وزیر جهادکشاورزی گفت: متوسط قیمت یک کیلو پسته در دنیا بیش از ۶ دلار و متوسط قیمت هر لیتر نفت تنها ۷۰ سنت است و این امر نشان‌می دهد محصول پسته بسیار ارزآور برای کشور است. 

پسته

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاوری در اختتامیه جشنواره پسته دامغان اظهار کرد: یکی از سرمایه های اصلی مردم دامغان، نیروی انسانی ارزشمند و خوش‌فکر این شهر است.‌

وی با بیان اینکه پسته یک‌ محصول فرهنگی و تاریخی است، افزود: پسته دامغان، محصولی با کیفیت و با عملکردی مناسب و بالا است.‌

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان و باغداران شرف ما هستند به تاریخ کهن دامغان پرداخت و تصریح کرد: دامغان یکی از مراکز تمدنی ایران زمین است. 

وی با اشاره به تلاش های استاندار سمنان گفت: استاندار پر تلاش سمنان با تعاملات خوب خود توانسته است تا استان را به سرعت به سمت رشد و پیشرفت هدایت نماید. 

ساداتی نژاد با بیان اینکه بالغ بر ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت محصول ارز آور پسته است افزود: مزیت کشور ایران، کشاورزی و مزیت کشاورزی در کشور ما باغداری و مزیت باغداری نیز، پسته کاری است. 

تلاش برای کسب مجدد رتبه اول صادرات جهان

وی به صادرات پسته کشورمان در گذشته پرداخت و ادامه داد: از یک‌ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات انجام شده در سال ۱۳۹۹، قدری تنزل کرده ایم که باید تلاش شود تا جایگاه نخست خود را مجددا کسب کنیم.

وزیر جهادکشاورزی گفت: امید است که با اقدامات ترویجی و آموزشی مناسب در یک سال آینده بتوانیم به عملکرد دوبرابری تولید پسته در کشور و استان سمنان دست یابیم. 

این عضو کابینه اظهار کرد: متوسط قیمت یک کیلو پسته در دنیا ۶ دلار و متوسط هر کیلو نفت حدود ۷۰ سنت است و این امر نشان‌ می دهد محصول پسته بسیار ارزآور برای کشور است. 

وی با اشاره به ظرفیت بالای دامغان در حوزه کشاورزی و باغداری اضافه کرد: باید در جهت به زراعی  به باغی، نوسازی و برندینگ در دامغان‌ تلاش مضاعف کنیم‌. 

وی با بیان اینکه حد اعتباری مناسبی برای بسته بندی و فرآوری محصول پسته در بانک‌ کشاورزی ایجاد خواهد شد افزود: زنجیره ارزش و تولید ثروت برای شهرستان دامغان دارای اهمیت است و ما نیز در این زمینه حمایت های لازم را به انجام‌خواهیم‌ رساند.

این عضو کابینه سیزدهم گفت: سال ۱۴۰۱ با حمایت ریاست جمهور، سال خوبی برای کشاورزان بود و در تلاشیم بنا به فرمایش دکتر رئیسی ، کشاورزی را اقتصادی کنیم. 

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: ۱۲۸ درصد رشد خرید گندم، حرکتی پرشتاب به سمت اقتصاد کشاورزی در کشور است . 

افزایش دوبرابری تولید پسته

ساداتی نژاد از افزایش دو برابری تولید زیتون در کشور در سال جاری خبر داد و با اشاره به اهمیت دامداری در کشور خاطرنشان کرد: یکی از با شرف ترین و دلسوزترین اقشار مردم‌ ایران دامداران و پرورش دهندگان طیور هستند.‌

وی وعده داد: از هفته آینده معاون‌ امور دام وزارت جهاد کشاورزی، بحث تهاتر نهاده با گوشت را به انجام‌ خواهد رساند. نهاده های دامی از هفته آینده به دامداران ارائه و بعد از فصل پروار بندی تهاتر انجام خواهد شد. 

وزیر جهادکشاورزی همچنین گفت: در حوزه دام سنگین و شیر مشکلاتی وجود داشت که با تدبیر انجام‌شده این‌مشکل برطرف گردید. 

وی با بیان اینکه مرکبات (سیب ، نارنگی و پرتقال) از معافیت ۵۰ درصد رفع تعهد ارزی بهره‌مند شد تصریح کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان را وظیفه خود می دانیم‌.

این عضو کابینه گفت: صدور اسناد کشاورزی بنا به دستور رئیس جمهور, حداکثر تا پایان دولت انجام و تحویل کشاورزان‌خواهد شد. 

وی با اشاره به کم آبی در بخش کشاورزی افزود: الگوی کشت‌محصولات کم‌ آب بر، در استان هایی همچون سمنان‌ ،مورد توجه بوده و تسهیلات لازم در این زمینه ارائه خواهد شد. 

کد خبر 714124
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha