اوغور شاهین و اوزلم تروچی زوج آلمانی ترک‌تباری که یکی از موفق‌ترین واکسن‌های کرونا را تولید کردند، می‌گویند واکسن‌هایی که سرطان‌ را هدف قرار دهند تا پایان این دهه در دسترس خواهند بود.

cancer vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این زوج دانشمند که شرکت المانی بیونتک را بنیانگذاری کردند که با همکاری شرکت فایزر واکسن انقلابی از نوع mRNA را برای کروناویروس تولید کرد، می‌گویند به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند که خوش‌بینی‌ انها را درباره دست یافتن به واکسن‌های سرطان در سال‌های آینده تقویت کرده است.

پروفسورتروچی در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی در روز یکشنبه توصیف کرد که چگونه فناوری mRNA که در کانون واکسن کرونای شرکت بیونتک قرار دارد، می‌توان را تغییر هدفگذاری برای تحریک دستگاه ایمنی برای حمله به سلول‌های سرطانی به جای کروناویروس‌ها به کار برد.

پروفسور شاهین در پاسخ به اینکه واکسن‌های سرطان بر اساس mRNA چه هنگامی برای استفاده در بیماران آماده می‌شوند، گفت این واکسن می‌توانند «پیش از سال ۲۰۳۰» در اختیار قرار گیرند.

واکسنی برای تحریک دستگاه ایمنی به حمله به سلول‌های سرطانی

واکسن کرونای mRNA  با منتقل کردن دستورهای ژنتیکی برای ساختن پروتئین‌های شاخکی ویروس کرونا به درون بدن عمل می‌کنند. این دستورها بوسیله سلول‌های بدن گرفته می‌شوند و این سلول‌ها شروع به تولید پروتئین شاخکی می‌کنند. این پروتئین‌های یا «آنتی‌ژن‌ها» مانند «پوسترهای افراد تحت تعقیب» به کار می‌روند و به آنتی‌بادی‌های دستگاه ایمنی و سایر دفاع‌های بدنی می‌گویند که به دنبال چه چیزهایی باشند و به چه چیزهایی حمله کنند.

تروچی که مدیر ارشد پزشکی شرکت بیونتک است، می‌گوید همین رویکرد را می‌توان برای تحریک دستگاه ایمنی به تعقیب و نابود کردن سلول‌های سرطانی به کار برد. این واکسن به جای حمل کردن رمزهای ژنتیکی مربوط به اجزای ویروس، حاوی دستورهای ژنتیکی مربوط به «آنتی‌ژن‌های سرطان»- پروتئین‌هایی که در سطح سلول‌های سرطانی قرار می‌گیرند، است.

شرکت بیونتک پیش از شروع پاندمی بر روی ساخت واکسن‌های mRNA برای سرطان کار می‌کرد، اما در مواجهه با وضعیت اضطراری جهانی تولید واکسن کرونا را در اولویت قرار داد. این شرکت اکنون چند واکسن سرطان را وارد کارآزمایی بالینی کرده است. تروچی گفت پس از تولید و موفقیت واکسن فایزر/بیونتک که شبیه به واکسن کرونای شرکت آمریکایی مدرنا است، « ما به کارمان بر روی سرطان بازگشته‌ایم.»

چالش‌ ساخت واکسن برای سرطان‌

این شرکت آلمانی امیدوار است که بتواند از این طریق درمان‌هایی برای سرطان روده بزرگ، سرطان پوستی از نوع ملانوم و سرطان‌های دیگر تولید کند، اما موانع عمده‌ای بر سر راهش وجود دارد. سلول‌های سرطانی که تومورها را می‌سازند، می‌توانند طیف گسترده‌ای از پروتئین‌ها را بر سطح خود بروز دهند و به این ترتیب ساختن واکسنی که همه سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهد و تاثیری بر بافت‌های سالم نداشته باشد، کار بسیار مشکلی است.

تروچی می‌گوید شرکت بیونتک در طول دوران پاندمی آموخت چگونه واکسن‌های mRNA را سریع‌تر تولید کند و شناخت بهتری از چگونگی پاسخ دستگاه ایمنی انسان به mRNA پیدا کرد. تولید فشرده و عرضه سریع واکسن کروناهمچنین به شرکت‌های ناظر دارویی کمک کرد دریابد چگونه این واکسن‌ها راتایید کنند. به گفته تروچی، این وضعیت یقینا باعث شتاب بخشیدن به عرضه واکسن سرطان هم می‌شود.

تروچی البته درباره موفقیت واکسن‌های سرطان احتیاط به خرج داد. او می‌گوید: «ما به عنوان دانشمند همیشه تردید داریم که بگوییم علاجی برای سرطان در اختیار خواهیم داشت. ما به رشته‌ای از پیشرفت‌ها دست یافته‌ایم و به کار بر روی آنها ادامه خواهیم داد.»

کد خبر 712761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha