جانشین فرمانده نیروی انتظامی از کاهش 50 درصدی قمه‌زنی در ماه محرم سال گذشته نسبت به سال 85 خبر داد و گفت: موضوع قمه‌زنی در محرم امسال به‌صورت ویژه از سوی نیروی انتظامی پیگیری خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سردار احمدرضا رادان در نخستین نشست خود با خبرنگاران به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی انتظامی، درباره تمهیدات پلیس در محرم امسال، افزود: میزان قمه‌زنی در هیئت‌های عزاداری طی سال گذشته نسبت به سال85، 50 درصد کاهش یافت و امسال نیز اگر هیئتی درعزاداری از قمه استفاده کند، قطع به یقین مجوزش مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.

سردار رادان با اشاره به اینکه قمه زنی خلاف نظر شرع و قانون است، تصریح کرد: متأسفانه در برخی از شهرهای استان‌ها مانند خمینی‌شهر اصفهان، بحث قمه‌زنی در مراسم عزاداری به یک موضوع ریشه‌دار تبدیل شده است، اما با توجه به فعالیت‌های فرهنگی انجام شده، 40 تا 60 درصد قمه‌زنی در این شهر طی سال گذشته کاهش یافته است.

علم کشی ممنوع است

سردار رادان موضوع ترافیک و امنیت در سطح کشور را در ایام محرم از جمله مسائل مورد توجه پلیس عنوان  و اضافه کرد: بحث ترافیکی در استان‌های مختلف براساس سطح دسته‌روی‌ها، مورد توجه قرار می‌گیرد.

همچنین محدودیت‌های عبور و مرور نیز در این ایام اجرا خواهد شد.  سردار رادان با بیان اینکه استفاده، نصب و حمل شمایل‌های منتسب به امامان معصوم(ع) در دسته‌های عزاداری و هیئت‌ها ممنوع است، بیان داشت: در سال گذشته سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری عملکرد خوبی را در رابطه با جایگزینی تصویر شهدای تکایا و همچنین تصاویری از بین‌الحرمین داشتند.

وی ادامه داد: حرکت کاروان‌های علم‌کشی بدون عزادار در خیابان‌ها هم مانند سال گذشته ممنوع است و نیروی انتظامی با تعاملی که با مسئولان هیئت‌ها دارد، اجازه حرکت این کاروان‌ها را در شهر نخواهد داد.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی، طبل و سنج را تنها آلات مجاز برای استفاده در مراسم عزاداری توسط هیئت‌ها نام برد و در ادامه از وجود «همیاران محرم» در هیئت‌های عزاداری سراسر کشور خبر دادو ابراز کرد: «همیاران محرم» علاوه بر اینکه پل ارتباطی با پلیس هستند، وظیفه انضباط و انتظام بخشیدن در هیئت‌ها را برعهده دارند. 

سردار رادان با اشاره به اینکه بالغ بر 8 هزار هیئت مذهبی در پایتخت وجود دارد، خاطرنشان کرد: طی برنامه‌ریزی‌ انجام شده، حداقل در هر هیئت 2 نفر به‌عنوان «همیار محرم» حضور خواهند داشت که براساس آن، محرم امسال حداقل بالغ بر 16 هزار همیار محرم در تهران فعال خواهند بود.

این در حالی است که وجود بیش از 2 همیار محرم در هیئت‌های مذهبی منوط به حجم و وضعیت آنهاست.  جانشین فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: به مسئولان هیئت‌ها توصیه کرده‌ایم که مراسم‌ عزاداری را تا نیمه شب به پایان رسانند.

تکذیب ماجرای دهدشت

در ادامه این نشست سردار رادان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر سکوت خبری پلیس در برخی از پرونده‌های خاص مانند پرونده قتل‌های زنجیره‌ای آبادان و همچنین موضوع تجاوز به 80 نوجوان در شهرستان دهدشت، گفت: نیروی انتظامی معتقد است که هر چقدر اطلاع‌رسانی شفاف‌تر باشد، مردم اعتماد بیشتری به پلیس خواهند داشت، اما از نظر تخصصی در زمانی که پلیس و دستگاه‌های قضائی توانسته باشند همه ادله و حاشیه‌های جرم را جمع‌آوری کنند، این اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت که پلیس نیز ملاحظاتی را در این باره داشته که قابل‌قبول تمام جوامع خبری است. 

وی با اشاره به اینکه پلیس هیچ ابایی برای اطلاع‌رسانی ماجرای دهدشت کهگیلویه و بویراحمد نداشته است، با تکذیب تجاوز به80 نوجوان پسر در این شهرستان‌، یادآورشد: پلیس چندی پیش 2 نفر از اراذل و اوباش را دستگیر کرد و طی تحقیقات خود به 6 اراذل و اوباش رسید و در بررسی‌های بیشتر این پرونده، 4 شاکی به پلیس اظهار کردند که فرزندانشان مورد آزار و اذیت این افراد قرار گرفته‌اند، اما مجموع اعترافات افراد دستگیرشده به 10 نفر رسیده و موضوع اذیت و آزار 80 پسر صحت ندارد.

تکلیف قتل‌های زنجیره‌ای آبادان تا 8 روز آینده

جانشین فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: در موضوع قتل‌های زنجیره‌ای آبادان نیز مسئولیت و جمع‌بندی تیم پیگیری کوتاهی‌های احتمالی، به‌عهده من گذاشته شده که تاکنون پیگیری‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است که حداکثر تا 8 روز آینده تصمیم نهایی در رابطه با کوتاهی‌های احتمالی این پرونده‌ گرفته خواهد شد.

کد خبر 71315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز