دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳

درمان سرطان مبتنی بر RNA پیامبر (mRNA) که به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند پس از موفقیت در فاز حیوانی اکنون وارد فاز انسانی می‌شود.

62029204.jpg

به گزارش همشهری انلاین، ایسنا به نقل از ایندیپندنت، شرکت آلمانی "بیوان‌تک" (BioNTech) که واکسن کرونای بر پایه mRNA را با همکاری شرکت فایزر را تولید کرده است، در حال آزمایش درمانی برای مبارزه با سلول‌های سرطانی به وسیله تولید پروتئنی خاص است.

RNA پیامبر الگوهای ژنتیکی خاصی را برای تولید نوعی پروتئین کدگذاری می‌کند. در این مطالعه که در مجله‌ی "Science Translational Medicine" منتشر شده است، محققان ترکیبی از RNA پیامبر که باعث ایجاد پروتئین "سیتوکین" (cytokine) می‌شود را تولید کردند. سیتوکین به طور طبیعی توسط سلول‌های ایمنی بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی تولید می‌شود.

همانند واکسن کووید-۱۹ فایزر این درمان جدید به سلول‌ها آموزش می‌دهد که پروتئینی خاص تولید کنند. در این مورد پروتئین مورد نظر پروتئین ضد سرطانی است که با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند.

نتایج این تحقیقات نشان داده است که پس از تزریق این ترکیب به موش‌هایی که دو نوع مختلف سرطان پوست و ریه را تجربه می‌کردند نوعی پاسخ ایمنی ایجاد شد که باعث تولید پروتئین سیتوکین می‌شود. ترشح این پروتئین باعث کاهش تومورهای ۱۷ موش از ۲۰ موش طی کمتر از ۴۰ روز شد.

استفاده از فناوری مورد استفاده در واکسن‌های کرونا برای درمان سرطان

علاوه بر آن در برخی از این حیوانات، درمان از ناحیه مورد نظر یعنی پوست به ریه‌ها رفت و باعث کاهش بیشتر تومورها شد. دانشمندان خاطرنشان کردند که اگرچه این درمان می‌تواند رویکردی مناسب باشد اما احتمال بروز عوارض جانبی نیز وجود دارد.

به دنبال موفقیت آمیز بودن مطالعات انجام شده به زودی آزمایش‌های بالینی آغاز می‌شود. فاز یک و دو این مطالعه از سال ۲۰۱۹ با شرکت ۲۳۱  داوطلب آغاز شده است و نتایج منتشر شده در نوامبر ۲۰۲۰ هیچ عارضه منفی نشان نداده است.

منبع: ایسنا