درد معده عوامل مختلفی می‌تواند داشته باشد. در این مطلب با برخی از عوامل بروز معده درد و درمان خانگی معده درد آشنا می‌شوید.

نفخ شکم - معده درد - شکم

به گزارش همشهری آنلاین، روزانه تعداد زیادی از افراد معده درد را تجربه می‌کنند. درد معده عوامل مختلفی می‌تواند داشته باشد، عواملی مانند استرس شدید، مصرف مشروبات الکلی، تیروئید پرکار، اختلالات خودایمنی، رفلاکس صفرا، بیماری سلیک، مصرف کوکائین، میگرن، اضافه وزن، نارسایی کلیه، التهاب مری، اختلالات گوارشی، بیماری کرون و آپاندیسیت، هپاتیت، عفونت‌های انگلی، مصرف برخی از داروها مانند آسپرین و داروهای ضدالتهابی و حتی این درد می‌تواند از مسمومیت غذایی ساده باشد…  در ادامه به بررسی برخی از عوامل بروز معده درد و درمان خانگی معده درد خواهیم پرداخت.

عوامل تاثیرگذار در بروز درد معده

مصرف بیش از حد الکل
مصرف بیش از حد دخانیات
مصرف بیش از حد مواد مخدر مانند کوکائین
استرس شدید
مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
انجام شیمی‌درمانی
بروز بیماری کرون
رفلاکس صفرا
قرار گرفتن در معرض اشعه
استفراغ مزمن
مصرف مکمل‌های آهن
مصرف مکمل‌های پتاسیم
کمبود ویتامین‌ها به خصوص ویتامین B۱۲
بیماری  HIV
عفونت‌هایی مانند سل و سیفلیس
اختلالات و بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۱

نحوه تشخیص علت درد معده

در صورت مشاهده هر کدام از علائم معده درد به پزشک متخصص گوارش مراجعه کرده و برای تشخیص علت آن و هم‌چنین درمان آن اقدام کنید. پزشک متخصص ابتدا شما را معاینه فیزیکی کرده و سپس در صورت مشکوک شدن به بیماری خاصی برای تشخیص بهتر و دقیق‌تر آزمایشاتی مانند آزمایش خون، سونوگرافی از شکم، سی‎‌تی‌اسکن از شکم، آندوسکوپی، تصویربرداری اشعه ایکس از شکم، آزمایش ادرار، آزمایش مدفوع و الکتروکاردیوگرام را تجویز خواهد کرد.

این عوامل باعث درد معده می‌شود | درمان خانگی درد معده | نحوه تشخیص علت درد معده را بدانید | چگونه می‌توان از معده درد پیشگیری کرد

درمان درد معده

در صورتی که مواردی مانند زخم معده علت بروز معده درد باشد با آندوسکوپی تشخیص داده می‌شود، درمان زخم معده به تسکین و بهبود علائم کمک خواهد کرد. اما اگر علت اصلی معده درد تشخیص داده نشود، داروهایی جهت کم شدن اسید معده برای فرد در نظر گرفته می‌شود.

درمان درد معده با تغییر آداب غذایی

این داروها به تسکین معده درد و علائم مربوطه کمک می‌کنند و بدون تجویز پزشک نیز در دسترس هستند.

بله، مواد غذایی که مصرف می‌کنید و نحوه مصرف آنها، بر روی معده درد تاثیر می‌گذارند. جهت کاهش احتمال بروز درد معده رعایت موارد زیر توصیه می‌شود:

– عدم مصرف غذاهای چرب مانند گوشت قرمز، کره، غذاهای سرخ کرده و پنیر

– مصرف وعده‌های غذایی کم حجم در طول روز، به جای داشتن دو یا سه وعده غذایی بزرگ

– عدم مصرف مواد غذایی که باعث تشدید معده درد می‌شوند

– عدم مصرف داروهایی که باعث بروز علائم درد معده می‌شوند، داروهایی مانند آسپیرین و یا ژلوفن

در برخی موارد، افراد به خصوص کودکان، بعد از خوردن شیر، پنیر، بستنی و یا مواد غذایی حاوی شیر، دچار معده درد می‌شوند. این افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستند، بدین معنا که بدن قادر به تجزیه مواد غذایی حاوی شیر نیست. افراد مبتلا به چنین اختلالی، باید از مصرف شیر خودداری کنند، به خصوص اگر دارویی به نام لاکتاز مصرف می‌کنند. لاکتاز به تجزیه شیر کمک می‌کند.

