید در مشکلات جامعه جهانی باز کرده‌است چرا که از سال 2007 تا به حال تعداد دزدی‌های دریایی 100 درصد افزایش یافته است.

ستاره سیروس که نام یک نفت‌کشی سعودی است روز 28 آبانماه در سواحل کنیا دزدیده شد و 2 میلیون بشکه نفت به ارزش 100 میلیون دلار را حمل می‌کند.[نفتکش دزدیده شده سعودی به سومالی می‌رود]

جدا از اتحاد جدیدی که شرکت‌های کشتیرانی و بازرگانی و همچنین ناتو برای مقابله مسلحانه با دزدان دریایی تشکیل داده‌اند، فن‌آوری‌ جدیدی به نام:Magnetic Acoustic Device  MAD (دستگاه تولید صدای مغناطیسی) و :Long Range Audio Device  L-RAD(دستگاه تولید صدای دوربرد) به زودی به کمک کشتی‌های تجاری می‌رود.

واهان سیمیدیان، مدیر عامل شرکت  HPV که این دو فن‌آوری را طراحی و ساخته است می‌گوید: "ما صدا را از طریق چیزی که آن را یک منبع ساده پیغام صوتی می‌نامیم تولید می‌کنیم و به این معنی است که صدایی تولید می‌شود که از فاصله بسیار دور شنیده می‌شود.اگر کاپیتان کشتی در مورد کشتی یا قایقی مشکوک شود می‌تواند حالت آژیر را روشن کند. با این روش به دزدان دریایی اعلام می‌کنند که از وجود آن‌ها اطلاع دارند."

او می‌افزاید: "در صورت نزدیک شدن بیشتر دزدان با فعال کردن سیستمی دیگر، صدایی ناهنجار ایجاد می‌شود که بشدت آزار دهنده است."

با این حال متخصصان می‌گویند که در حالتی که از تمام قدرت این سیستم استفاده شود، صدای تولید شده می‌تواند افراد را از کنترل خارج و از پا در بیارد. نیک دیویس که یک خلبان بازنشسته است و حالا یک شرکت خدمات امنیت دریایی را اداره می‌کند که دارای یک تیم سه نفره از متخصصان است و به تازگی حمله دزدان به یک کشتی حامل مواد شیمیایی را خنثی کرده‌اند.

او در این باره می‌گوید: "این روز‌ها برای کشتی‌های آسیب‌پذیر، اتصال سیم‌های خاردار بزرگ به دور کشتی، شناور کردن بشکه‌های شن و ماسه، قرار دادن شلنگ‌های آتش‌نشانی بر روی ماکسیمم فشار و قرار دادن دیدبانی مناسب بر روی عرشه از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر کشتی کوچکی نزدیک شود باید سیستم L-RAD را روشن و تمام خدمه را روی عرشه جمع کنند."MAD دستگاه

شرکتی هلندی ابتکار جدیدی در ساخت این سیستم‌ها به خرج داده و از یک حفاظ 9هزار ولتی به دور کشتی استفاده می کند.

سیروس مودی، مدیر دفتر بین‌المللی کشتیرانی می‌گوید که این سیستم قابل استفاده ‌است ولی برای هر نوع کشتی مناسب نیست.

او می‌گوید: "این وسیله برای استفاده در کشتی‌هایی که بار آن‌ها مواد قابل اشتعال است به هیچ وجه مناسب نیست. ما استفاده از ابزار‌های کشنده را پیشنهاد نمی‌کنیم و ساده‌ترین و کارا ترین روش داشتن دیدبانی مناسب است."

یکی از روش‌های دیدبانی استفاده مرتب از رادار است ولی با این حال نویزها می‌توانند رادار را ار کار بیندازند و توانایی ردیابی را از آن بگیرند.

ولی موسسه‌ فن‌آوری واقع در منطقه آنگلیای شرقی در انگلیس در حال ساخت راداری است که نه تنها اجسام را ردیابی، بلکه شناسایی نیز می‌کند.

تصویری که رادار هلوگرافیک از اجسام ارائه می‌دهد

گوردون اوسوالد، مدیر شرکت فن‌آوری مشاورین کمبریج (Cambridge Consultants) در این باره می‌گوید: " رادار هولوگرافیکی که ما در حال کار بر روی آن هستیم به صورت پیوسته پیرامون کشتی را زیر نظر قرار می‌گیرد و به جای پخش یک شعاع 360درجه (که به صورت متناوب قطع و وصل می‌شود)، اجسام را شناسایی و به طور مرتب وضعیت آن را زیر نظر می‌گیرد."

با تمام تلاش‌ کشورها برای حل معضل دزدان دریایی در خلیج عدن، هنوز 12 کشتی از جمله کشتی باری اوکراینی فاینا که بار آن 33 تانک و سلاح‌های نظامی بوده‌است، آزاد نشده‌اند و همچنین برای آزادی آن‌ها نیاز به مذاکره است.

کد خبر 68826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز