رئیس سازمان خصوصی‌سازی از تصویب طرح واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت در هیأت دولت خبر داد و تأکیدکرد: درفاز نخست به ۳.۵میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران سهام عدالت واگذار خواهد شد.

سهام عدالت

به گزارش همشهری آنلاین، آمارها نشان می‌دهد انحراف در روند واگذاری سهام عدالت در ۱۵ سال گذشته به قدری بوده که موجب شده به ۲۱میلیون نفر از دهک‌های یک تا ۶ که گروه‌های هدف سهام عدالت بوده‌اند، سهام عدالت واگذار نشود و در مقابل به ۱۰ میلیون نفر از ثروتمندان سهام عدالت تخصیص یابد.

نمایندگان مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در مصوبه‌ای راهکاری برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در سال۱۴۰۱ مشخص کردند. طبق مصوبه مجلس، دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) مددجویان سازمان بهزیستی و سایر افراد فاقد سهام عدالت اقدام کند.

طبق مصوبات مجلس و تأیید هیأت دولت قرار است واگذاری سهام عدالت به جاماندگان به‌زودی آغاز شود.آن طورکه روزگذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در هیأت دولت تصویب شده است.

حسین قربان‌زاده در این‌باره توضیح داد: طبق مصوبه دولت در فاز نخست به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگرانی که سهام عدالت ندارند سهام عدالت واگذار خواهد شد.

به‌گفته او تعداد جاماندگانی که در فاز نخست شناسایی شده‌اند ۳میلیون‌و۵۰۰هزار نفر است.

او در مورد زمان آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان گفت: پرتفوی (سبد سهام) جاماندگان از قبل در سازمان خصوصی‌سازی‌ پیش‌بینی شده بود، اما یکی از شرکت‌ها در هیأت دولت حذف شد و باید جابه‌جایی پرتفوی صورت بگیرد تا بتوان امور را پیش برد. البته این طرح بعد از هیأت دولت باید به هیأت تطبیق مجلس برود و چنانچه ایرادی نداشته باشد، لازم‌الاجرا است.

او اما اشاره‌ای به تعداد کل افرادی که قرار است به آنها سهام عدالت اختصاص یابد نکرد.

تعداد افراد جدیدی که سهام عدالت می‌گیرند

پیش از این رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با همشهری درباره اینکه چه تعداد از مشمولان جدید، سهام عدالت دریافت خواهند کرد گفته بود: برآورد ما این است که به ۱۰ تا ۱۵میلیون نفر از جامانده‌ها، سهام عدالت داده شود.در این طرح جاماندگان سهام عدالت در چند گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه نخست افرادی هستند که در سال ۸۴جزو مشمولان دریافت سهام عدالت بودند اما به دلایل مختلف از فهرست نهایی سازمان خصوصی‌سازی‌ حذف شدند، که تعداد آنها یک میلیون و ۸۰۰هزارنفر تا ۲میلیون‌نفر است مانند کارگران ساختمانی ودستفروشان که در زمره مشاغل تعریف نشده‌ای هستند که اطلاعات جامعی درباره آنها وجود ندارد.

محمدرضا پور ابراهیمی با بیان اینکه دومین گروه افرد کمتر از ۱۴سال هستند توضیح داده بود: از سال۸۵ تاکنون بسیاری از خانواده‌هایی که سهام عدالت دریافت کردند، صاحب فرزند جدید شدند که این فرزند از سهام عدالت محروم است این افراد در گروه دوم قرار می‌گیرند. گروه سوم نیز افرادی هستند که طی سال‌های گذشته به‌دلیل بروز مشکلات اقتصادی، توان مالی آنها کاهش یافته و هم‌اکنون جزو دهک‌های کم‌درآمد محسوب می‌شوند.

ارقام دقیق‌تر از جامانده‌های سهام عدالت

اطلاعاتی که پیش از این وزارت کار برمبنای پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان منتشر کرده بود نشان می‌دهد خطا در شناسایی افراد مشمول سهام عدالت در گذشته سبب شده که ۴۵درصد از افراد دهک دهم جامعه یعنی ثروتمندان مشمول سهام عدالت شوند و در مقابل ۴۲درصد از کم‌درآمدترین گروه‌های جامعه فاقد سهام عدالت باشند این یعنی اینکه نزدیک به ۲۱میلیون نفر از کم‌درآمدترین افراد جامعه سهام عدالت ندارند اما در مقابل ۱۰میلیون نفر از پردرآمدترین گروه‌های جامعه سهام عدالت دارند.

طبق این اطلاعات در دهک نهم و دهم یعنی ثروتمندترین افراد جامعه به‌ترتیب ۶۵ و ۶۰درصد افراد سهام عدالت گرفته‌اند که ۱۰میلیون نفر را شامل می‌شود اما در مقابل از جمعیت ۴۹‌میلیون‌و۴۴۸ هزار نفری دهک‌های یک تا ششم که گروه‌های هدف سهام عدالت بوده‌اند تعداد ۲۰میلیون‌و۸۰۶ هزار نفر یعنی ۴۲درصد از کل این جمعیت فاقد سهام عدالت هستند. بین این افراد ۳میلیون ازمددجویان تحت پوشش کمیته امداد و افراد تحت پوشش بهزیستی دیده می‌شوند که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. به بیان دقیق‌تر ۲۸درصد از افراد تحت پوشش بهزیستی یعنی یک‌میلیون نفر و ۲۱درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد یعنی ۲میلیون نفر سهام عدالت ندارند.

این انحراف در اجرای طرح واگذاری سهام عدالت که در طول ۱۵سال گذشته اجرا شده در حالی اتفاق افتاده است که اساسا واگذاری سهام عدالت با هدف کمک به ۶دهک درآمدی پایین جامعه که سطح درآمد کمتری دارند آغاز شد اما راه برعکس را پیمود. این انحراف در عین حال  موجب ناکارآمدی یکی از بزرگ‌ترین سیاست‌های توزیعی در کشور شده است؛ انحرافی که با روح قانون اصل۴۴ و آرمان‌های عدالت‌خواهانه آن منافات دارد.

ارقام دقیق تر از جاماندگان سهام عدالت ؛ شما جزو کدام دسته هستید؟ | اختصاص سهام عدالت برای ۳/۵میلیون نفر جامانده در فاز نخست

کد خبر 713059
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • علی ناصری کریموند IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 0
    سلام شمارا بخدا قسم سهام مارا بدید عیال واریم و اجاره نشین.
  • سجاد IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    خدا خیرتون بده
  • محمد علی صالحی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 0
    نظرمن ما ایثارگران حق سهام عدالت نداریم چون باخون خودانقلاب را نگهداشتیم ولی کسانی هستن که با پارتی سهام عدالت می گیرند بشترشان شغل خوب دارند ولی کسانی هستن فقیر هستن سهام ندارن لطف عدالت را برقرار کنید
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 1
    همیشه سرعده ای کلاه میره وبااینکه احتیاج به سهام عدالت دارن اماناعدالانه بهشون تعاق نمیگیره واین مملکت یک بام ودوهواهرکس زرنگ باشه وپارتی میتونه حقشو بگیره ویکی مثل مابایدنگاه کنه عده ای پول سام بزارن توی جیبشون وماهم فقط نگاه کنیم این چه عدالتی است
  • حامد IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    1 0
    جا موندن از سهام عدالت
  • علی DE ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    سلام چرا به ما که جزء دهک چهار هستیم وسهام عدالتم نداربم ثبت نام نمیشیم چه عدالتیه این کارگرهستیم و مستاجر بیمه سلامت تازه گرفتیم خدارو خوش میاد به ماها هم سهام عدالت بدین
  • لطیف عابدموشایی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    1 0
    من ازسال گڌشته نه یارانه معیشتی گرفتم نه سهام عدالت مستاجرهم هستم