در صورتی که یبوست علت معده درد باشد، بدین معناست که حرکت روده‌ای به اندازه کافی نیست، در چنین حالتی مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و یا داروهای مسهل توصیه می شود. میوه، سبزیجات و غلات حاوی مقادری بالایی فیبر هستند. مصرف قرص و پودر فیبر، به افزایش حرکات روده ای کمک می‌کند.

این عوامل باعث درد معده می‌شود | درمان خانگی درد معده | نحوه تشخیص علت درد معده را بدانید | چگونه می‌توان از معده درد پیشگیری کرد

درمان خانگی درد معده

با استفاده از یکسری داروهای گیاهی و همچنین استفاده از کمپرس آب گرم، نوشیدن آب کافی و حمام آب گرم می‌توان به کاهش درد معده خفیف کمک کرد ولی در صورت درد معده مداوم و شدید حتما به پزشک متخصص برای درمان مراجعه کنید. در ادامه به معرفی برخی از داروهای گیاهی که به رفع درد معده کمک می‌کنند؛ خواهیم پرداخت.

زنجبیل

مصرف زنجبیل برای رفع سوءهاضمه و درد ناشی از آن، حالت تهوع و استفراغ بسیار مناسب بوده و می‌توان آن را به صورت تازه یا پودر آن داخل غذا و هم‌چنین به صورت دمنوش استفاده شود. مصرف این داروی گیاهی منجر به افزایش سرعت تخلیه معده و تنظیم سیگنال‌های سیستم عصبی معده خواهد شد.

دارچین

مصرف دارچین به سریع‌تر هضم شدن غذا کمک کرده و به رفع سوزش سر دل و سوءهاضمه نیز کمک بزرگی خواهد کرد. از این داروی گیاهی می‌توان به صورت ادویه و یا چای دارچین استفاده کرد.

بابونه

مصرف بابونه برای رفع نفخ و گاز معده ، اسهال و حالن تهوع و هم‌چنین سوءهاضمه بسیار مفید بوده و می‌توان آن را به صورت خشک شده و یا دمنوش استفاده کرد.

نعناع فلفلی

مصرف این داروی گیاهی برای رفع در معده که ناشی از سندروم روده تحریک پذیر است بسیار مناسب بوده و آن را می‌توان به صورت کپسول نیز استفاده کرد.

زیره

از این داروی گیاهی برای رفع درد معده ناشی از اسید معده، گاز معده و التهاب روده استفاده می‌شود. و از زیره می‌توان به صورت پودر و یا دمنوش و همچنین عرق زیره استفاده کرد.

شیرین بیان

این داروی گیاهی برای رفع سوءهاضمه و درمان زخم معده بسیار مفید است. امروزه از مکمل آن برای درمان درد معده استفاده می‌شود.

عسل

از عسل می‌توان برای درمان معده درد استفاده کرد. البته در صورت مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده و هم‌چنین مصرف دخانیات و مشروبات الکلی. ترکیب عسل با دارچین، ترکیب عسل با آب جوش، و جوشانده‌ عسل و دارچین برای درمان معده درد موثرند.

عوامل موثر در پیشگیری از بروز معده درد

عدم مصرف لبنیات هنگام معده درد
عدم مصرف مشروبات الکلی
عدم مصرف دخانیات
نوشیدن آب‌میوه‌های حاوی اسید سیتریک
پیروی از رژیم غذایی حاوی فیبر
عدم مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده و کافئین
عدم مصرف غذاهای جامد هنگام بروز درد معده
مصرف غذاهای قابل هضم
مصرف وعده‌های کوچک غذایی

این عوامل باعث درد معده می‌شود | درمان خانگی درد معده | نحوه تشخیص علت درد معده را بدانید | چگونه می‌توان از معده درد پیشگیری کرد

آیا درد معده در کودکان مشابه بزرگسالان است؟

آیا درد معده در کودکان مشابه بزرگسالان است؟ به طورکلی باید گفت بله، علت بروز معده درد در کودکان مشابه بزرگسالان است و حتی در برخی موارد علت اصلی درد معده در کودکان به درستی تشخیص داده نمی‌شود. معده درد در کودکان عمدتا با استرس و یا اضطراب تشدید می‌یابد. به همین خاطر، توجه به مشکلات روانی و احساسی کودکان بسیار حائز اهمیت است.

* دکتر امیرسعید صادقی، فوق تخصصی گوارش و کبد

کد خبر 711602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha